• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4580 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن

وزير آموزش و پرورش خبر داد

سهم آموزش رشته‌هاي مهارتي به 50 درصد مي‌رسد

گروه اجتماعي| در دو هفته‌اي كه گذشت، وزير آموزش و پرورش در دو جلسه مشتركي شركت كرد كه هر دو نشان از تلاش اين وزارتخانه براي سوق دادن نظام آموزشي به سمت مهارت‌آموزي داشتند. روز گذشته محسن حاجي‌ميرزايي در ديدار با وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام كرد كه براساس سند تحول بنيادين «قرار است هر فارغ‌التحصيل يك مهارت را آموخته باشد».

بنا بر اعلام آموزش و پرورش 35 درصد دانش‌آموزان يعني عددي معادل 950 هزار نفر تحت پوشش رشته‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش قرار دارند و اين يكي از حوزه‌هاي مشترك كار براي دو وزارتخانه است. حاجي ميرزايي در اين نشست گفت: «در حوزه فني‌وحرفه‌اي موضوع مهارت‌آموزي، استانداردسازي مربوط به رشته‌هاي كارودانش، اصلاح قوانين حوزه مهارتي از جمله موضوعاتي است كه انتظار مي‌رود مورد همكاري دو وزارتخانه قرار گيرد.» او البته تنها به حوزه مهارت‌آموزي به عنوان حوزه مشترك بسنده نكرد و به موضوعاتي اشاره كرد كه همكاري وزارت كار را هم مي‌طلبد، از جمله كودكان بازمانده از تحصيل كه تعدادي از آنها شناسايي شده‌اند و به علت فقر قادر به تحصيل نيستند، تغذيه دانش‌آموزان مناطق محروم، پوشش خدمات دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه، ايجاد مراكز كارآفريني و برگزاري كلاس‌هاي كارآفريني در مدارس استعدادهاي درخشان. هرچند وزير از دربرگيري 50 درصدي رشته‌هاي مهارتي در آينده خبر مي‌دهد اما در حال حاضر هم مشكلات مربوط به محدوديت منابع مالي و نيروي انساني به عنوان بازدارنده‌هاي مهمي در پيش روي اين وزارتخانه قرار دارند. اين موضوعي بود كه در قالب بيان مشكلات و در صحبت‌هاي عليرضا كمرئي، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش بيان شد: «كمبود منابع مالي از مشكلات حوزه مهارت‌آموزي است و در مناطق محروم خانواده‌ها نمي‌توانند هزينه را بپردازند لذا دگرگوني در روش‌ها ضروري است. نداشتن نيروي آموزش‌ديده در بحث كتاب‌هاي تحولي آموزش مهارت‌ها و‌ همچنين كمبود امكانات و ‌تجهيزات دو مشكل مهارت‌آموزي است كه نيازمند مساعدت سازمان فني ‌و حرفه‌اي هستيم.»

محمد شريعتمداري، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در نشست روز گذشته از مقدمه‌اي در مورد ضرورت يادگيري تعاون توسط دانش‌آموزان در 12 سالي كه در سيستم آموزش و پرورش پشت سر مي‌گذارند، گفت كه اين يادگيري تعاون مي‌تواند سنگ بناي آشنايي آنها با فعاليت‌هاي اقتصادي باشد: «توسعه فرهنگ تعاون در بين دانش‌آموزان بسيار مفيد خواهد بود لذا بايد فعاليت اقتصادي در قالب تعاون را به آنها آموخت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون