• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4559 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ دي

ناقد منصف

نيكنام حسين‌پور

يك ماه پيش بود كه خدمت استاد باطني رسيدم براي احوالپرسي از ايشان و ويژگي‌هايي در ايشان ديدم كه گفتم با خوانندگان در ميان بگذارم.

- اول اينكه ايشان متعلق به نسلي هستند كه بيشتر جنبه تاسيسي داشتند در رشته‌هاي علمي و سپس نهادهاي علمي. او با توليد متون مورد نياز زبان‌شناسي چه در حوزه تاليف و چه در حوزه ترجمه خدمت بزرگي به جامعه علمي ايران كرده و خودش نقل مي‌كرد موقعي كه به ايران آمده - فكر كنم در سال‌هاي 52 يا 53 - رشته زبان‌شناسي را با زبان يكي مي‌گرفتند و موقعي كه مي‌گفتم رشته‌ام زبان‌شناسي است، مي‌گفتند پس زبان ارمني يا تركي و... هم بلد هستيد و مجبور شدم مقاله‌اي بنويسم با عنوان اينكه زبان‌شناسي چه چيزي نيست؟

در واقع نقد و طنزي در اين مقاله بود براي معرفي رشته‌ زبان‌شناسي.

- نكته بعدي نقش ايشان و استادان هم‌نسل‌شان در دانشسراي عالي است كه نبايد ناديده گرفته شود اين دانشسرا در حقيقت محلي بود براي جمعي از اساتيد كه بتوانند نسلي از دانشجويان را تربيت كنند براي آينده ايران و لازم است سير تاريخي و تطور اين دانشگاه و نقش افراد مختلف در آن بررسي شود كه الان تبديل به دانشگاه خوارزمي شده است.

- نكته بعدي منصف بودن ايشان است؛ چه در نقد كردن و چه نقدپذيري و صراحت لهجه‌اي كه دارند كه شايد برمي‌گردد به اصفهاني بودنشان. شايد اين صراحت باعث آزار بعضي مي‌شود ولي اين موجب نمي‌‌شود ايشان نظر علمي خود را بيان نكند. در اين ديدار استاد اشاره‌اي كردند كه نقد بايد در جامعه علمي ايران گسترش بيشتري پيدا كند و ما بايد رواداري و قدرت تحمل يكديگر را داشته باشيم؛ چيزي كه در فرهنگ ايراني وجود دارد.

ايشان مي‌گفت نقدي بر كتاب غلط ننويسيم آقاي ابوالحسن نجفي نوشته كه باعث جنجال در جامعه علمي شده و مدت‌ها روي آن بحث مي‌كردند، به‌خاطر همين در جمعي در فرهنگستان، آقاي نجفي را صدا زده و در جمع از ايشان عذرخواهي كرده كه اين نشان از منش و بزرگي آقاي باطني دارد.

- ايشان مقيد به كار علمي است و در چارچوب علمي و قواعد و آيين‌نامه‌هاي علمي كارها را پيش مي‌برد و خيلي محاسبه‌گر است و به همين خاطر هم بعضي مواقع مورد غضب قرار مي‌گيرد.

در كنار اينها نبايد از نقش همسر ايشان سركار خانم، ماه‌طلعت نفرآبادي (شهين) كه خودشان هم صاحب آثاري هستند و در حقيقت در اين سال‌ها علاوه بر همسري، نقش دستيار دكتر باطني را نيز داشته‌اند، غافل شويم. اميدواريم اين زوج همچنان بتوانند براي ايران بنويسند و دانشجويان هم از مخزن علمي آنها استفاده كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون