• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3236 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت

زنگنه پاي ميز مذاكره با «اني»

مدير عامل شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) از مذاكره شركت «اني» ايتاليا با وزير نفت و همچنين اعلام آمادگي شركت‌هاي خارجي بسيار براي حضور در پروژه‌هاي نفتي كشور خبر داد و گفت: تا پايان سال در مجموع روزانه 150 هزار بشكه نفت از ميادين مشترك غرب كارون برداشت مي‌شود. عبدالرضا حاجي حسين‌نژاد با اشاره به اينكه همكاري با شركت‌هاي خارجي منوط به رفع تحريم‌ها است، گفت: عده‌اي نيز منتظر رونمايي از قرار‌داد‌هاي جديد نفتي ايران (IPC) هستند، اما به نظر من بهترين قرار‌داد، قرار‌دادي است كه طرفين راضي باشند.
 حاجي حسين‌نژاد ضمن تشريح آخرين وضعيت ميادين مشترك غرب كارون به خلع يد پيمانكار چيني پروژه آزادگان جنوبي در سال گذشته به دليل تغيير در اجراي پروژه اشاره و اضافه كرد: از سال گذشته طرح توسعه آزادگان جنوبي با منابع شركت‌ ملي نفت اجرا مي‌شود و طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته در فاز اول 300 هزار بشكه از اين ميدان برداشت مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه پروژه فاز دوم نيز تعريف شده و در نهايت ميزان برداشت به 600 هزار بشكه در روز خواهد رسيد، خاطرنشان كرد: پروژه آزادگان شمالي اكنون از پيشرفت 94 درصدي برخوردار شده و از شهريورماه به بهره‌برداري مي‌رسد. فاز دوم توسعه ميدان آزادگان شمالي براساس قرار‌دادي كه پيش از اين با چيني‌ها بسته شده، ابتدا بايد به چيني‌ها پيشنهاد شود، خاطرنشان كرد: در فاز دوم توليد 25 هزار بشكه با نظر وزير نفت تعيين شده است و تا زماني كه وضعيت بهتر شود و تحريم‌ها لغو شود به نظر مي‌رسد برداشت 25 هزار بشكه در فاز دوم منطقي‌تر است. حاجي حسين‌نژاد با اشاره به اينكه شركت اني ايتاليا براي ما كار كرده و قيمت تمام شده با احتساب كليه هزينه‌ها براي هر بشكه معادل هفت هزار دلار تمام شده است، خاطرنشان كرد: كار توسط چيني‌ها برايمان 34 هزار دلار تمام شده و اين در حالي است كه خودمان كار را با 15 تا 18 هزار دلار تمام خواهيم كرد. وي به توسعه ميدان يادآوران با قرار‌داد بيع متقابل اشاره و اضافه كرد: ميزان برداشت از اين ميدان اكنون 51 هزار بشكه است كه تا شهريورماه به 85 هزار بشكه مي‌رسد.
امريكايي‌ها در ايران
همچنين خبرگزاري مهر از ورود يك هيات نفتي امريكايي در هفته جاري به تهران خبر داده كه قرار است با تعدادي از مسوولان و سازندگان صنعت نفت ايران ديدار و گفت‌وگو داشته باشد. بنا بر اين گزارش اين هيات نفتي امريكايي هفته جاري براي آشنايي با فرصت‌هاي جديد سرمايه‌گذاري و حتي مشاركت با شركت‌هاي نفتي، پيمانكاران و سازندگان صنعت نفت ايران به تهران مي‌آيد. قرار است اين هيات نفتي با برخي از مسوولان، سازندگان و پيمانكاران صنعت نفت ايران ديدار و گفت‌وگو كند. عباس شعري مقدم، معاون وزير نفت هم با تاييد سفر اين هيات نفتي امريكايي به تهران، گفت: پيش‌بيني مي‌شود با سفر اين هيات نفتي امريكايي به تهران و در صورت لغو تحريم‌هاي صنعت نفت در آينده شاهد حضور شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي نفت و گاز امريكا در ايران باشيم. در همين حال شعري مقدم، مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي اخيرا در گفت‌وگو با مهر از اعلام آمادگي چند شركت اروپايي-امريكايي براي سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي جديد پتروشيمي خبر داده و گفته است: مذاكرات با شركت‌هايي از آلمان، هلند و ايتاليا براي مشاركت در صنايع پتروشيمي آغاز شده است. اين مقام مسوول همچنين در پاسخ به پرسش مهر كه آيا از نظر قوانين كشور، محدوديتي براي سرمايه‌گذاري امريكايي‌ها در صنايع پتروشيمي وجود ندارد؟ تاكيد كرده است: خير، هيچ محدوديتي براي سرمايه‌گذاري خارجي در كشور وجود ندارد، زيرا وقتي اين شركت‌ها براي سرمايه‌گذاري اقدام مي‌كنند، يك شركت ايراني ثبت مي‌كنند و آن شركت مي‌تواند بدون محدوديت در ايران فعاليت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون