• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4515 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ آبان

بين‌الملل

توليد نفت امريكا از 9 ميليون بشكه فراتر مي‌رود

اداره اطلاعات انرژي امريكا در گزارش ماهانه خود اعلام كرد انتظار مي‌رود توليد نفت خام امريكا از 7 تاسيسات بزرگ شيل، در ماه دسامبر حدود 49 هزار بشكه در روز افزايش يابد و به ركورد 9.13 ميليون بشكه در روز برسد. به گزارش رويترز، انتظار مي‌رود، توليد نفت در بزرگ‌ترين تاسيسات اين كشور يعني پرميان بيسين در تگزاس و نيومكزيكو 57 هزار بشكه در روز افزايش يابد و به 4.73 ميليون بشكه در روز برسد كه كمترين افزايش از جولاي امسال است اما كاهش از پيش تعيين شده در مناطق ديگر را جبران خواهد كرد.

 

قيمت نفت به 62 دلار كاهش يافت

به دنبال پيشرفت محدود مذاكرات ميان امريكا و چين براي لغو تعرفه‌هاي تجاري، قيمت نفت امريكا براي دومين روز متوالي در روز سه‌شنبه كاهش يافت. نفت خام امريكا 29 سنت كاهش يافت و هر بشكه 56.76 دلار فروخته شد. نفت برنت نيز با 18 سنت كاهش 62.26 دلار به ازاي هر بشكه معامله شد. نفت خام امريكا از بالاترين رقم هشت هفته گذشته كه روز جمعه به دنبال اميد براي توافق تجاري ثبت كرد، كاهش يافته است.

 

شتاب اروپا در ادغام بورس‌ها براي رقابت با بازار سرمايه جهاني

كشورهاي عضو اتحاديه اروپا كه اين روزها با مشكلات مختلفي از جمله سياست‌هاي ناهمگون در درون اتحاديه به‌ويژه پس از طرح مساله برگزيت و پيامدهاي آن دست‌وپنجه نرم مي‌كنند، تلاش‌هاي خود را براي ادغام بازارهاي بورس خود با هدف رقابت با غول‌هاي بزرگ بازار سرمايه در جهان شتاب بخشيده‌اند. در اين چارچوب و با توجه به احتمال بالا گرفتن مشكلات اقتصادي در قاره سبز، اروپايي‌ها تلاش مي‌كنند با ادغام بورس‌هاي خود، علاوه بر تامين مالي، بتوانند تا حدود زيادي از مشكلات اقتصادي اين اتحاديه پس از خروج بريتانيا بكاهند. اما با وجود همجواري و تشابه‌هاي قانوني، مالي و حقوقي برخي كشورهاي اروپايي، همچنان موانعي بر سر تشكيل بورس‌هاي ادغامي و بهره‌مندي از مزيت‌هاي آن وجود دارد.

 

قرارداد ۱۴ ميليارد دلاري ايرعربيا براي خريد ۱۲۰ ايرباس جديد

شركت اير عربيا در جريان برگزاري نمايشگاه هوايي دوبي ۲۰۱۹ از عقد قرارداد خريد ۱۲۰ فروند هواپيماي جديد ايرباس خبر داد. بر اساس اخبار و گزارش‌هاي منتشر شده در گلف‌نيوز، شركت هواپيمايي اير عربيا به عنوان يكي از ايرلاين‌هاي امارات متحده عربي، در جريان برگزاري رويداد نمايشگاه هوايي دوبي ۲۰۱۹، قرارداد سفارش و خريداري ۱۲۰ فروند هواپيماي ايرباس را با اين شركت سازنده اروپايي منعقد كرده است. گفته مي‌شود اين قرارداد به ارزش ۱۴ ميليارد دلار صورت گرفته است و به دومين قرارداد بزرگ و قابل توجهي كه شركت ايرباس در جريان اين رويداد موفق شده به انجام برساند، تبديل شده است.

 

بدبيني ژاپني‌ها به توافق برد-‌ برد با امريكا

پارلمان ژاپن توافق تجاري محدود با امريكا را تصويب كرد و به اين ترتيب مقدمه حذف تعرفه روي اقلامي شامل كالاهاي كشاورزي امريكايي و ابزار ماشيني ژاپن در سال آينده فراهم شد در حالي كه مخالفان دولت چنين توافقي را غيرمنصفانه خوانده‌اند. اما ابهاماتي درباره ميزان پيشرفتي كه ژاپن در مذاكره براي حذف تعرفه‌هاي امريكا روي خودروها و قطعات خودروي ژاپني مي‌تواند داشته باشد وجود دارد و ترديدهايي را نسبت به اظهارات شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن كه توافق امضا شده با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا يك توافق برد-‌ برد است را برانگيخته است. ژاپن برآورد كرده كه توافق اوليه هنگامي كه به‌طور كامل اجرايي شود، رشد اقتصاد اين كشور را در طول ۱۰ تا ۲۰ سال آينده حدود ۰.۸ درصد افزايش مي‌دهد. اما اين آمار بر مبناي اين فرض است كه امريكا تعرفه‌هاي واردات روي خودروها و قطعات خودروي ژاپني را حذف خواهد كرد.

 

يك اپليكيشن چيني در رده سومين اپليكيشن پرمخاطب جهان

شبكه اجتماعي تيك‌تاك با ثبت ركورد ۱.۵ ميليارد دانلود، تبديل به سومين اپليكيشن پرمخاطب در ميان كاربران جهان شد. اپليكيشن تيك تاك كه در طول چندماه اخير با محبوبيت و استقبال بي‌نظيري از سوي كاربران فضاي مجازي مواجه شده است، يك شبكه اجتماعي ويديومحور است كه نظر و توجه خيل عظيمي از كاربران اينترنت را به سمت و سوي خود جلب كرده است. اين شبكه اجتماعي كه يك اپليكيشن چيني به شمار مي‌رود، اعلام كرده كه مي‌خواهد سلطه فيس‌بوك و زيرمجموعه‌هايش يعني واتس‌اپ و اينستاگرام را از بين ببرد.

 

صادرات نفت عربستان سقوط كرد

صادرات نفت خام عربستان سعودي در سپتامبر پس از حملات هوايي كه به تاسيسات نفتي حساس اين كشور صورت گرفت، به ميزان سه درصد كاهش يافت و به ۶.۶۷ ميليون بشكه در روز رسيد. آمار سازمان JODI نشان داد توليد نفت عربستان سعودي در سپتامبر ۶۶۰ هزار بشكه در روز كاهش يافته و به ۹.۱۲۹ ميليون بشكه در روز رسيد. ذخاير نفت اين كشور هم به ميزان ۲۰.۲۷ ميليون بشكه در روز كاهش يافت و به ۱۵۲.۴۸ ميليون بشكه در روز رسيد در حالي كه توليد پالايشگاه‌هاي نفت داخلي به ميزان ۱۰ هزار بشكه در روز كاهش يافته و به ۲.۵۸۴ ميليون بشكه در روز رسيد. صادرات نفت اين كشور از ۶.۸۸ ميليون بشكه در روز در اوت به ۶.۶۷ ميليون بشكه در روز در سپتامبر كاهش پيدا كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون