• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4519 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ آذر

وزير ارتباطات از شهروندان پوزش خواست

مي‌دانم بعضي خسارت‌ها جبران‌ناپذيرند

تصميم ايجاد محدوديت در اينترنت توسط مراجع عالي امنيتي اتخاذ شد

محمدجواد آذري‌جهرمي شامگاه شنبه دوم آذرماه يعني درست در پايان يك هفته كامل قطعي اينترنت با انتشار ويديويي در فضاي مجازي به‌خاطر آنچه خارج از حيطه اختيارات خود خواند، از شهروندان و كاربران فضاي مجازي پوزش خواست. وزير جوان كه دست به اقدامي كم‌نظير زده بود، 4 دقيقه و 29 ثانيه از طريق يك ويديو با مردم صحبت كرد و در پايان گفت كه «بدانيد لحظه‌اي از انجام وظايف خودمان در خدمت‌رساني به شما فروگذار نمي‌كنيم.» و تاكيد كرد: «به سهم خودم، به عنوان عضوي از دولت و به عنوان عضوي از حاكميت عذرخواهي مي‌كنم.»

وزير جوان كه سخن خود را با ابراز خرسندي نسبت به بهبود نسبي وضعيت ارتباطات اينترنتي به‌ نحوي كه امكان ارسال اين پيام ويديويي فراهم شده است، آغاز كرده بود با اشاره به مصائب «خانواده‌هايي كه در خارج از كشور نمي‌توانستند به شيوه سابق و آسان از حال عزيزان‌شان در ايران مطلع شوند»، «دانشجوها و اساتيدي كه در اين مدت از دسترسي به منابع علمي بين‌المللي محروم بودند» و البته «شركت‌هايي كه به ‌واسطه فعاليت‌هاي صادرات و واردات دچار خسارت شدند» گفت كه به ‌خوبي نسبت به مشكلاتي كه در روزهاي اخير به ‌واسطه قطع شبكه اينترنت بين‌الملل در زندگي شهروندان ايجاد شده، آگاه و البته از اين وضعيت متاسف است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين تصريح كرد كه «مسووليت خطير حفظ آرامش و امنيت در كشور با مراجع‌ عالي امنيتي است» و «تصميم ايجاد محدوديت در اينترنت در ابتداي ناآرامي‌ها به‌خاطر حفظ آرامش جامعه و مردم اتخاذ و به اپراتورها ابلاغ شده است.» اما در عين حال گفت كه «به عنوان وزير ارتباطات دغدغه حفظ دسترسي آحاد مردم و تامين نياز كسب ‌‌و كارهاي مبتني بر اينترنت را مدنظر داشتم و بر اين باورم كه زندگي بدون فضاي مجازي و بدون اتصال به شبكه جهاني ديگر قابل‌ تصور نيست.»

آذري جهرمي با بيان اينكه براي حراست از منافع مردم در اين شرايط خطير اقدامات زيادي را انجام داده است، به برخي از اين موارد اشاره كرد و به عنوان نخستين نمونه از اين تلاش‌ها از اقدام بي‌سابقه وزارت ارتباطات درخصوص اختصاص اينترنت بدون محدوديت براي خبرنگاران نام برد. اقدامي كه البته مدت‌ها پيش از بروز ناآرامي‌هاي اخير محقق شده بود و اگر چه در روزهاي گذشته با انتقاد برخي كاربران فضاي مجازي نسبت به آنچه تبعيض ميان اصحاب رسانه و ديگر شهروندان مي‌خوانند، مواجه شد اما واقعيت اين است كه به هر تفسير اينترنت براي اصحاب رسانه، ابزار كار محسوب مي‌شود و همان طور كه در روزهاي گذشته بانك‌ها يا تاكسي‌هاي برخط از امكاناتي براي تداوم فعاليت‌هاي خود بهره بردند، رسانه‌ها نيز به ‌واسطه آنكه خدمات‌شان به شهروندان بر اين پايه محقق مي‌شود، ناچار به استفاده از اين امكانات خاص بودند. وزير ارتباطات در اين رابطه گفت: «براي گردش آزاد اطلاعات و جلوگيري از اختلال در فعاليت خبرنگاران براي جمع زيادي از آنها دسترسي به اينترنت را فراهم كرديم. تا آنجا كه توانستيم دفاتر خبرگزاري‌ها، روزنامه‌ها و سايت‌هاي خبري را به اينترنت متصل كرديم.» او اضافه كرد: «در مرحله بعد تلاش كرديم كسب‌ و كارها و احتياجات اوليه زندگي مردم دچار اختلال نشود. اين خيلي مهم بود.» وزير ارتباطات همچنين با اشاره به تداوم فعاليت بانك‌ها در روزهاي قطع اينترنت بين‌الملل گفت: «اختلالي در تراكنش‌هاي مالي مردم به ‌وجود نيامد. خدمات بسياري امروزه از طريق نت به مردم ارايه مي‌شود و مردم از آن ارتزاق مي‌كنند. تاكسي‌هاي اينترنت كه مطابق آمار ۲/۳ ميليون راننده در آنها فعاليت مي‌كنند و 10 ميليون شهروند از خدمات آنها بهره مي‌گيرند، فروشگاه‌هاي اينترنتي، سرويس‌هاي فروش بليت مسافرتي، همه و همه خدماتي بودند كه اگر كوچك‌ترين اختلالي در آنها به وجود مي‌آمد، زندگي مردم دچار مشكلات بسيار بزرگ‌تري مي‌شد.» او اين اقدام را «كاري بزرگ» توصيف كرد و در ادامه گفت: «پيگيري‌هاي بسياري در اين يك هفته داشتيم تا به محض رفع تهديدات مطرح شده توسط مراجع امنيتي مجددا بتوانيم اينترنت را به زندگي مردم برگردانيم.»

آذري جهرمي همچنين از پيگيري شخصي خود از ساعات ابتدايي ايجاد محدوديت اينترنت سخن گفت و اعلام كرد: «با موافقت شوراي امنيت كشور، از پنجشنبه گذشته ابتدا شركت‌ها، ادارات، دانشگاه، دفاتر خدمات عمومي به شبكه بين‌الملل متصل شدند. خوشحالم كه از امروز نيز اينترنت ثابت خانگي در بسياري از استان‌هاي كشور از جمله تهران برقرار شده است. اين پيگيري‌ها در تعامل مستمر با مراجع ذي‌صلاح امنيتي كشور تا برقراري اينترنت موبايل و عادي شدن كل شبكه حتما ادامه خواهد داشت.»

وزير ارتباطات همچنين تاكيد كرد كه مي‌داند برخي خسارت‌ها جبران‌ناپذير هستند اما به نوبه خود تلاش مي‌كند بعضي از خسارت‌هاي وارده به مشتركان اينترنت جبران شود. آذري‌جهرمي چنانكه پيش‌تر نيز اشاره شد، در پايان اين ويديوي كوتاه اينترنتي تصريح كرد: «جا دارد بابت همه مشكلاتي كه در اين مدت براي شما به وجود آمد به سهم خودم به عنوان عضوي از دولت و به عنوان عضوي از حاكميت عذرخواهي كنم. بدانيد كه لحظه‌اي از انجام وظايف خودمان در خدمت‌رساني به شما فروگذار نمي‌كنيم.» نكته‌اي كه البته با انتقاد برخي ناظران مواجه شد. كساني كه معتقد بودند اگر وزير جوان در آنچه اين روزها بر سر اينترنت و حقوق شهرونديِ كاربران فضاي مجازي آمد، مختار نبوده از چه جايگاهي از شهروندان عذرخواهي كرده است؟ هرچند منصفانه آن است كه همين ميزان از مسووليت‌پذيري را نيز به فال نيك بگيريم و اميدوار باشيم تا مگر مسوولان واقعي قطعي اينترنت نيز پاسخگوي خسارات سنگين وارده به شهروندان در اين روزها باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون