• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4496 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲ آبان

فرياد مبارزان ايراني در ووشوي قهرماني جهان در چين

حريف مي‌طلبيم

سامان سعادت

 ووشوكاران ايران در پايان مسابقات جهاني چين، با كسب 8 مدال طلا در بخش ساندا بر سكوي نخست جهان قرار گرفتند و چين با 6 طلا دوم شد. تيم ايران در مجموع ساندا و تالو با كسب 9 طلا بعد از چين ميزبان كه 14 مدال طلا به دست آورد، علاوه بر ثبت بهترين نتيجه تاريخ ووشوي ايران در مسابقات جهاني در جايگاه دوم ايستاد. اين دومين قهرماني متوالي سانداكاران ايران در مسابقات جهاني محسوب مي‌شود. در دوره قبل رقابت‌ها كه دو سال پيش در كازان روسيه برگزار شده بود نيز مبارزان ايراني اول شده بودند. اما قهرماني امسال تيم ايران مزه ديگري داشت؛ مزه قهرماني جلوي چشم چيني‌ها كه خودشان را صاحب و سرزمين‌شان را مهد ووشو مي‌دانند.

پانزدهمين دوره مسابقات جهاني ووشو روز يكشنبه در شهر شانگهاي چين آغاز به كار كرد. اين مسابقات در 13 رشته تالو (اجراي فرم) و 11 وزن ساندا (مبارزه) در بخش مردان و 7 وزن ساندا در قسمت زنان برگزار شد. براي تيم ايران عرفان آهنگريان، محسن محمد سيفي، يوسف صبري، علي خورشيدي و ميلاد عارفي‌مقام با هدايت قهرمان سابق جهان يعني حسين اوجاقي در سانداي مردان به مبارزه با حريفان پرداختند. در تالوي مردان نيز تيم دوئتلين متشكل از فرشاد عربي، نويد مكوندي و اميرمحمد رضايي و همچنين سيد محمدحسيني، مصطفي حسن‌زاده و محمدعلي مجيري در بخش انفرادي با سرمربيگري فرشاد عربي به اجراي برنامه پرداختند. در سانداي زنان تيم سه نفره ايران با حضور الهه و شهربانو منصوريان و مريم هاشمي با سرمربيگري راضيه طهماسبي رودرروي رقبا قرار گرفتند و در تالوي زنان نيز زهرا كياني و هانيه رجبي با هدايت محبوبه كريمي روي صحنه حاضر شدند.

در رقابت‌هاي امسال چراغ اول را براي كاروان ووشوي ايران زنان روشن كردند. در وزن 70 كيلوگرم شهربانو منصوريان نابغه ووشوي ايران كه پيش از مسابقات قهرماني چين چهار طلاي جهاني و يك نقره بازي‌هاي آسيايي در كارنامه‌اش ديده مي‌شد، موفق شد با شكست دادن رقبا به فينال برسد. شهربانو براي كسب پنجمين طلاي جهاني خود به مبارزه با كريستينا اوليورا از برزيل رفت. مبارز كشورمان در همان راند اول اجازه نفس كشيدن به حريف برزيلي را نداد و اختلاف امتياز را به ۱۲ رساند و مدال طلاي اول را صيد كرد. دومين طلاي ايران را نيز زنان به دست آوردند. در 75 كيلوگرم مريم هاشمي كه موفق شده بود يكي از خواهران منصوريان را در انتخابي كنار بزند و به تيم ملي برسد در شانگهاي نيز موفق ظاهر شد و با شكست دادن حريفي از مصر به فينال رسيد. مريم هاشمي در فينال نيز پونام از هند را برد و تيم ايران را صاحب دومين طلا كرد. مريم هاشمي با اين طلا پنجمين طلاي جهاني‌اش را ثبت كرد و در كنار شهربانو منصوريان ايستاد.

در ادامه رقابت‌ها الهه منصوريان در وزن 60 كيلوگرم با شكست دادن رقبايش از فرانسه و لبنان راهي فينال شد. الهه در فينال اژه شاكر از تركيه را در دو راند مغلوب كرد و هت‌تريك طلاي زنان ايران را به سرانجام رساند. به اين ترتيب تيم زنان ايران با ركورد 100 درصد پيروزي نتيجه‌اي عالي و تاريخي در چين به يادگار گذاشتند.

اما اين فقط زنان مبارز ايراني نبودند كه گل كاشتند. صبح ديروز و در سانداي مردان نيز مبارزان ايران روزي طلايي براي كشورمان به ارمغان آوردند. در 65 كيلوگرم عرفان آهنگريان در مبارزه نهايي وزن ۶۵ كيلوگرم در پيكار با ماگومد عبدالخاليكوف از روسيه به برتري دست يافت و به نشان طلا رسيد. او پيش از فينال جاناتان سوزا از برزيل، هريس سوفيان از اندونزي، وان ويت از ويتنام و كلمنته از فيليپين را شكست داده بود. در وزن 75 كيلوگرم يوسف صبري كه تا پيش از فينال مازخان از پاكستان، بنبدار از فرانسه و محمد ديحا از تونس را شكست داده بود، در ديدار پاياني مقابل سعد بوريكا از مراكش قرار گرفت و با شكست اين حريف دومين طلاي سانداي مردان را به دست آورد. بعد از اين دو مبارز نوبت به ميلاد عارفي‌مقام در وزن 85 كيلوگرم رسيد. ميلاد در فينال فام چونگ مين از ويتنام را از پيش‌رو برداشت و سانداي مردان را سه طلايي كرد. اين مبارز در راه رسيدن به ديدار نهايي دانيل سرجيو از روماني، زينال اصلان از تركيه و سعد جورجيس از لبنان را كنار زده بود. اما پوكر طلاي ايران در جهاني چين به نام محسن محمد سيفي ضرب شد. سيفي كه تا پيش از اين چهار طلاي جهاني در كارنامه داشت بعد از شكست ‌دادن رقبايي از اندونزي و كره جنوبي به ديدار نيمه‌نهايي و تقابل با ژيائو يانگ لي از كشور ميزبان رسيد. سيفي در نيمه نهايي لي را مقابل چشمان هوادارانش مغلوب كرد و با اقتدار راهي فينال شد. مبارز وزن 70 كيلوگرم ايران در فينال با الكساندر راسي از لبنان روبه‌رو شد و با مغلوب كردن اين حريف به نشان طلا رسيد. بعد از چهار طلاي درخشان نوبت به آخرين نماينده ايران در ساندا رسيد. كسي كه اگر به نشان طلا مي‌رسيد ركورد فوق‌العاده سانداي مردان و زنان ايران را به 100 درصد پيروزي مي‌رساند. در وزن 80 كيلوگرم علي خورشيدي با شكست دادن كيالوويچ از لهستان، امره باتان از تركيه و عيد جورجيس از لبنان به فينال رسيد. علي در مبارزه نهايي يك حريف چيني به نام كائو ليوجان را شكست داد تا به شكلي نمادين قهرماني ايران در بخش ساندا با 8 طلا را توي چشم چشم‌بادامي‌ها كند.

اما در بخش تالو تيم ايران با تاريخ‌سازي جواني هجده ساله كه براي نخستين‌بار در مسابقات جهاني حاضر شده بود، به نهمين طلاي خود دست يافت. محمدعلي مجيري در فرم نن‌دائو با كسب امتياز فوق‌العاده 9.63 بالاتر از نمايندگان چين تايپه و كره جنوبي به نشان ارزشمند طلا دست پيدا كرد. اين براي نخستين‌بار در تاريخ ووشوي ايران است كه يك طلاي انفرادي در تالو به دست مي‌آوريم. البته زنان نيز در بخش تالو بي‌نصيب از كسب مدال نماندند. هانيه رجبي نماينده ايران در دو فرم نن‌دائو و نن‌گوئن موفق شد دو مدال نقره براي خودش و تيم ووشوي ايران به ارمغان بياورد. رجبي ابتدا در نن‌دائو با امتياز 9.49 بعد از تان چيئونگ چين از مالزي و بالاتر از داريا لاتيشوا از ازبكستان دوم شد. هانيه در روز پاياني رقابت‌ها نيز در فرم نن‌گوئن به روي صحنه رفت و موفق شد بعد از هي ژيان‌جين از هنگ‌كنگ و بالاتر از لوسي لي از امريكا باز هم به مدال نقره برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون