• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3236 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت

پيش بيني ثبات در بازار طلا

گروه اقتصادي| نخستين روز معاملات در بازارهاي جهاني با واكنش مثبت اونس جهاني همراه بود. ديروز اونس جهاني طلا پنج دلار گران شد و روي 1183 دلار ايستاد. اما در بازار داخلي ايران سكه و طلا از فرمول جهاني پيروي نكردندو با كاهش تقاضا و قيمت مواجه شدند.
هر گرم طلاي 18 عيار ديروز 96 هزار تومان قيمت خورد. اين در حالي بود كه هر مثقال طلاي آب شده 418 هزار تومان معامله شد. انواع سكه نيز ديروز با كاهش قيمت همراه بود. سكه تمام طرح قديم و جديد 942 هزار تومان معامله شدند.
 اين در حالي بود كه نيم سكه 497 هزارتومان و ربع سكه 277 هزار تومان شدند تا بازار همچنان در مدار نزول باقي بماند.
 اما روند منفي طلا در بازار ديروز همسو با جريان دلار بود. دلار امريكا ديروز 3318 تومان شد. يورو، پوند و لير تركيه ارزان شدند و به ترتيب 3749 تومان، 5076 تومان و 1263 تومان را تجربه كردند.
 اين در حالي بود كه قيمت جهاني نفت خام ديروز هم افزايش پيدا كرد. نفت خام برنت درياي شمال وراد كانال 67 دلاري شد. نفت امريكا نيز 60 دلار شد. اين در حالي بود كه نفت اوپك به سمت 64 دلار حركت كرد تا جايگاهش در كانال 60 دلاري را تثبيت كند. بانك مركزي نيز ديروز نرخ ارزهاي رسمي را افزايش داد و دلار رسمي 2840 تومان، يورو 3178 تومان و پوند 4305 تومان قيمت خوردند. بررسي بازارهاي جهاني نشان مي‌دهد ديروز ارزش يورو و پوند در برابر دلار كاهش پيدا كرد.
محمد كشتي آراي با اشاره به اينكه تغييرات بهاي جهاني طلا ديروز همگام با شروع بازارهاي مالي در حدود چهار دلار و 80 سنت در هر اونس بوده است، تصريح كرد: نوسانات كمتر و در محدوده پنج دلار در بهاي جهاني طلا نشان از ثبات قيمت فلز گرانبها تا چند روز آينده دارد.
رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران علت اين ثبات بها را مثبت بودن آمارها و شاخص‌هاي اقتصادي اعلام شده در روزهاي گذشته و حركت وضعيت اقتصادي جهان در مدار ثابت عنوان كرد و افزود: اگر در شروع بازارهاي مالي جهاني در روز دوشنبه بهاي طلا بيش از پنج دلار تغيير داشته باشد، نوسانات عمده در روزهاي آتي را نشان مي‌دهد.
كشتي‌آراي با اعلام اينكه ثبات نسبي بهاي جهاني طلا كمتر از 1200 دلار در هر اونس تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت، افزود: در روز پنج شنبه دو شاخص عمده نرخ بيكاري و مصرف كه شامل بخش‌هاي توليدي و كشاورزي است در امريكا اعلام مي‌شود و تاثير عمده‌اي بر نرخ دلار و بهاي جهاني طلا خواهد داشت. رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران در خصوص روند بهاي طلا در بازار كشور تاكيد كرد: در بازار داخلي نيز با توجه به اينكه نوسانات قيمت ارز بسيار كم و محدود است با توجه به ثبات نسبي در نرخ جهاني طلا پيش‌بيني مي‌شود قيمت طلا و سكه تا پنجشنبه در همين محدوده فعلي باقي بماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون