• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3236 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت

تاكيد مسوولان ملي و بين‌المللي به پيش هشدارهاي زلزله

پايتخت آماده وقوع بحران نيست

اعتماد|روز گذشته و در همايش بين‌المللي مديريت سوانح و كاهش خطر‌پذيري شهري، ده‌ها كارشناس و مسوول ملي و بين‌المللي نسبت به ضرورت توجه به پيش آگهي‌هاي بلاياي طبيعي و به‌خصوص، زمين‌لرزه، آن هم در كشوري كه هر نقطه از آن مستعد وقوع زمين‌لرزه‌هاي با شدت بالا شناسايي شده هشدار دادند اما جمع‌بندي مطالعات انجام شده درباره شرايط تهران كه پايتخت سياسي كشور به شمار مي‌رود به اين نتيجه رسيد كه «تهران آمادگي بحران ندارد.»
در اين همايش كه توسط جمعيت هلال احمر ايران به عنوان نهاد امدادرساني كشور برگزار شد محمد مخير، نماينده معاون دبيركل فدراسيون بين‌المللي جمعيت صليب سرخ گفت: «زلزله نپال هشداري بود تا كاهش خطرپذيري حوادث طبيعي در دستور كار قرار بگيرد و اميدواريم زلزله نپال آخرين هشدار باشد.»  محمدباقر قاليباف، شهردار تهران هم در اين همايش گفت: شهر تهران به عنوان ششمين شهر زلزله‌خيز دنيا محسوب مي‌شود. شهر تهران 10 ميليون جمعيت ثابت دارد كه در روز جمعيت اين شهر به 13 ميليون مي‌رسد. اداره اين شهر به صورت محلي است و تهران 375 محله دارد كه مديريت اين محلات با مردم است. تاكنون در شهر تهران بيش از 100 سوله بحران و امكانات اوليه مستقر شده و تجهيزات ما به سه برابر افزايش يافته و مدرن‌تر شده است و در صورت وقوع حوادث شرايط خوبي را داريم.   اما با وجود اظهارات شهردار تهران، علي بيت‌اللهي، مدير بخش زلزله‌شناسي و خطرپذيري مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در اين همايش هشدار داد: وضعيت كشور به لحاظ بالا بودن تعداد گسل خاص است به شكلي كه از يك گسل كه دور مي‌شويم به گسل ديگر نزديك مي‌شويم و متاسفانه خيلي از شهرها مثل بم، تبريز و تهران نزديك گسل ساخته شدند و اين وضعيت نشان مي‌دهد وضعيت كشور از نظر عوامل خطر زلزله بسيار بحراني است و اگر در تهران زلزله‌اي رخ دهد، بيش از يك ميليون نفر جان خود را از دست خواهند داد. از يك ميليون پلاكي كه در شهر تهران موجود است 200 هزار پلاك رسمي در شهر تهران در بافت فرسوده است پس بايد توجه ويژه‌اي به استحكام‌بخشي واحدهاي مسكوني در بافت فرسوده صورت بگيرد. در عين حال وضعيت ساخت و ساز در كشور وضعيت خوبي ندارد به‌طوري كه در حال حاضر بيش از 80درصد واحدهاي مسكوني روستايي استحكام كافي در برابر زلزله را ندارند.
بيت‌اللهي با اشاره به اينكه اين وضعيت نامطلوب ساخت و ساز در برخي شهرها و بافت‌هاي فرسوده نيز ديده مي‌شود، گفت: «در شهر بم زلزله‌اي رخ داد كه طبق اعلام رسمي 28 هزار و 500 نفر در اين زلزله كشته شدند و يك ماه بعد با همين شدتي كه در شهر بم زلزله رخ داد در كشور ژاپن تنها يك نفر كشته شد.» امير محسن ضيايي، رييس جمعيت هلال‌احمر ايران هم در اين همايش ميزان آمادگي در «تهران» براي مقابله با بحران‌هاي احتمالي را مورد اشاره قرار داد و گفت: زيرساخت‌هاي شهر تهران آمادگي لازم را براي پشت سر گذاشتن بحران ندارد و لازم است بخش‌هاي مسوول در اين زمينه همكاري بيشتري داشته باشند. در واقع رشد شهرنشيني در سال‌هاي اخير قابل توجه بوده و تهران نيز از اين رشد شهرنشيني مصون نمانده و به عنوان يك كلانشهر نه فقط زيرساخت‌هاي مناسبي ندارد بلكه ساختمان‌هاي آن هم از وضعيت مناسبي برخوردار نيست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون