• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3236 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت

رييس پارلمان خصوصي در نشست هيات لهستاني با فعالان اقتصادي ايران:

دنيا فرصت بي‌نظيري براي ورود به بازار بكر ايران دارد

گروه اقتصادي| اتاق بازرگاني ديروز، روز شلوغي را پشت سر گذاشت. روز گذشته اتاق ايران ميزبان دو جلسه همزمان بود. از يك سو مذاكرات اعضاي اتاق با هيات لهستاني در جريان بود و از سوي ديگر سفير ايران در روسيه و دست‌اندركاران اتاق بازرگاني روسيه گرد هم آمدند تا راه‌هاي افزايش تعاملات تجاري دو كشور را بررسي كنند.
غلامحسين شافعي، رييس اتاق بازرگاني ايران وقتي پشت تريبون رفت سعي كرد كلماتي را به كار بگيرد كه مخاطبش تنها لهستاني‌ها نباشند. او تلاش كرد نقشه راهي را پيش روي متقاضيان حضور در ايران قرار دهد از اين رو از تمايل ايراني‌ها براي همكاري با سرمايه‌گذاران خارجي گفت. وي اعلام كرد: سرمايه‌گذاران ايراني تمايل دارند كه در زمينه انرژي، بخش نفت و گاز و به‌ويژه LNG، كشتي‌سازي، مواد غذايي، مواد شيميايي ارگانيك، تكنولوژي محيط زيستي و صنايع دارويي با لهستان همكاري كنند.
بخش‌هايي كه از سوي وي عنوان شد، پيش از اين نيز در مذاكرات با ديگر هيات‌هايي كه به ايران آمده بودند، مورد اشاره قرار گرفته بود.
وي با تاكيد بر اينكه دنيا فرصت بي‌نظيري براي حضور در بازار بكر ايران دارد، گفت: ما ظرف سال‌هاي گذشته دچار مشكلات ناشي از تحريم بوديم كه اين امر، روي روابط ايران با ساير كشورهاي دنيا اثرگذار بود، اين در حالي است كه دولت جديد با رويكرد متفاوتي كار خود را شروع كرده و تصور ما بر اين است كه ايران دارد وارد يك فضاي جديد از رابطه اقتصادي با كشورهاي دنيا مي‌شود و به همين دليل، هم‌اكنون تقاضاهاي فراواني از دنيا براي برقراري روابط اقتصادي با ايران وجود دارد.
رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران افزود: ايران تلاش دارد وارد فضاي جديد از روابط اقتصادي با دنيا شود و به همين دليل، ما فكر مي‌كنيم آينده اقتصادي ايران يك آينده كاملا متفاوت است و ما نيز در حال اصلاح اقتصاد داخلي و دگرگوني در روابط با كشورهاي دنيا هستيم و بنابراين تصور من بر اين است كه فرصت جديدي براي كشورهاي دوست براي اتصال به اقتصاد ايران فراهم شده است.
شافعي سپس براي اينكه فضاي جلسه را صميمي‌تر كند، دوباره نقبي به تاريخ زد و ماجراهاي پس از جنگ جهاني دوم را پيش كشيد و گفت: لهستاني‌هاي بسياري در جنگ جهاني دوم به ايران آمدند و ساكن كشور ما شدند و بسياري از آنها با ايرانيان ازدواج كردند، به همين خاطر روابط ما با لهستان نوعي رابطه خويشاوندي است.
وي ادامه داد: لهستان بعد از فروپاشي بلوك شرق توانست مسير رشد اقتصادي را در پيش بگيرد. لهستان جزو شش كشور اول اتحاديه اروپا از نظر درآمد است و در عرصه‌ جهاني هم جزو كشورهايي بوده كه سريع‌ترين رشد اقتصادي را تجربه كرده است. اين اتفاق تا حدودي نشات‌گرفته از اصلاحات اقتصادي سال 2002 است كه توانست صنايع كوچك اين كشور را از نظر كيفي به مرحله بالاتري ارتقا دهد.
شافعي گفت: در سال‌هاي گذشته هم رابطه اين دو كشور ادامه داشته و لهستان با تمام موانع از نزديكي با ايران دوري نكرد. اما با وجود همه اين موارد، روابط اقتصادي دو كشور كم بوده و در وضعيت كنوني، كه با آمدن دولت جديد ديپلماسي ديگري بر كشور حاكم است مي‌توان با آشنايي بيشتر فعالان اقتصادي دو كشور، مراودات اقتصادي را افزايش داد. به همين خاطر اميدوار هستيم اين ديدار سرآغاز رابطه متفاوت دو كشور شود.
وي گفت: لهستان به دليل موقعيت ويژه‌اي كه در اروپاي شرقي دارد، براي ما اهميت زيادي دارد چرا كه در صورت همكاري با يكديگر دسترسي به اروپا براي ما سهل مي‌شود. از طرف ديگر هم ايران در منطقه خاورميانه موقعيت ممتازي دارد و لهستان هم در صورت نزديك شدن با ايران مي‌تواند به بازار منطقه دست پيدا كند.
شافعي گفت: اميدواريم سفر هيات بلندپايه لهستاني به ايران بتواند از پتانسيل‌هاي بالاي دو كشور استفاده بهينه را انجام دهد.
معامله ايران و روسيه با ريال و روبل
دو طبقه بالاتر از محلي كه هيات ايراني و لهستاني مذاكره مي‌كردند، اتاق ايران- روسيه جلسه‌اي ترتيب داد تا به بررسي راهكارها و موانع با حضور هيات‌رييسه اتاق مشترك، ايران و روسيه، سفير ايران در روسيه، نمايندگان وزارت صنعت و معدن و سازمان توسعه تجارت، اعضاي اين اتاق موانع رشد همكاري‌هاي مشترك اقتصادي بين دو كشور را مورد بررسي و گفت‌وگو قرار دادند.
در اين نشست اسدالله عسگر‌اولادي، رييس اتاق مشترك ايران و روسيه، مجتبي خسروتاج، قائم‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت‌ و مهدي سنايي سفير ايران در روسيه شركت داشتند.
عسگر اولادي به‌ عنوان رييس جلسه، صحبت‌هاي خود را با اشاره به برگزاري جلسات متعدد طي يك‌سال گذشته در جهت توسعه همكاري‌هاي تجاري با روسيه آغاز كرد و گفت: به علت تحريم‌هاي اروپا عليه روسيه، دولتمردان اين كشور همواره علاقه خود را براي تامين نياز‌هاي اين كشور از ايران ابراز كرده‌اند، ولي بخش‌هاي خصوصي ما از فرصت به وجود آمده بهره كافي را نبرده و تنها 10 درصد از حجم صادرات كل كشور مربوط به روسيه بوده است.
عسگراولادي افزود: نشست هفته گذشته اجلاس همكاري‌هاي تجاري اتاق‌هاي بازرگاني و صنعت كشور‌هاي منطقه خزر با حضور روساي اتاق‌هاي بازرگاني 25 استان كشور و نمايندگاني از كشور‌هاي تركمنستان، آذربايجان، قزاقستان، ارمنستان و روسيه در بندر انزلي مفيد و ارزشمند بود. اراده روساي جمهور دو كشور كه در جلسات مختلف بر آن تاكيد كرده‌اند، زمينه ساز افزايش همكاري‌هاي تجاري بين دو كشور است و بخش‌هاي خصوصي بايد از اين فرصت در جهت افزايش حجم مبادلات با روسيه استفاده كنند.
مجتبي خسروتاج، قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين نشست از مصوبه ستاد ويژه تدابير اقتصادي براي جايگزيني روبل و ريال در تبادلات تجاري ايران و روسيه خبر داد و اعلام كرد: اين مصوبه به بانك مركزي ابلاغ شده است.
وي افزود: زمينه‌هاي همكاري ايران و روسيه در دو قالب صادرات كالاهاي غيرنفتي و ايجاد ظرفيت‌هاي نفت و فرآورده‌هاي مختلف نفتي خلاصه مي‌شود كه بر اين اساس، بنا داريم تا با صادرات كالاهاي غيرنفتي، اقلامي را وارد كنيم كه ورود آنها با ارز صادرات توجيه دارد. براي رونق تبادلات تجاري مذاكراتي را با «ميربيزينس بانك» صورت داده‌ايم كه اطلاعيه‌هاي مربوط به آن نيز منتشر شده است تا بتوان ارز صادراتي صادركنندگان كالا و خدمات به روسيه را به نرخ روز در ايران تحويل بدهيم. ترتيباتي را اتخاذ كرده‌ايم كه بر مبناي آن، در مقابل صادرات كالاها اقلام مورد نياز با ارز متقاضي وارد شود و بر اين اساس، ترتيبات بانكي كه به دولت پيشنهاد شده و از طريق ستاد تدابير ويژه اقتصادي به بانك مركزي رفته، به‌گونه‌اي است كه پايه پولي با روبل و ريال حاكم شود.
 وي ادامه داد: در اين رابطه با بانك مركزي ايران و روسيه مذاكراتي صورت گرفته اما هنوز جايگزيني روبل و ريال در مبادلات تجاري به جاي دلار نهايي نشده است. در زمينه ظرفيت صادرات نفتي و فرآورده‌هاي نفتي، شركت‌هاي مختلفي از كشورهاي دنيا خريدار هستند كه از جمله مي‌توان به كشور روسيه نيز اشاره كرد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: بنابر اين است كه از تعرفه‌هاي ترجيحي در تبادلات تجاري دو كشور استفاده شود، اما روس‌ها معتقد به مذاكرات جديدي در رابطه با تعرفه‌ها هستند؛ بر اين اساس، رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران در رأس هياتي بلندپايه خرداد ماه سال جاري به روسيه سفر خواهد كرد تا در اين رابطه مذاكراتي صورت گيرد.
وي يكي از مشكلات پيش‌روي صادرات كالاهاي ايراني به روسيه را در نوبت قرار گرفتن كشتي‌هاي ايراني حامل ميوه و تر‌بار دانست و اضافه كرد: درخواست ما از روسيه اولويت دادن به تخليه اين كالاهاي صادراتي بود كه بر اين اساس، موافقت شد تا چنانچه سه روز قبل از حركت كشتي‌ها به روس‌ها اطلاع داده شود، ترخيص ميوه و تربار به دليل فسادپذيري خارج از نوبت صورت گيرد.
خسروتاج در خصوص حمل و نقل كالاهاي صادراتي ايران به روسيه نيز گفت: اتاق مشترك ايران در حال مذاكره با برخي ايرلاين‌هاست كه بتواند ۵۰ درصد از هزينه جابه‌جايي تجار به روسيه را پوشش دهد.

بانك‌هاي روسي به ايران مي‌آيند
در ادامه مهدي سنايي، سفير ايران در روسيه از سه گام مهم در راستاي توافقات بانكي بين ايران و روسيه خبر داد و گفت: افتتاح حساب مشترك و پاياپاي بين ايران و روسيه، حضور چند بانك روسي در ايران و تعيين يك بانك روسي براي مبادلات ريالي در روسيه از اهم آنهاست.
سنايي همچنين با بيان اينكه روسيه پيش از اين تنها با كشور چين چنين حسابي را گشايش كرده است، خاطرنشان كرد: اين اقدام با ايران نيز براي تسهيل در مبادلات تجاري در دستور كار قرار گرفته است.
وي گام سوم مبادلات را از طريق مير بيزينس بانك عنوان كرد و گفت: بر اين اساس قرار شده تا صادركنندگان ايراني معادل ارز كالاي فروخته شده خود را از روسيه عينا به صورت ريالي در ايران تحويل بگيرند كه دو نوبت جلسه هيات‌مديره بانك ملي در مسكو برگزار شده و بانك ملي صرافي خود را در اين كشور فعال كرده است.
سفير ايران در روسيه با اشاره به روند نزولي مبادلات تجاري در سال‌هاي قبل از 92، بين دو كشور تصريح كرد: سه سال پياپي روابط تجاري ايران و روسيه سالانه 20 تا 30 درصد كاهش يافت، اما در سال 92، با تغيير دولت اين روند متوقف و رو به افزايش گذاشت تا جايي كه امسال مطابق آمار گمرك روابط تجاري ايران و روسيه 20 درصد افزايش داشته كه باز هم متناسب با ظرفيت‌هاي دو كشور نيست. اين در حالي است كه حجم مبادلات روسيه با كشورهاي اطراف خود نسبت به ايران 10 برابر است و اميدواريم حجم كنوني افزايش چشمگيري داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون