• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4580 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن

كرونا، روسيه را وادار به كاهش توليد مي‌كند؟

ساز ناكوك كرملين در بازار نفت

گروه اقتصادي|جلسه كميته فني اوپك درباره تاثير ويروس كرونا بر بازار نفت روز گذشته به پايان رسيد. هر چند از همان ابتدا كاهش چند دلاري قيمت نفت در بازار اغلب كارشناسان از تمايل اوپك و هم‌پيمانانش براي كاهش بيشتر بشكه‌هاي نفتي از بازار نفت سخت گفتند اما روز گذشته اخبار منتشره حاكي از مخالفت مهم‌ترين غيرعضو اوپك‌، روسيه از كاهش توليد بود. از زمان انتشار ويروس كرونا تاكنون قيمت نفت برنت به دليل كاهش نزديك به 3 ميليون بشكه‌اي خريد روزانه نفت چين افت شديدي پيدا كرد. قيمت نفت برنت در كمتر از دو هفته 10 دلار سقوط داشت به گونه‌اي كه در معاملات دوم بهمن سال جاري در بازار جهاني به قيمت 64 دلار و 35 سنت در هر بشكه رسيد در حالي كه اين قيمت براي روز گذشته و تا لحظه نگارش گزارش(ساعت 17 چهارشنبه) به 54 دلار و 70 سنت رسيد. نفت شيل آمريكا نيز براي اولين بار در يك سال اخير زير 50 دلار معامله شد. شيل روز سه‌شنبه با قيمت 49 دلار و 61 سنت معامله شد.

 

مهمان چيني در نشست فني اوپك

تاريخ برگزاري نشست اوپك براي بررسي كاهش توليد در 3 ماه ابتدايي 2020 پيش از شيوع كرونا 5 و 6 مارس بود. اما با افزايش شمار مبتلايان به اين ويروس همچنين ترس جهاني از استمرار مبادلات و مراودات با چين و كاهش رشد اقتصادي برخي شهرهاي اين كشور، تاريخ نشست كميته فني مشترك اوپك و غيراوپك به هفته جاري و روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه تغيير كرد. JTC در اولين روز نشست خود به بررسي آثار ويروس كرونا بر بازار نفت و چشم‌انداز اين بيماري پرداخت. علاوه بر نمايندگان اوپك و غيراوپك، ون كوان‌، نماينده چين در سازمان ملل نيز در اين جلسه شركت كرد كه از راهكارهاي پيش رو همچنين اقدامات كشورش در خصوص كاهش تلفات اين بيماري توضيحاتي ارايه كرد. كميته فني اوپك و غيراوپك معتقد است اگر چشم‌انداز كنترل شيوع كرونا و بهبود مبتلايان تا 6 ماه آينده در بازار مشاهده نشود‌، بازار نفت نامتعادل‌تر خواهد شد. به گونه‌اي كه با انفعال اوپك پلاس مي‌توان انتظار مازاد عرضه بيشتري را در بازار داشت. با وجود كاهش 3 ميليون بشكه‌اي خريد نفت چين به نظر مي‌رسد، مازاد عرضه در 3 ماهه دوم سال 2020 روزي يك ميليون بشكه خواهد بود. بنابراين توليدكنندگان بزرگ براي تعادل قيمت در بازار لازم است تا يك ميليون بشكه نفت را كاهش دهند. اين امر لزوم اتخاذ يك تصميم عاجل از سوي اين كارتل نفتي را بيش از پيش افزايش مي‌دهد. به نظر مي‌رسد، اوپك پلاس بايد براي سال جاري محدوديت‌هاي توليدي بيشتري اعمال كند تا از اضافه عرضه تخمين زده شده در بازار جلوگيري شود. با اين وجود كارشناسان معتقدند كه اوپك با نبود اطلاعات كافي در خصوص تاثير ميان‌مدت كرونا بر اقتصاد و نفت مواجه است. بنابراين ممكن است تصميمات با يك شكاف زماني اتخاذ شوند كه در اين صورت انتظار افت مازاد عرضه از بين خواهد رفت.

 

عربستان خواهان كاهش توليد

اضطراب از كاهش بيشتر قيمت در راهرو وزارت انرژي عربستان از همان روزهاي نخستين شيوع اين بيماري به ساير قاره‌ها وجود داشت و هر روز نيز بيشتر مي‌شود. وزير انرژي عربستان اولين مقام رسمي بود كه از رصد بازار نفت سخن گفت و پس از صحبت‌هاي او بود كه كارشناسان پيش‌بيني كردند ممكن است نشست اوپك زودتر از زمان برنامه‌ريزي شده، برگزار شود. روز دوشنبه و پس از آنكه قيمت نفت با 12.5 درصد كاهش و با بدترين عملكرد از نوامبر 2018‌ به 55 دلار رسيد، پوتين با بن سلمان تلفني گفت‌وگو كرد هر چند جزيياتي از اين مكالمه منتشر نشد و كلياتي مانند ثبات بازار و اتخاذ تصميمي با هماهنگي طرفين در رسانه انتشار يافت اما اظهارات روز گذشته الكساندر نواك، وزير انرژي روسيه مبني بر زود بودن كاهش بيشتر توليد نفت، نشان از موضع كرملين دارد. مخالفت روسيه با اتخاذ تصميمي مبني بر كاهش بيشتر توليد در حالي است كه عراق با حمايت از طرح عربستان از ثبات بازار براي افزايش قيمت حمايت كرد. به نظر نمي‌رسد عربستان و عراق كه بودجه‌اي وابسته به درآمدهاي نفتي دارند، منتظر اعلام رضايت روسيه براي كاهش توليد بمانند. هر چند عدم كاهش توليد روسيه به معناي از دست رفتن سهم اوپكي‌ها در بازار نفت است بنابراين تصميم‌گيري در خصوص آينده نفت همچنان پرابهام است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون