• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4519 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ آذر

ادامه از صفحه اول

حق اعتراض

از اين‌رو مي‌توان اميدوار بود آينده بهتري در انتظار مصوبه تعيين محل‌هايي براي تجمعات مردمي و همچنين اصل 27 قانون اساسي باشد.

امروز و به‌زعم كارشناسان عمده مطالبات مردم در حوزه‌هاي اقتصادي و معيشتي خلاصه مي‌شود. با افزايش قيمت بنزين مقرر شد به خانواده‌هاي 5 نفره مبلغي حدود 200 هزار تومان پرداخت شود، حال آنكه قطعا هزينه‌هاي اين خانواده بيش از ميزان حمايت دريافتي است؛ از اين‌رو راه‌حل نهايي نه كمك‌هاي نقدي بلكه ايجاد شغل و درآمد پايدار براي عموم جامعه و به‌ويژه جوانان است. شغل و برخورداري از درآمد پايدار مي‌تواند علاوه بر ارتقاي سرانه‌هاي معيشتي خانواده‌هاي ايراني، موجبات ارتقاي امنيت و به تبع آن كاهش آسيب‌هاي اجتماعي را پديد آورد.

ايجاد شغل در كشور نيازمند سرمايه‌گذاري‌هاي سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي است و اين سرمايه‌گذاري محقق نمي‌شود مگر در شرايط وجود امنيتي تمام و كمال و البته ثابت. در ماجراي اخير و قطعي اينترنت، اين امنيت مدنظر سرمايه‌گذاران كه بيشتر جنبه‌هاي رواني دارد، با خطرات بسيار جدي مواجه شد تا جايي كه به زعم برخي كارشناسان تا حدود قابل‌توجهي از اين امنيت رواني از بين رفته و نيازمند بازسازي جدي است. سرمايه‌گذار زماني كه ببيند تمام راه‌هاي ارتباطي‌اش با خارج از كشور و ساير شركت‌ها با يك تصميم در يك كشور مسدود مي‌شود، قطعا به دنبال محلي امن‌تر براي سرمايه‌گذاري خواهد رفت و اين براي ايران يعني، كاهش سرمايه‌گذاري خارجي و افزايش نارضايتي‌هاي اجتماعي و اقتصادي.

بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد در نظام جمهوري اسلامي در مرحله نخست بايد با اجراي تمام و كمال اصل 27 قانون اساسي، اعتراضات مسالمت‌آميز را به رسميت بشناسيم و در مرحله بعد با پرهيز از برخي تصميمات، كنار تسهيل روند و بروكراسي اداري سرمايه‌گذاري در ايران، امنيت رواني مدنظر سرمايه‌گذاران را فراهم آوريم تا بتوانيم در آينده با اشتغال‌زايي هرچه بيشتر در مسير كاهش نارضايتي‌هاي اجتماعي گام‌ برداريم.

سكته اينترنتي

در روزهاي گذشته وقتي ارتباط اينترنت بازگشت تعدادي از همكاران خارجي صادركنندگان ايراني بسيار نگران وضعيت ما بودند، زيرا هيچ اطلاعات درستي به آنها نمي‌رسيد و رسانه‌هاي خارجي چيزي را مخابره مي‌كردند كه مي‌خواهند مردم جهان از ايران بدانند در شرايطي كه با حفظ ارتباط، وضعيت واقعي كشور به بيرون مخابره خواهد شد، نامشخص بودن وضعيت، يكي از اصلي‌ترين مسائلي است كه به اقتصاد آسيب مي‌زند. حتي اگر بنا بر قطع كردن اينترنت باشد نيز بايد شركت‌هاي صادركننده و شرايط خاص‌شان لحاظ شود تا با همكاري اتاق بازرگاني، اين شركت‌ها از شبكه استفاده كنند. در روزهاي گذشته مديران و صادركنندگاني بودند كه دست به دامان هكرها شدند تا به طريقي بتوانند با خارج از كشور ارتباط برقرار كرده و از سرنوشت كالاها و معاملات‌شان با خبر شوند. از اين رو مي‌توان اين طور نتيجه‌گيري كرد آنچه در روزهاي گذشته رخ داد يك سكته صادراتي بود و براي فعالان اقتصادي مشكل‌آفرين شد و امروز دغدغه اين فعالان ثبات و پيش‌بيني‌پذيري آينده است.

به ويلموتس فرصت بدهيم

در مورد دو باخت تيم ملي با هدايت ويلموتس هم بايد گفت كه ما بايد بدانيم هر مربي در ابتداي حضورش در يك تيم ممكن است به خاطر عدم شناخت نتايج قابل قبولي نگيرد و ويلموتس نيز از اين قضيه مستثني نيست. فوتبال هر كشوري فرهنگ مخصوص به خود را دارد. فوتبال در اروپا بر اساس چارچوب‌هاي تعيين شده و مشخص و اصول حرفه‌اي پيش مي‌رود. تمام بازيكنان شاغل در اروپا نيز از اين فرهنگ پيروي مي‌كنند. مربياني كه در آن سيستم بوده‌اند همانند ويلموتس وقتي به ايران مي‌آيند به خاطر تفاوت فرهنگي بازيكنان و اصول كار حرفه‌اي كمي دچار مشكل مي‌شوند. بازيكنان ايران همگي از يك نوع فرهنگ خاص كه مربوط به جامعه ايران باشد پيروي مي‌كنند و اين با فرهنگ بازيكنان اروپا تفاوت دارد. نه‌تنها فرهنگ بازيكنان متفاوت است بلكه چارچوب‌هاي حرفه‌اي نيز در اروپا و ايران يكي نيست. حتي بازيكنان لژيونر ما نيز در اروپا تحت تاثير يك فرهنگ خاص هستند و نوع ديگري برخورد مي‌كنند و وقتي به ايران مي‌آيند و در تيم ملي حضور پيدا مي‌كنند رفتار و فرهنگ‌شان متفاوت مي‌شود. به نظرم اولين مشكل ويلموتس با بازيكنان همين مساله است و حل شدنش نياز به زمان دارد. اگر به حافظه‌مان رجوع كنيم و هشت سال قبل را در نظر بگيريم يادمان مي‌آيد كه حتي كي‌روش هم اوايل حضورش در ايران نتايج خوبي با تيم ملي نمي‌گرفت و همين امر انتقاداتي را به وجود آورده بود. دليل اين امر عدم شناخت كافي اين مربي از فرهنگ بازيكنان بود. كي‌روش بعد از چند وقت توانست با بازيكنان ارتباط برقرار كند. كي‌روش هنگامي كه با فرهنگ ايران آشنا شد توانست بازي بهتري از شاگردانش بگيرد و بعد از اين ارتباط بود كه نتايج خوب كي‌روش با تيم ملي از راه رسيد. به نظرم بحث تغيير سرمربي در چنين برهه‌اي محلي از اعراب ندارد. اينكه گفته مي‌شود برانكو ايوانكوويچ قرار است سرمربي تيم ملي شود نيز به نظرم دور از واقعيت است. به نظرم مذاكرات احتمالي فدراسيون با ايوانكوويچ نمي‌تواند واقعيت داشته باشد. مهم‌تر از شايعه حضور برانكو در ايران، حمايت از سرمربي فعلي و زمان دادن به اوست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون