• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4504 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۶ آبان

گمانه‌زني‌هاي انتخاباتي از حضور زاكاني تا فرجي‌دانا حكايت دارد

اصولگرايان؛ پازل انتخاباتي يا كلاف سردرگم؟

پازل انتخاباتي اصولگرايان براي اسفندماه 98 هر روز نامرتب‌تر مي‌شود و از دل اين آشفتگي، تكه‌هاي جديدي سر بيرون مي‌آورد. همين چند روز پيش بود كه مهدي چمران از حلقه‌هاي اصلي شوراي وحدت اعلام كرد كه اين شورا در بهترين وضعيت به سر مي‌برد و هر روز بيش از ديروز به وحدت نزديك‌تر مي‌شود. اين اظهارنظر هنوز جاي خود را در بين تحليل‌هاي سياسي و انتخاباتي باز نكرده بود كه اين‌ بار همه توجهات معطوف به اظهارات دبيركل جبهه پايداري شد. «مرتضي آقاتهراني» اين‌ بار در گفت‌وگويي با سايت رجانيوز كه به رسانه نزديك به اين جبهه معروف است از اختلافاتي رونمايي كرد كه تا آن روز، اصولگرايان سنتي تمام تلاش خود را به كار بسته بودند تا در همان محدوده اصولگرايي باقي بماند. از سوي ديگر ضد و نقيض‌ها درباره آمدن و نيامدن محمدباقر قاليباف و پالس‌هايي كه از درون شوراي وحدت به بيرون مخابره شد، نشان مي‌داد كه اين بازي زمين ديگري هم دارد. اما همه ماجرا فقط همين‌ها نيست و درست نقطه استراتژيك اصولگرايان براي انتخابات يعني «قم» اين معادله را به يك معادله چند مجهولي تبديل كرده و حالا صحبت‌ها درباره كانديداهاي اين جريان در قم، خود كلافي است سر در گم.

 

زاكاني ضلع سوم قم

«شوراي هماهنگي وحدت اصولگرايان» همان اتاق فرماني است كه رسم‌الخط انتخابات در قم را تعيين مي‌كند و از خردادماه 98 ساز و كارش تحت‌ عنوان «جبهه اصولگرايان قم» جنبه قانوني پيدا كرد. البته تا انتخابات پيش، ليستي كه اين شورا ارايه مي‌كرد، ليستي بود كه با هماهنگي «جامعه مدرسين حوزه علميه قم» ارايه مي‌شد و اتفاقا حضور علي لاريجاني ميان كانديداهاي قم نشان از حمايت جامعه مدرسين از لاريجاني داشت؛ وگرنه در همان دوران هم ليست مورد حمايت اين شورا يك ليست 3 نفره از اميرآبادي، ذوالنوري و آشتياني بود كه آشتياني به دليل كبر سن امكان شركت در انتخابات را نداشت. ماحصل آن انتخابات شد نمايندگي لاريجاني‌، اميرآبادي و ذالنوري.

حالا از آن زمان 4 سال مي‌گذرد و حرف و حديث‌ها گوياي آن است كه «شوراي هماهنگي اصولگرايان قم» ديگر نمي‌خواهد منتظر رخصت جامعه مدرسين باشد و تصميم دارد ليست خودش را ارايه كند. از آنجا كه خط‌مشي اين جريان با طيف اصولگرايان سنتي مرزبندي دارد، براي اسفندماه 98 به دنبال جايگزيني براي علي لاريجاني است و مي‌خواهد از مهره‌هايي نزديك به تفكر خود استفاده كند؛ همين مساله موجب شد تا زمزمه‌هايي درباره كانديداتوري عليرضا زاكاني، عضو شوراي مركزي «جمعيت رهپويان» و نماينده ادوار مجلس مطرح شود. ضد و نقيض‌ها در اين رابطه مطرح بود تا اينكه ديروز خبرگزاري فارس نوشت: «موضوع تصميم زاكاني براي كانديداتوري از قم را از حجت‌الاسلام سيدمحمدصادق كاظمي، عضو شوراي مركزي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي جويا شد كه او صحت آن را تاييد كرد.» آن ‌طور كه گفته مي‌شود ماجراي كانديداتوري زاكاني از قم آنقدر جدي است كه حتي در راي‌گيري كه در شوراي هماهنگي اصولگرايان قم صورت گرفته است، عليرضا زاكاني توانسته راي اول و حتي پيش از اميرآبادي و ذوالنوري را به‌دست بياورد.

 

معماي كانديداتوري لاريجاني

هرچه باشد 12 سال رياست مجلس در دستان نماينده قم موضوعي نيست كه بتوان نسبت به آن بي‌اعتنا بود و مسلم است كه در دايره اما و اگرها درباره انتخابات سال 98 بودن يا نبودن لاريجاني مي‌تواند معادلات سياسي را تغيير دهد؛ موضوعي كه حداقل در تحليل‌هاي چند ماه اخير از آن به عنوان ترديد لاريجاني درباره قم يا تهران ارايه مي‌شد. درست در ميان اخبار رنگارنگي كه در اين راستا در فضاي مجازي و رسانه‌اي قد علم مي‌كند خبر ديگري به گوش مي‌رسد كه فارغ از صحت يا كذب بودنش كمي عجيب و غريب به نظر مي‌رسد.

 

يك خبر عجيب: لاريجاني با «دانا» مي‌آيد!

درست در زماني كه اغلب شنيده‌ها حكايت از آن داشت كه علي لاريجاني در اين دور از انتخابات از تهران كانديدا شود چندي پيش يكي از نمايندگان نزديك به علي لاريجاني گفته بود، رييس مجلس در اين دور از انتخابات بار ديگر از قم پا در گود انتخابات بگذارد اما با يك تفاوت و آن، اينكه لاريجاني مي‌خواهد در ليست جداگانه‌اي قرار بگيرد و آن فرد ديگري كه قرار است كنار لاريجاني به عنوان كانديداهاي مجلس معرفي شود، كسي نيست به جز «رضا فرجي‌دانا».فرجي‌دانا كه در دولت اول حسن روحاني به عنوان وزير علوم در ميان اعضاي كابينه دولت يازدهم حاضر شد، حالا ظاهرا قرار است از زادگاهش به عنوان كانديداي مجلس وارد عرصه سياست و قانونگذاري شود. هر چند او از بهارستان خاطره خوشي ندارد و تنها پس از 7 ماه سكانداري‌اش در وزارت علوم با استيضاح مجلس نهم مواجه شد اما اين شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه شايد قرار است او اين‌ بار رداي نمايندگي به تن كند. البته ناگفته نماند آنچه درباره ليست مشترك لاريجاني و فرجي‌دانا مطرح مي‌شود، نمي‌تواند از يك گمانه‌زني انتخاباتي فراتر برود؛ چرا كه حتي خبر حضور علي لاريجاني در انتخابات 98 خود بسيار محل بحث است و برخي دورنماي 1400 را براي او مدنظر دارند و همين مساله گمانه‌زني‌ها درباره قرار گرفتن فرجي‌دانا و علي لاريجاني را بيش از پيش با اما و اگر مواجه مي‌كند. آن هم در شرايطي كه اين ادعا از جانب يك نماينده مجلس نزديك به علي لاريجاني مطرح شده و عجيب‌تر آنكه در حالي كه از خود به عنوان نفر سوم اين فهرست خبر داده بود، چند روز بعد خلاف ادعاي اوليه‌اش به «اعتماد» گفت كه از پايتخت وارد رقابت خواهد شد. خبري كه همزمان ادعاي اوليه درمورد كانديداتوري فرجي دانا را نيز بيش از پيش زيرسوال مي‌برد.

 

معادله كانديداتوري قاليباف

و سخنگويي پيرهادي

«محسن پيرهادي سخنگوي شوراي وحدت شد»؛ همين يك جمله كافي بود تا ذهن‌‌ها بار ديگر متوجه اخبار يك هفته پيش درباره حضور قاليباف در انتخابات مجلس يازدهم شود. هر چه باشد محسن پير‌هادي از اعضاي شوراي شهر چهارم يكي از همان چهره‌هايي است كه در حلقه ياران قاليباف قرار مي‌گيرد و اين حضور نمي‌تواند خيلي هم بي‌ارتباط با گمانه‌زني‌هايي باشد كه در اين روزها به گوش مي‌رسيد.

كافي است براي پيدا كردن قطعه گم شده اين پازل به صحبت‌هاي اخيري كه اصولگرايان به زبان مي‌آوردند، نگاهي بيندازيم. مرتضي طلايي از چهره‌هاي نزديك به محمدباقر قاليباف چندي پيش درباره احتمال ورود قاليباف به انتخابات مجلس گفته بود: «برداشت شخصي من اين است كه در صورت نامزدي در انتخابات، ايشان از حوزه انتخابيه تهران به مجلس ورود كنند.» پس از اين اظهارنظر نوبت يكي ديگر از اعضاي حلقه قاليباف رسيد؛ محسن پيرهادي، دبيركل جبهه پيشرفت و عدالت كه قاليباف را در مقام پدر معنوي خود مي‌شناسد، گفت: «تصميم شخصي آقاي قاليباف، حضور موثر در صحنه انتخابات مجلس و استفاده از ظرفيت سياسي و اجتماعي خود براي ورود جوانان شايسته به مجلس است. برداشت شخصي من اين است كه ايشان از حوزه انتخابيه تهران به مجلس ورود كنند.»

پس از اين اظهارنظر پيرهادي، سيدحسين نقوي حسيني، نماينده اصولگراي مجلس و سخنگوي فراكسيون اصولگرايان ولايي درباره احتمال ورود قاليباف به انتخابات به خبرآنلاين مي‌گويد: «مجموعه‌اي از نيروهاي اصولگرا درخواست دارند كه ايشان وارد صحنه انتخاب مجلس شوند. رايزني‌ها انجام گرفته و گفت‌وگوها هم با ايشان صورت گرفته است. بالاخره ايشان شخصيت كشوري هستند، مدير اجرايي موفقي است و كارنامه خوبي داشته است. حتي در جريان اصولگرايي مديريت و رفتار خوبي داشتند، مثلا در انتخابات رياست‌جمهوري به نفع آقاي رييسي كنار رفتند كه از خود گذشتگي بالايي بود كه ايشان انجام داد. تا آنجا كه مطلعم مذاكراتي با آقاي قاليباف صورت گرفته تا در انتخابات مجلس شركت كرده و كانديدا شود.» درست چند روز پس از اين حرف و حديث‌ها، باز «محسن پيرهادي» به عنوان سخنگوي شوراي وحدت انتخاب مي‌شود؛ موضوعي كه اين پالس را مخابره مي‌كند كه پيرهادي به عنوان گزينه قاليباف يا بهتر بگوييم سهميه او در اين شورا به عنوان سخنگو معرفي مي‌شود تا رضايت شهردار اسبق پايتخت براي پذيرش سرليستي فهرست انتخاباتي اصولگرايان پايتخت جلب شود.

همزمان اما مهدي چمران از حلقه‌هاي اصلي در شوراي وحدت در اين رابطه به خبرآنلاين گفته است: «بحث كانديداتوري و مصاديق تا به حال مطرح نشده و انتخاب آقاي پيرهادي به عنوان سخنگو هيچ ارتباطي به اين موضوع ندارد» او كنايه‌اي هم به طرح «سرا» اصلاح‌طلبان مي‌زند و مي‌گويد: «اساسا بحث مصاديق قرار نيست در شوراي وحدت مطرح شود بلكه از دل مردم به دست مي‌آوريم كاري كه بعد از مدت‌ها تازه افراد ديگر به اين موضوع رو آورده‌اند لذا ما كسي را كانديدا مي‌كنيم كه اقبال مردم را در پس خود داشته باشد و انتخاب آنها با هركسي باشد ما از آن گزينه استفاده مي‌كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون