• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4515 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ آبان

پيدا و پنهان

كارت‌خوان‌هاي ايراني در استانبول

«ايسنا» گزارش داد: در حالي كه گفته مي‌شود بخش‌ عمده‌اي از كارت‌خوان‌هاي ايراني خارج از كشور مسدود شده و تراكنش‌ها از اين دستگاه‌ها معدود است در برخي شهرهاي خارجي، كارت‌خوان‌هاي ايراني به وفور يافت شده و فعال است. استفاده‌ از كارت‌خوان‌هاي ايراني خارج از كشور مشكلات زيادي را به ويژه در شرايط حساس ارزي براي نظام مالي و پرداخت كشور ايجاد كرد و در همين راستا بانك مركزي بر آن شد تا جلوي فعاليت اين كارت‌خوان‌ها گرفته شود. اين تصميم بانك مركزي در راستاي محدودسازي فعاليت دلالان بازار ارز بود؛ به گونه‌اي كه اين دلالان از هر امكاني براي خريد و فروش ارز بهره بردند و يكي از اين ابزارها كه نقل و انتقال پول را براي آنها ساده مي‌كند، دستگاه‌هاي پوز يا كارت‌خوان است كه مبلغ خريد يا فروش ارز را با آن انتقال مي‌دهند. اما سفته‌بازان ارزي به اين اكتفا نكردند و با انتقال تعدادي از دستگاه‌هاي كارت‌خوان به خارج از كشور، معاملات ارزي خود را در همان محل انجام مي‌دهند. بر اساس قانون بانك مركزي، استفاده از كارت‌خوان‌هاي ايراني به هر شكلي در خارج از كشور ممنوع است و در همين راستا دسترسي اين كارت‌خوان‌ها به نظام بانكي ايران از طريق مخابرات نيز مسدود شده است.

 

خروج قطار مسافري تهران - تبريز از ريل

دو واگن از قطار مسافري تهران- تبريز بامداد گذشته در محدوده ايستگاه سهند از ريل خارج شد اما هيچ‌گونه تلفات جاني و مالي نداشته است. اين قطار دوشنبه شب با 350 مسافر، تهران را به مقصد تبريز ترك كرده بود. به گفته صادق سكري، مديركل روابط عمومي شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران يكي از واگن‌هاي اين قطار در طول سفر با نقص فني مواجه شد كه همكاران شركت راه‌آهن به سرعت اين مشكل را برطرف كردند و قطار به حركت خود ادامه داد. به غير از تاخير حدود يك ساعت و نيمه در جريان اين سير هيچ مشكلي به وجود نيامد كه موجب مي‌شود مسافران با اين ميزان تاخير به مقصد خود برسند.

 

سوال نمايندگان مجلس از وزير نيرو

علي بختيار، عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي از بررسي سوالات ملي و منطقه‌اي چند تن از نمايندگان از وزير نيرو در جلسه ديروز اين كميسيون خبر داده است. سوالات مربوطه پيرامون حوزه آب‌هاي مرزي، رويكرد علمي در تصميمات حوزه آب و برق و همچنين انتقاد تعدادي از نمايندگان از به‌كارگيري نيروهاي غيربومي در طرح‌ها و پروژه‌هاي منطقه‌اي بود.

تعليق ثبت‌نام مسكن ملي

ثبت نام متقاضيان طرح اقدام ملي مسكن در 3 استان يزد، همدان و چهارمحال و بختياري تا زمان برقراري اينترنت به حالت تعليق درآمده است. مرحله بعدي ثبت‌نام طرح اقدام ملي مسكن مربوط به استان‌هاي يزد، همدان و چهارمحال و بختياري تا زمان بازگشايي اينترنت متعاقبا اعلام خواهد شد. بر اساس اعلام قبلي وزارت راه و شهرسازي مقرر شده بود كه بعد از ثبت‌نام از متقاضيان طرح اقدام ملي مسكن در استان‌هاي كردستان، گلستان و كهگيلويه و بويراحمد، ثبت‌نام از متقاضيان در استان‌هاي يزد، همدان و چهارمحال و بختياري روز گذشته آغاز شود كه با توجه به عدم امكان اتصال به اينترنت با رفع مشكل، زمان بازگشايي سامانه ثبت‌نام اعلام و اطلاع‌رساني خواهد شد.

افزايش تجارت تركيه با ايران به ۳۰ ميليارد دلار

سازمان‌هاي بازرگاني در تركيه در حال بررسي افزايش حجم تجارت ۹.۵ ميليارد دلاري ميان تركيه و ايران به ۳۰ ميليارد دلار هستند. نيل اولپاك، رييس هيات روابط اقتصادي خارجي تركيه در ديدار شوراي بازرگاني در تهران ضمن بيان مطلب فوق گفت: او و سازمانش براي داشتن روابط دوستانه ميان تركيه و ايران كه روي همكاري تجاري دو كشور تاثير مثبتي خواهد گذاشت، كار مي‌كنند.

 

تحليل يك اقتصاددان از اصلاح قيمت بنزين

مهدي تقوي، كارشناس مسائل اقتصادي با بيان اينكه يك شبه نمي‌توان وضعيت معيشتي مردم را روبه‌راه كرد، گفت:«صرفا با دادن پول نقد وضعيت معيشتي مردم بهبود پيدا نمي‌كند. حال كه دولت قرار است، منابع حاصل از اصلاح قيمت بنزين را به حساب ۱۸ ميليون خانوار و ۶۰ ميليون نفر از افراد جامعه واريز كند در مقابل حدود ۲۵ ميليون نفر از دريافت اين پول محروم هستند. به بيان ديگر اين عده دارا تشخيص داده شده‌اند با توجه به اين موضوع، ديگر توجيهي وجود ندارد كه آنها يارانه ‌نقدي را نيز دريافت كنند.» او افزود:«دولت بايد اقدامات زيرساختي انجام دهد تا وضعيت درآمدي و رفاه مردم بهتر شود به عنوان نمونه ‌بايد در زمينه بهداشت با به كارگيري پزشك خانواده براي هر خانوار، هزينه‌هاي سلامت مردم كاهش يايد. از سوي ديگر در بحث آموزش نيز بايد از پول‌سازي آموزش جلوگيري شود اين در حالي است كه در حال حاضر بيش از ۸۷ درصد دانشگاه‌هاي كشور پولي هستند و اين امر هزينه مضاعفي را به مردم وارد كرده است.»

 

نظر احمد توكلي درباره اعتراض‌هاي بنزيني

احمد توكلي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌گويد: وقتي مردم عصباني مي‌شوند بالاخره عصبانيت‌شان را به شكلي نشان مي‌دهند. اگر اعتراض سازنده مرسوم نباشد به سمت اعتراض مخرب كشيده مي‌شوند و حق نيست كه به همه مردم گفته شود جزو اشرار هستيد؛ بله اشرار از شرايط سوءاستفاده مي‌كنند و عده‌اي نيز با آنها همراهي مي‌كنند اما بالاخره مردم هم حق دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون