• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4491 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۵ مهر

علي لاريجاني :

منطقي براي تعهد يك‌جانبه به توافق هسته‌اي وجود ندارد

علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي كه به منظور شركت در اجلاس بين‌المجالس به بلگراد سفر كرده با حضور در جمع كاركنان سفارت جمهوري اسلامي در صربستان با اشاره به نزديكي‌هاي ميان دو كشور اظهار كرد: «سفر به صربستان بخش‌هاي مختلفي داشت؛ ابتدا بخش مربوط به كنفرانس بين‌المجالس بود كه موضوع مهمي را در دست بررسي قرار داد و آن، اينكه چگونه مي‌توان از حقوق و نظامات بين‌المللي صيانت كرد؟ اين دستوركار در شرايطي به بحث گذاشته شد كه سياست‌هاي امريكا يكي از لبه‌هاي پرتگاه براي حقوق و نظامات است.» او ادامه داد: «رفتارهاي امريكا حاكي از آن است كه وقعي به نظامات بين‌المللي نمي‌نهد و به تعهدات بين‌المللي كاري ندارد، بنابراين رفتارها در صحنه بين‌المللي آشفتگي ايجاد كرده است و فقط هم به ايران منوط نمي‌شود، بلكه امريكا بسياري از گفت‌وگوها و معاهدات را زيرپا مي‌گذارد، حال اگر اين بي‌تعهدي را بقيه نيز داشته باشند چه سرنوشتي در انتظار بشريت خواهد بود؟»

او تصريح كرد: «مثلا امريكا از معاهده با روس‌ها با هدف جلوگيري از مسابقه تسليحاتي كه پس از سال‌ها مذاكره به دست آمده بود به راحتي عبور كرد و آن را زيرپا گذاشت و نتيجه آن كه شاهد مسابقه تسليحاتي بسيار خشن در سطح دنيا هستيم. اين اتفاق مساله ساده‌اي نيست. همچنين توافق با اروپا و چين را هم به نوع ديگري برهم زدند و توافق هسته‌اي ايران نمونه ديگري از بي‌تعهدي امريكاست. توافق هسته‌اي ايران پس از سال‌ها ماجراجويي عليه ايران و دردسرهاي ايجاد شده براي كشورمان به امضا رسيد. آقاي اوباما ۲ نامه فرستادند كه مي‌خواهند در زمينه هسته‌اي با ايران مذاكره كنند، بحث بسياري درباره اينكه مي‌توان با آنها وارد مذاكره شد يا خير، صورت گرفت و در نهايت به دنبال شرايط گذاشته شده، آنها پذيرفتند غني‌سازي در ايران انجام شود و تحريم‌ها را برخواهند داشت. در واقع مذاكرات با اين شروط آغاز شد. پس از دو سال مذاكره با 1+5 به يك‌ سري توافق رسيديم كه با تاييد شوراي امنيت و سازمان ملل تثبيت شد اما امريكا از اين توافق نيز به راحتي خارج شد و تحريم‌ها را عليه ايران اعمال كرد و تمام اين موارد نمونه‌هايي از بي‌نزاكتي در سطح بين‌الملل است كه امريكايي‌ها به آن دامن مي‌زنند و ناامني و بهم ريختگي در نظامات بين‌المللي به وجود مي‌آورند.»

رييس مجلس با بيان اينكه «در توافق هسته‌اي تعهدات دوطرفه است و منطقي براي متعهد بودن يك طرفه وجود ندارد» ،گفت: «رهبر انقلاب در اين باره فرمودند «اگر اكنون مقابل آنها ايستادگي نكنيم، بايد جاهاي ديگر به آنها امتياز داد» كه نكته كاملا درستي فرمودند.» او همچنين با بيان اينكه بايد براي فشارهاي اقتصادي در دوران تحريم راه‌حل پيدا كرد، گفت: «دولت و مجلس بايد تلاش كنند فشارهاي اقتصادي بر طبقات مردم كشور كم‌اثرتر شود كه در اين راستا وفاق دروني اهميت فراوان دارد ضمن آنكه بايد اين دوره سخت را مشتركا تحمل كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون