• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4580 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن

رييس‌جمهوري در جلسه هيات دولت:

اسلاميت نظام بدون جمهوريت باقي نخواهد ماند

جلسه هفتگي هيات دولت صبح روز چهارشنبه در پاستور برگزار شد. رييس‌جمهوري در جمع اعضاي هيات دولت بار ديگر به روند پيروزي انقلاب اشاره و تاكيد كرد كه «امروز بيش از هميشه نياز داريم تا در 22 بهمن كنار يكديگر به صحنه آمده و به دشمنان بگوييم كه 41 سال كنار انقلاب بوده‌ايم و تا زنده‌ايم كنار انقلاب، امام و راه رهبري باقي خواهيم ماند.» به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، روحاني در بخش ديگري از سخنان خود به مسائل روز كشور پرداخت و گفت: «به نظر من كليد اصلي مساله براي حل مشكلات جامعه و ايستادگي برابر دشمني‌ها، حضور مردم، وحدت مردم و اعتماد بين حاكميت و مردم است. يعني آن سرمايه اجتماعي و نبايد بگذاريم اين سرمايه‌ها لطمه ببينند.»رييس‌جمهوري ادامه داد: «حوادث مي‌گذرد به هر حال مسائل مختلف پيش مي‌آيد. امروز انتخابات مجلس است و فردا انتخابات رياست‌جمهوري و پس فردا انتخابات خبرگان. بايد به هدف و به آثار بلندمدت مساله نگاه كنيم كه وحدت ملي و اعتماد ملي ما است. شما مي‌بينيد امريكايي‌ها طول اين 2 سال كه تمام توان خودشان را عليه ملت ايران به كار گرفتند، نتوانستند موفق شوند. اين عدم موفقيت آنها به‌خاطر ايستادگي و وحدت مردم است.» او ادامه داد: «امريكا تا امروز نتوانست حتي متحدش كه اروپا است، به سمت خودش جذب كند. يعني كاخ سفيد از روز اول و براي عبور از توافق هسته‌اي مي‌خواست اروپا را هم همراه خودش كند اما اروپا زير بار نرفت. بعد از مدت‌ها در اين ماه‌هاي اخير باز هم اميد بسته بود اما باز هم موفق نشد.»روحاني با طرح پرسش‌هايي همچون اينكه چرا امريكا قادر نيست متحدان را به سمت خودش بكشاند، چرا امريكا قادر نيست عمل تروريستي خودش را به عنوان قدرت‌نمايي در دنيا جلوه دهد؟ چرا مردم كشور ما مردم منطقه و جهان اجازه نمي‌دهند، پاسخ داد: «ريشه‌اش به هوشياري، بيداري، استقامت و ايستادگي ملت بزرگ ما برمي‌گردد.»رييس شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر 2 ركن اسلاميت و جمهوريت نظام گفت: «اين ملت بزرگ ما در هر روز و در هر حادثه‌اش ايستادگي كرده و ما بايد مردم را حفظ كنيم و من باز تاكيد مي‌كنم اسلاميت كنار جمهوريت و جمهوريت كنار اسلاميت مي‌ماند. جمهوريت بدون اسلام در يك زمان كوتاهي به ديكتاتوري تبديل خواهد شد و اسلاميت بدون جمهوريت باقي نخواهد ماند، قدرت اسلام از طريق حضور و فداكاري مردم امكان پذير است. مردم به صحنه آمدند.»رييس‌جمهوري ادامه داد: «هيچ‌كس بالاتر از قانون و مردم نيست؛ فكر نكنيم يك جمع كوچكي هستيم و ما افكار مردم را هدايت مي‌كنيم اگر ما نباشيم مردم گمراه مي‌شوند، نه مردم خوب مي‌فهمند، خوب انتخاب مي‌كنند. اساس اسلام هم بر اساس انتخاب مردم است مردم بايد برگزينند و انتخاب كنند.»روحاني گفت: «امروز مي‌خواهم خدمت مردم عزيز و بزرگوار ايران اعلام كنم 22 بهمن امسال هم مثل همه‌سال نياز به شما دارد، بيشتر از پارسال و همه سال. امروز دشمنان ما با همه توان و قدرت‌شان روبه‌روي منافع ملي ما ايستادند.»

رييس‌جمهوري با اشاره به تشييع جنازه سردار سليماني گفت: «همان‌طور كه حضور شما در تشييع جنازه و بدرقه آن سردار بزرگ دشمن را منكوب كرد و قدرت و وحدت شما را نشان داد، امروز هم ما نيازمند هستيم كه در روز 22 بهمن باز هم كنار هم قرار بگيريم، به صحنه بياييم و به دنيا بگوييم ممكن است ما از هم گله‌هايي و نكاتي داشته باشيم ولي خواهش مي‌كنم همه نكات را درون خانواده ببريم؛ ما به هر حال يك ملت هستيم به عنوان يك خانواده، حال ممكن است فرد يا افرادي اشتباه كنند و كاري انجام دهند، بايد درون خانواده به هم انتقاد كنيم، اگر رييس‌جمهوري هم در يك جايي نقد مي‌كند اين را به يك معناي ديگر نگيريم. دلسوزي در درون خانواده است، دلسوزي براي اجراي قانون است و نه هيچ‌چيز ديگر.»او در بخش ديگري از سخنان خود به آخرين آماري كه بانك مركزي از وضعيت اقتصادي ارايه كرده، اشاره كرد و گفت: «تورم دي‌ماه 0.7 درصد بوده، اين بدان معنا است كه مسير دارد به مسير درست هدايت مي‌شود. اينكه در همين شرايط باز 4.5 ميليارد دلار در كشور ما سرمايه‌گذاري مي‌شود به معناي اين است كه مسير ما مسير درستي است.»

رييس‌جمهوري در پايان گفت: «ما بايد كنار هم باشيم، بايد وحدت خود را حفظ كنيم، بايد واقعيت‌ها را به مردم بگوييم، خدمات دولت را براي مردم تشريح كنيم، خدمات بقيه اركان كشور را براي مردم تشريح كنيم، واقعيت‌هاي كشور را براي مردم توضيح دهيم، اعتماد عمومي را حفظ كنيم، سرمايه اجتماعي‌مان را تقويت كنيم، و ان‌شاءالله بار ديگر حضور پرشكوه مردم را در 22بهمن در تمام شهرهاي ايران مشاهده كنيم و يك ضربه ديگري بر دشمنان ما باشد و تصميم ملت را به گوش جهانيان برسانيم كه 41 سال كنار انقلاب بوديم و ان‌شاءالله تا زنده هستيم كنار انقلاب و امام و راه امام و رهبري خواهيم بود.»

انتخاب برعهده مردم است

حسن روحاني، رييس‌جمهوري ايران علاوه بر جلسه هيات دولت، همچنين عصر روز گذشته در مراسم تقدير از برگزيدگان سي و هفتمين جايزه كتاب سال و بيست و هفتمين جايزه جهاني كتاب سال جمهوري اسلامي حاضر شد و عمده اظهارات خود را در شرايطي به تحريم‌هاي ايالات متحده امريكا اختصاص داد كه تنها حدود 4 هفته تا يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي باقي مانده و اصلاح‌طلبان به‌واسطه رد صلاحيت گسترده كانديداهاي‌شان دست‌كم در تهران از ارايه فهرست انتخاباتي خودداري كرده‌اند. با اين حال رييس‌جمهوري ايران در اين همايش كنار تحريم‌ها به اهميت مقوله انتخاب مردم اشاره و اظهار كرد: «ولايت خداوند براي اين است كه مردم را از تاريكي‌ها برهاند و نور و روشنايي را در مسير راه مردم قرار دهد.» او ادامه داد: «اين نكته مهمي است كه خداوند مي‌گويد من مي‌خواهم مسير را روشن كنم و اين شما هستيد كه بايد برگزينيد و انتخاب كنيد. انتخابگر بودن و اينكه انسان بتواند مسير را خود برگزيند، بسيار اهميت دارد و اتفاقا يكي از مشكلات جامعه امروز ما هم اين است كه برخي فكر مي‌كنند بالاتر از نور وظيفه ديگري هم بر عهده ماست، انتخاب بر عهده مردم است و اينكه بپذيرند يا نپذيرند در اختيار مردم است، اما ما بايد مسير را روشن كنيم و نگذاريم تاريكي‌ها بماند.»

رييس قوه مجريه ايران در بخش ديگري از اظهارات خود به فرارسيدن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: « انقلاب بزرگ ما كه اين روزها براي چهل و يكمين بار به استقبال آن روز و جشن آن روز مي‌رويم، بر مبناي آگاهي مردم و بر اثر كتاب و كتابت و روشنگري بود و چيز ديگري نبود. از آن اولين لحظه نهضت اسلامي كه مربوط مي‌شود به سال 41، از اعلاميه علما يعني همان صفحه مكتوبي كه به دست عالمان بزرگ و بزرگان جامعه و فرهيختگان نوشته شده بود و نشر پيدا كرد، انقلاب ما با آن آغاز شد و همه‌جا بيان بود و همه جا زبان بود و همه جا كتاب بود و همه جا نشر بود كه توانست مردم ما را در يك مسير صحيح و درست براي آزادي قرار دهد.»

رييس‌جمهوري همچنين به مقوله تحريم‌هاي امريكا اشاره و تاكيد كرد: «ما در اين دو سالي كه تحت شديدترين فشارهاي اقتصادي از طرف دشمنان‌مان و به ويژه امريكا بوديم كه يك كار غيرقانوني، برخلاف تعهدات و مقررات بين‌المللي و خلاف قطعنامه سازمان ملل متحد بود. اين اولين بار است كه در امريكا رو در روي هم قرار مي‌گيريم . قطعنامه سازمان ملل حامي ماست در دفعات پيش مختلف بوده گاهي وقت‌ها هم قطعنامه‌ها خيلي حامي ما نبود ولي اين بار قطعنامه سازمان ملل حامي ماست و امريكا برخلاف قطعنامه‌اي كه خودش هم راي داده و آن قطعنامه به اتفاق آرا در شوراي امنيت تصويب شده روبه‌روي آن قطعنامه قرار گرفت و براي اولين بار - آن مقدار كه من ياد دارم- در تحريم‌ها است كه قدرت بزرگي يك ملت 83 ميليوني را تحريم مي‌كند، نه فرد خاص و گروه خاص را. اينكه امريكايي‌ها هرازگاهي چند نفر را اسم مي‌برند و تحريم مي‌كنند اين از فريبكاري آنهاست، آنها 83 ميليون را تحريم كردند، بدون استثنا.»

امريكا دروغ مي‌گويد كه دارو تحريم نيست

روحاني اعلام كرد: «اينكه امريكايي‌ها نمي‌گذارند ما قطعات مورد نياز يك كارخانه را وارد كنيم يعني عليه كارگران و توليد ما دارند تلاش مي‌كنند، اينكه نمي‌گذارند نيازمندي‌هاي كشور خريداري و وارد كشور شود به معناي آن است كه برابر خواست و نياز مردم ايستاده و آنها را در فشار قرار مي‌دهند. فكر نمي‌كنم هيچ‌وقت هيچ كشوري نسبت به هيچ ملتي دارو را تحريم كرده باشد، امريكايي‌ها دروغ مي‌گويند دارو را تحريم نكرده‌اند. آنها وقتي مسير بانك‌ها را روي ايران تحريم مي‌كنند و مسير فروش صادرات ما را با مشكل مواجه مي‌كنند و برخي آنها را كه مبناي خريد و قدرت خريد ماست، تحريم مي‌كنند، يعني عمل تروريستي انجام مي‌دهند. امريكا اقدام تروريستي عليه ايران انجام مي‌دهد و اينجا جايي است كه با كتاب و نشر و سخن گفتن و بيان، اين واقعيت را بايد براي مردم باز كنيم.»رييس قوه مجريه همچنين با بيان اينكه «دشمني ميان ايران و امريكا امروز به عنوان دشمني با يك حكومت و تقابل با يك قدرت نيست»، گفت: «امريكا امروز تروريست است و در حال انجام اقدام تروريستي است و يك ملت بزرگ فرهنگ‌دوست و فرهنگ‌ساز و ملتي را كه در طول قرن‌ها و هزاره‌ها، بر گردن تمام جهانيان و علم و دانش حق دارد، تحت فشار و تحريم قرار مي‌دهد. اما اين فشار نگذاشته ما مسيرمان را عوض كنيم، امريكا تمام فشارش براي اين بود كه ما مسير را عوض كنيم و از مسيري كه مي‌رفتيم پشيمان شويم و مسير نويي كه آنها مي‌خواستند، برگزينيم و انتخاب كنيم و ملت ما با هوش و تدبير و صبر فراوان در طول اين دو سال برابر اين فشارها ايستاده است. برخي از دوستان گاهي به من مي‌گويند كه شما اين همه فشار سياسي و اجتماعي را فكر نمي‌كرديد كه كانديدا شدي؟ نقد مي‌كنند كه اگر آدمي اين همه فشار را پيش‌بيني مي‌كند نبايد كانديدا شود اتفاقا به عكس، اگر ما روزي مي‌بينيم دوران سختي است، آن وقت، زمان به صحنه آمدن و بار مسووليت به دوش گرفتن است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون