• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3236 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت

«اعتماد» قتل‌هاي خانوادگي بر سر هيچ را بررسي مي‌كند

قتل پدر به خاطر كامپيوتر

يك ماه پيش نيز پسري خواهر و پدر خود را به خاطر كنترل تلويزيون كشته بود

اعتماد| شايد بي‌نهايت احتمالش كم باشد كه يك پسر جوان سر استفاده از كامپيوتر تا آن حد با پدرش دچار مشكل شود كه او را به قتل برساند؛ اتفاقي كه پنجم ارديبهشت ماه امسال در خيابان جشنواره تهران رخ داد و خبرش ديروز اعلام شد.
در ساعت 15:15 اين روز سعيد 23 ساله كه پيش از اين نيز هنگام بازي و استفاده بيش از حد از كامپيوتر مورد سرزنش پدرش قرار گرفته بود، وقتي بار ديگر عصبانيت پيرمرد 76 ساله را ديد با او درگير شد و در يك لحظه «با از دست دادن كنترل خود»، آنقدر گلوي پدرش را فشار داد كه او نقش زمين شد و مرد؛ در حالي كه هنوز كامپيوتر او روشن بود.
چقدر مي‌توان احتمال داد كه پسري جوان سر كنترل تلويزيون تا آنجا با خواهر و پدر خود درگير شود كه هر دوي آنها را به قتل برساند؟ شايد احتمال اين اتفاق هم بي‌نهايت اندك باشد اما اين حادثه نيز در چند كيلومتر آن سوتر از خيابان جشنواره در خيابان ايتاليا، در قلب پايتخت، حدود يك ماه پيش از اين اتفاق رخ داده است.
16فروردين امسال بود كه ساكنان خيابان ايتالياي تهران خبردار شدند كه جواني 25‌ساله در همسايگي‌شان به نام هوتن، پس از درگير شدن سر تماشاي تلويزيون با خواهر خود، طنابي برداشت و او را خفه كرد. پس از آن نيز با ضربات چاقو پدرش را از پاي درآورد و همه را در شوك فرو برد.
اما شگفتي قتل‌هايي از اين دست نه در خانوادگي بودن آنها كه در انگيزه آنها نهفته است؛ وقتي متهمان اصلي اين دو پرونده، علت اصلي قتل اعضاي خانواده خود را «گردن وسايلي از خانه» انداختند كه نه روح دارند و نه جان اما در يك لحظه توانستند انگيزه‌اي قوي به آنها دهند تا دست‌شان به خون پدر و خواهرشان آغشته شود.
مهدي صابري، روانپزشك، معتقد است قتل‌هايي از اين دست كه با اختلافي بسيار سطحي و پيش پا افتاده رخ مي‌دهد ابعاد عميق‌تري دارد و عوامل متعددي باعث بروز آنها مي‌شود. صابري به «اعتماد» مي‌گويد: «اينكه قتلي به خاطر اختلاف سر تماشاي تلويزيون يا استفاده از كامپيوتر شكل گرفته باشد، ظاهر قضيه است. درست است وقتي ما درباره اين حوادث مي‌شنويم در وهله اول آنقدر تعجب مي‌كنيم كه حتي باورش برايمان سخت است اما وقتي اين حوادث و افراد درگير در آن را مورد بررسي روانپزشكي قرار مي‌دهيم متوجه مي‌شويم كه موضوع اصلي چيز ديگري است و اين اختلاف‌هاي سطحي تنها جرقه‌اي است تا شعله در زمينه‌هاي اصلي آن بيفتد.»
صابري عواملي چون «خشم‌هاي فروخورده»، «اختلالات رواني»، «مصرف مواد توهم‌زا» و «اختلافات خانوادگي حل‌نشده» را در رقم خوردن اين قتل‌ها تاثيرگذار مي‌داند و مي‌گويد: مي‌توان اختلاف سر تماشاي تلويزيون يا استفاده از كامپيوتر را به قطره‌اي تشبيه كرد كه در ظرفي پر از آب ريخته شود. درست است كه اين يك قطره باعث سرريز شدن آب از ظرف مي‌شود اما در واقع علت اين اتفاق تنها همان يك قطره نيست.»
گفته‌هاي اين روانپزشك، يادآور اعترافات هوتن 25‌ساله است كه فروردين امسال خواهر و پدرش را كشت. او به بازجويش گفته بود كه هميشه با پدر و خواهرش اختلاف داشت به نحوي كه همسايه‌ها قبل از وقوع قتل‌ها بارها صداي درگيري‌هاي شديد آنها را شنيده بودند. اكنون نيز سعيد 23 ساله كه از گلايه‌هاي پدرش درباره استفاده از كامپيوتر تاب نياورد و او را با دو دستش خفه كرد اعتراف كرده است كه هميشه با پدرش درباره استفاده از كامپيوتر مشكل داشته و مدام مورد سرزنش او قرار مي‌گرفت اما بي‌توجه از كنارشان عبور كرده تا اينكه در يك لحظه گردن او را فشار داده است؛ بي‌توجهي معناداري كه از اختلاف حل نشده و ريشه‌دار پدر و فرزند خبر مي‌دهد. صابري با اشاره به اهميت رفع تنش‌هاي درون خانواده‌ها و جلوگيري از رسيدن آن به مرز عقده‌هاي فروخورده شده مي‌گويد: «در هر خانواده‌اي تنش وجود دارد. بايد آنها را مديريت كرد تا به يكباره سر باز نكند و مسائلي پيش پا افتاده به عقده‌هاي رواني تبديل نشود تا باعث جنون آني در افراد شود و فجايعي چون قتل‌هاي خيابان ايتاليا و قتل اخير در خيابان جشنواره را رقم بزند.»
به گفته صابري، معمولا جنايت خانگي بيشتر توسط افرادي كه زمينه اختلالات رواني دارند بروز مي‌كند و امروزه كه با وفور مواد روانگردان روبه‌رو هستيم، اين زمينه بيشتر تقويت شده است. او مي‌گويد: متاسفانه خانواده‌هاي ايراني مساله اختلال رواني را باور ندارند و سعي مي‌كنند افراد مبتلا به اين بيماري را با اعمال زور، قهر و طرد كردن كنترل كنند در حالي كه اين افراد بايد تحت مراقبت پزشكي قرار بگيرند و استرس‌شان كنترل شود.
فشار اقتصادي و بيكاري نيز از عوامل ديگري است كه صابري به آن اشاره دارد. او معتقد است كه اگر شهروندان به خصوص جوان‌ها نتوانند فرصت‌هاي‌شان را به كار و تفريحات سالم تبديل كنند به تدريج در دام تنش مي‌افتند و از آنجا كه توانايي مديريت خشم خود را از دست داده‌اند و نمي‌توانند مشكلات خود را در يك محيط سالم و آرام حل كنند، ممكن است در يك لحظه اسير مسائل پيش پا افتاده شده و فجايعي را رقم بزنند.  اكنون شهروندان با يك كليك روي كامپيوترشان مي‌توانند خبر قتل‌هاي خانوادگي خيابان جشنواره و ايتالياي تهران را بخوانند. آنها اين اخبار را از تلويزيون هم مي‌توانند تماشا كنند. تلويزيون و كامپيوتر؛ همان وسايلي كه در دو خانه، جرقه‌اي براي وقوع قتل شده و در خانه‌هاي ديگر معنايي جز وسيله‌اي ارتباطي ندارد.

جزييات حادثه قتل در خيابان جشنواره تهران

ساعت 15: 15 روز پنجم ارديبهشت امسال، وقوع مرگ مشكوك پيرمردي 76 ساله در طبقه دوم خانه‌اي مسكوني در خيابان جشنواره تهران به پليس اطلاع داده شد.
با حضور ماموران در محل، فرزندان متوفي به آنها گفتند كه برادر 23 ساله‌شان به نام سعيد، به آنها گفته كه پدرشان هنگام بردن يك بخاري به انباري از پله‌ها سقوط كرده و جان خود را از دست داده اما اكنون خبري از سعيد نداريم و او ناپديد شده است.  روز حادثه سعيد با پدرش در خانه تنها بود. گزارش پزشكي‌قانوني نيز تاييد كرد كه علت مرگ، افتادن از راه‌پله‌ها نيست و «خفگي ناشي از انسداد مجاري تنفسي» باعث مرگ پدر 76 ساله شده است. به اين ترتيب پرونده‌اي با موضوع قتل عمد تشكيل شد.  سعيد فرار كرده بود. كارآگاهان از برادر و خواهرش خواستند كه در صورت برقراري تماس، او را به تسليم شدن ترغيب كنند.  سرانجام 13 ارديبهشت ماه، سعيد 23 ساله با ترغيب برادر و خواهرش، خود را تسليم پليس كرد. او اعتراف كرد كه در روز درگيري پدرش به خاطر نحوه استفاده او از كامپيوتر شكايت كرد اما با بالاگرفتن درگيري، او ناگهان گردن پدرش را با دو دست آنقدر فشار داد كه پيرمرد 76 ساله از پاي درآمد. او پس از آن نيز براي صحنه‌سازي، پدرش را به انباري برد و يك بخاري رويش گذاشت.
پرونده براي رسيدگي بيشتر در اختيار اداره دهم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون