• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4504 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۶ آبان

ادامه از صفحه اول

بال‏گشودن در منطقه ممنوعه

تلاش مي‌شد مدل كسب و كار اين فيلم‌ها در همان جوايز و تحسين‏ها تعريف شود. اگر در اوج جنگ تحميلي يعني در مقطعي كه رسانه‌هاي دنيا اخبار ايران را فيلتر مي‌كردند، سينماي ايران پرچمدار فرهنگ و هنر بود؛ امروز هم در حلقه تنگ تحريم‌هاي اقتصادي و سياسي، حضور و موفقيت‌هاي سينماي ايران در جشنواره‌هاي جهاني پراهميت است. همچنان فيلم‌هاي ايراني از چند نسل سينماگران ايراني كه رنگ و بوي فرهنگ ايراني را مي‌دهند در جشنواره‌هاي بين‌المللي فيلم حضور چشمگير دارند و مورد اقبال و توجه قرار مي‌گيرند. فيلم‌هايي كه با كسب جوايز بين‌المللي زنده بودن فرهنگ امروز ايران را نشان مي‌دهد. موفقيت فيلم «متري شش و نيم» در جشنواره فيلم توكيو كه جزو جشنواره‌هاي الف جهاني و آسيايي محسوب مي‌شود و همچنين توجه اين جشنواره به فيلم‌هاي ايراني و تقدير از امير نادري فيلمساز نوگرا و پيشكسوت سينماي ايران حايز اهميت است. اما در روزگار ما، مساله فقط نمايش فرهنگ و ارزش‌هاي فرهنگي ايران در فضاي بين‌المللي، بلكه پرگشودن اثري سينمايي، در آسمان فرهنگ بين‌المللي، دقيقا نشانگر قدرت‏نرم كشورمان، براي عبور از مرزهايي است كه برخي در دنيا كوشيده‏اند با سخت‏ترين ابزارهاي ممكن از عبور محصولات ايراني از آن مرزها جلوگيري كنند. منطقه‏ ممنوعه‏اي كه فيلم‌هايي چون «متري شش و نيم»، با اهرم قدرت تكنيكي و غناي محتوايي به سادگي آنها را به سخره مي‌گيرند و به شكلي چشمگير بر فراز اين منطقه‏ ممنوعه به مانور قدرت مي‏پردازند. اين پرواز چيزي جز خلق تصوير در اذهان عمومي بين‌المللي نيست، در جهان امروز سينماگران ايراني تصوير درست و متفاوتي از كشورشان ثبت و منعكس مي‌كنند. جشنواره‌هاي فيلم محل ديدن و ديده شدن هستند و امكاني براي تفاهم كشورها براي توليد مشترك و عرضه و تبادل فيلم و رونق بازار صنعت تصوير است. درست است كه با گسترش پلتفرم‌هاي جديد عرضه و نمايش فيلم، بازاريابي سنتي در بازار فيلم با چالش‌هايي روبه‌رو شده است اما در اين ميان و با وجود تحريم‌هاي همه‌جانبه كشورمان، كار پخش‌كنندگان ايراني كه به دنبال بازاريابي محصولات سينماي ايران هستند بسيار دشوار است. پخش‌كنندگان ايراني با چالش‌هاي اصلي نظير بسته شدن راه‌هاي انتقال يا دريافت پول، ارسال مواد تبليغي يا بسته‌هاي فيلم و... مواجه هستند. در اين شرايط، نهادهاي دولتي و حمايتي، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هايي نظير وزارت صمت و وزارت امورخارجه، بايد به سمت نقش جديدي حركت كنند؛ گرايشي كه بتواند در حمايت از بخش خصوصي، نقش تسهيلگر براي پخش‌كنندگان و صادركنندگان محصولات سينمايي و صنعت تصوير ايران را فراهم كند و به جاي تزريق پول مستقيم يا حمايت كور براي عميق‏تر كردن منحني شوم توليد در سينماي ايران، پروازهايي از اين دست را بلندتر، باشكوه‏تر و شگفت‏آور‌تر از امروز، ممكن كند.

مقاومت برابر تغيير

البته موضوع تنها به فهميدن يا نفهميدن مسائل مربوط نيست؛ بلكه نگاه توام با موضع‌گيري بعضي، در مواردي با غرض‌ورزي همراه است. يعني گاهي براي اينكه دولت را ناكارآمد جلوه دهند، لاي چرخ دولت چوب مي‌گذارند. آنها به منظور نياتي كه بيشتر جنبه انتخاباتي دارد، تصميمات كشور را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهند. امروز يكي از مهم‌ترين موضوعات مساله FATF است كه آخرين مهلت‌ها هم به ايران داده شده و اگر اين لوايح تصويب نشود، در آينده نه چندان دور حتي كشورهايي كه دوست ما محسوب مي‌شوند، نمي‌توانند با كشور رابطه مالي و تجاري داشته باشد؛ همه اينها در همان مقاومت‌ها برابر تغيير و غرض‌ورزي‌هاي نابجا ريشه دارد.

بالكان، گره‌اي ناگشوده

مسلمانان بالكان تنها هستند در ميان همسايگاني كه در گاه جنگ به ناگهان چهره عوض مي‌كنند. بالكان بايد محل گفت‌وگوي فرهنگ‌ها، اديان و تمدن‌ها باشد نه محل نزاع و تنش . و اين به دست نمي‌آيد تازماني كه قوميت‌پرستي ديني ارتدوكس و كاتوليك، اسلام ستيزي و عدم تساهل و تسامح برقرار است. تغيير در نوع فكر سياسي نخستين شرط تغيير بالكان است.

 

استانداردهاي بين‌المللي

مجمع تشخيص هم به نفع روان‌سازي و مساعد شدن مراودات بانكي و اقتصادي كشور عمل كند. حالا يا به شكل مستقيم يعني با ورود مستقيم مجمع يا به صورت غيرمستقيم با ايجاد اين زمينه كه مستقيما توسط دولت ابلاغ و به قانون تبديل شود. اگر به اين صورت عمل شود، گره كار باز خواهد شد و ديگر شاهد تحميل شدن تحريم جديد و مضاعفي به كشور نخواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون