• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4580 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن

زالي: سرطان دهانه رحم در زنان ايراني رو به افزايش است

عليرضا زالي، رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: سرطان دهانه رحم در زنان ايراني در حال افزايش است و بايد واكسن پيشگيري از اين سرطان در كشور ساخته شود.

او در سومين همايش چالش‌هاي مامايي و زنان در مركز همايش‌هاي بين‌المللي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي درباره افزايش اين بيماري افزود: سرطان دهانه رحم از شايع‌ترين سرطان‌ها در ميان زنان است و اگر به فكر تهيه واكسن براي پيشگيري از اين بيماري نباشيم، سونامي سرطان دهانه رحم در ۱۰ سال آينده را شاهد خواهيم بود. در صورت نبود واكسن، ۷۰ درصد شانس ابتلا به اين بيماري در سنين پايين دختران افزايش مي‌يابد و شاهد خواهيم بود كه دختران از سنين ۲۵ سالگي به بعد دچار اين بيماري مي‌شوند. زالي همچنين ادامه داد: متاسفانه به دليل مسائل فرهنگي زنان ايراني احساس شرم مي‌كنند كه براي انجام تست پاپ اسمير به مراكز بهداشتي مراجعه كنند و غربالگري منظم در اين زمينه در سيستم نظامت سلامت كشور وجود ندارد. او از سرطان تخمدان نيز به عنوان سرطان خاموش در زنان ياد كرد و افزود: دختراني كه قبل از ۱۳ سالگي ازدواج مي‌كنند، ۱۰ برابر شانس ابتلا به سرطان تخمدان در آنها بيشتر است، استفاده از داروهاي هورموني، بلوغ زودرس و تاخير در يائسگي نيز از علل بروز اين سرطان است. رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: بسياري از زنان مبتلا به سرطان تخمدان وقتي به مراكز درماني مراجعه مي‌كنند كه بيماري پيشرفت كرده و شانس درمان‌پذيري نيز كاهش مي‌يابد. زالي با بيان اينكه زنان ايراني در معرض بيماري‌ها و آسيب‌هاي اجتماعي فراواني قرار دارند، از ديابت بارداري نيز به عنوان مهم‌ترين عوامل خطرپذير ياد و تصريح كرد: ديابت بارداري مادر و جنين سلامت مادر و جنين را به خطر مي‌اندازد و بايد اين مساله در پروتكل درماني و مراقبت‌هاي بارداري كشور مورد توجه قرار گيرد. او با بيان اينكه تمهيدات لازم براي زنان از دوران يائسگي به بعد در جامعه وجود ندارد، گفت: زنان وقتي بعد از دوران يائسگي دچار اختلال خواب، اضطراب، احساس نامطلوب ناخوشايند، انزواي اجتماعي و غيره مي‌شوند، لازم است در سيستم نظام سلامت كشور، تمهيداتي براي آنان در نظر گرفته شود و متخصصان جامعه پزشكي با نگاه علمي در اين زمينه برنامه‌ريزي و پروتكل درماني و حمايتي داشته باشند.رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي خاطرنشان كرد: زنان بعد از ۵۵ سالگي در كشور كيفيت زندگي مطلوبي ندارند و بايد سلامت جسمي و رواني آنها در جامعه ايجاد شود در غير اين صورت سيماي بيماري‌ها با توجه به اينكه زنان گرفتار در عرصه اجتماعي يا خانواده هستند، رو به افزايش خواهد بود.

 

ريشه‌كني سرطان دهانه رحم تا يك قرن آينده

همچنين خبرگزاري مهر درباره سرطان دهانه رحم نوشت: متخصصان و سازمان بهداشت جهاني معتقدند تا ۱۰۰ سال آينده، سرطان دهانه رحم به‌ طور كامل ريشه‌كن مي‌شود.

طبق گزارش اين سازمان، طبق آخرين اطلاعات در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۷۰ هزار مورد جديد از سرطان دهانه رحم در جهان گزارش شده است. در يك مطالعه، محققان پيش‌بيني مي‌كنند، واكسيناسيون دخترها در كشورهاي كم‌درآمد و متوسط درآمد عليه HPV (پاپيلوما ويروس انساني) مي‌تواند منجر به كاهش ۸۹.۴ درصدي موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم در طول قرن آينده شود.

HPV ويروسي بسيار گسترده است و اكثر افراد در طول عمرشان مبتلا به عفونت HPV مي‌شوند. در موارد بسيار شديد اين ويروس مي‌تواند منجر به زگيل‌هاي تناسلي و سرطان شود. از اين‌ رو واكسيناسيون در مقابل HPV مي‌تواند از اين احتمالات پيشگيري كند. در حال حاضر موسسه ملي سرطان توصيه مي‌كند، كودكان در سنين ۱۱ تا ۱۲ سال در برابر HPV واكسن دريافت كنند. حتي مي‌توانند در اوايل ۹ سالگي اين واكسن را دريافت كنند. طبق اعلام اين موسسه، امكان دريافت اين واكسن تا سن ۴۵ سال هم وجود دارد.

 


ارسال محموله دارويي از دانمارك به ايران

سفير دانمارك در ايران از ارسال محموله دارويي از اين كشور به ايران خبر داد. به گزارش مهر، داني انان، سفير دانمارك در ايران در آيين رونمايي از اتوبوس ديابت و چاقي در شيراز بيان كرد: يك محموله دارويي از دانمارك به مقصد ايران ارسال شده و اميدواريم با ارسال اين داروها ايران در بخش درماني و تامين دارو به وضعيت مناسبي دست يابد. ايجاد اتوبوس ديابت در راستاي پيشگيري از اين بيماري يكي از اقدامات مناسب پيشگيرانه است و مي‌تواند نقش موثري در كنترل اين بيماري خاموش داشته باشد.

انان با اشاره به اينكه معضل ديابت موضوعي است كه در تمامي كشورها وجود دارد، اضافه كرد: اهميت برنامه پيشگيرانه در ديابت از اين جهت قابل اهميت است كه اين بيماري باتوجه به شاخص‌هاي خود بيماري خاموش نامگذاري شده و اقدامات پيشگيرانه منجر به عدم اطلاع افراد به اين بيماري مي‌شود. سفير دانمارك در ايران افزود: چالشي كه در ايران تحت عنوان ديابت ايجاد شده تنها مختص اين كشور نيست كه در دانمارك هم وجود دارد، لذا سازمان ملل متحد يكسري اهداف و برنامه‌هاي درازمدت و پايدار در اين باره طراحي كرده تا افراد با تغيير سبك زندگي خود بتوانند به پيشگيري از ديابت كمك كنند.

او درخصوص همكاري ايران و كشور دانمارك نيز اين‌گونه بيان كرد كه اقدامات خوبي در راستاي همكاري دوطرف صورت گرفته است اما در بخش درمان همچنان شاهد هستيم كه ايران و دانمارك فعاليت دوجانبه نداشته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون