• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3236 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت

دلايل وزارت كشور براي مخالفت باانتخابات استاني

نماينده دولت در طرح استاني شدن انتخابات مجلس ضمن برشمردن معايب اين طرح گفت: فرآيندهاي اخذ راي، قرائت و شمارش آرا زمانبر شده و اعلام نتايج انتخابات استان‌هاي تهران، مشهد، آذربايجان شرقي، اصفهان و ساير شهرهاي بزرگ به مشكل مي‌خورد. به گزارش خبرآنلاين، جمله‌هاي كليدي اظهارات حسينعلي اميري به شرح زير است
 به موجب ماده يك اين طرح، كل استان تبديل به يك حوزه انتخابيه بزرگ مي‌شود كه در نتيجه داوطلبان حوزه‌هاي انتخابيه كوچك و افراد مستقل بايد در شرايط سخت با داوطلبان و چهره‌هاي شاخص استان و كانديداهاي مورد حمايت احزاب و گروه‌هاي سياسي، به رقابت بپردازند و عملا شانس رقابت ندارند و ممكن است مناطق دور افتاده و شهرستان‌هاي كوچك از داشتن كرسي نمايندگي مجلس محروم شوند.
  ماده 5 مقرر شده هيات اجرايي مركزي در استانداري تشكيل شود اما تعداد و تركيب اعضاي هيات اجرايي مركزي استان مشخص نيست.
 در صورت ابطال انتخابات، استعفا، فوت، رد اعتبارنامه منتخب و... هر يك از منتخبان، علي‌القاعده انتخابات مياندوره‌اي در كل استان برگزار خواهد شد و از اين جهت هم كل استان را درگير انتخابات خواهد كرد و هم هزينه برگزاري انتخابات مياندوره‌اي را به‌شدت افزايش خواهد داد.  
 ‌ اما برگزاري انتخابات با فرمول مورد نظر در اين طرح و با روش سنتي و دستي، فرآيندهاي اخذ راي، شمارش آرا و اعلام نتايج را مشكل‌تر خواهد كرد زيرا در آن صورت هر كدام از راي‌دهندگان به تناسب استان محل اخذ راي به تعداد سه تا 35 نفر راي خواهند داد. لذا فرآيندهاي اخذ راي، قرائت و شمارش آرا زمانبر شده و اعلام نتايج انتخابات استان‌هايي مانند تهران، خراسان رضوي، آذربايجان شرقي، اصفهان، فارس و ساير شهرهاي بزرگ به طول خواهد انجاميد.
‌ در قانون انتخابات فعلي بسياري از مواد قانون و آيين‌نامه اجرايي آن، سير انجام فرآيندهاي انتخابات با توجه به الزامات ناشي از محدوديت راي‌دهنده در حوزه انتخابيه مجلس شوراي اسلامي وضع شده‌اند كه با برداشتن مرز حوزه‌هاي انتخابيه براي راي‌دهندگان در سطح استان، عملا انجام اين فرآيندها به روش فعلي ضرورت ندارد و بسياري از بندهاي قانون و وظايفي كه براي فرمانداران حوزه‌هاي انتخابيه فرعي در قانون فعلي پيش‌بيني شده علي‌الاصول ضرورتي ندارد كه اين مهم در طرح استاني شدن انتخابات مورد توجه قرار نگرفته است.
 قطعا دولت و وزارت كشور آنچه كه قانون شود با كمال ميل اجرا خواهد كرد و آنچه در اين گفت‌وگو عرض شده صرفا نظرات كارشناسي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون