• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4604 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ اسفند

نگاهي به برخي احكام بودجه 99 كه در سال آينده اجرا مي‌شود

آزادسازي واردات خودرو و دريافت ماليات از خانه‌هاي خالي

متن بودجه سال ۱۳۹۹ كل كشور كه در كميسيون تلفيق مجلس با حكم حكومتي رهبري تصويب و براي تاييد شوراي نگهبان ارسال شده، منتشر شد. باتوجه به اينكه لايحه بودجه سال آينده بدون بررسي در صحن علني يك‌راست به شوراي نگهبان رفته است، ‌در صورت تصويب اين لايحه در شورا، بايد متن كنوني را به عنوان مهم‌ترين سند مالي سال آخر دولت روحاني دانست. اما در اين سند چه خبر است و قرار است چه احكامي اجرا شود؟بودجه سال 1399 كل كشور از حيث منابع و مصارف بيش از 2017 هزار ميليارد تومان بوده كه سهم بودجه عمومي دولت 640٫7 هزار ميليارد تومان و سهم بودجه شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها و موسسات انتفاعي وابسته به دولت بيش از 1435٫9 هزار ميليارد تومان است.

انتشار 2 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت

بودجه سال آينده به دولت اجازه داده دو هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت منتشر كند تا در جهت احداث، تكميل و تجهيز فضاهاي آموزشي، پرورشي و ورزشي وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور) به مصرف برسد.

واردات خودرو آزاد مي‌شود

در سال 1399 واردات خودروهاي سبك و سنگين (با اولويت خودروهاي تركيبي (هيبريدي)) و ماشين‌آلات معدني و راهسازي با ارز منشا خارجي طبق قوانين و مقررات مجاز است.

دريافت ماليات از خانه‌هاي خالي

نمايندگان عضو كميسيون تلفيق مجلس در بودجه سال آينده اين موضوع را تصويب كردند كه سازمان امور مالياتي كشور با همكاري شهرداري‌هاي سراسر كشور واحدهاي مسكوني خالي از سكنه واقع در شهرهاي با جمعيت بيش از يك‌صد هزار نفر جمعيت در سال‌هاي 1397، 1398 و 1399 را شناسايي و ماليات متعلقه (54 مكرر) قانون ماليات‌هاي مستقيم با اصلاحات و الحاقات بعدي را از مالكان آنها دريافت كند.

افزايش ماليات گمركي وسايل آرايشي و سيگار

در سال 1399 به عوارض گمركي و سود بازرگاني واردات لوازم آرايشي مجموعا 15درصد اضافه و به‌ازاي هر نخ سيگار وارداتي 10 ريال اخذ و منابع حاصله از آن به هيات امناي صرفه‌جويي ارزي در معالجه بيماران اختصاص مي‌يابد.

افزايش جرايم رانندگي

در سال 1399 تعرفه جرايم رانندگي 2درصد (2%) افزايش مي‌يابد و مبالغ حاصله به حساب درآمدي خزانه‌داري كل كشور واريز مي‌شود.

گرفتن هزينه پيامك اعلام جرايم رانندگي

از مالكان خودرو

در اجراي ماده (8) قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي با اصلاحات و الحاقات بعدي، تخلفات و جريمه‌هاي رانندگي براساس اعلام پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از طريق پيامك به مالكان خودروها اعلام مي‌شود. اپراتورهاي تلفن همراه موظفند هزينه پيامك‌ها را در قبوض تلفن همراه مالكان وسيله نقليه درج و مبالغ مربوطه را از آنها دريافت كنند.

فروش 40 هزار ميليارد تومان اموال مازاد دولت

به وزارت امور اقتصادي و دارايي اجازه داده مي‌شود تا سقف 40 هزار ميليارد تومان از اموال و دارايي‌هاي منقول و غيرمنقول مازاد دولت به استثناي انفال را بدون رعايت تشريفات مربوط به تصويب هيات وزيران با رعايت قوانين و مقررات از طريق مزايده عمومي در سامانه تداركات الكترونيك دولت با رعايت قانون تجارت با اصلاحات و الحاقات بعدي و نيز مقررات تعيين شده در قانون برگزاري مناقصات به نحوي كه با مزايده منطبق باشد به فروش برساند.

حذف 3 دهك از يارانه‌بگيران

مطابق بودجه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در سال آينده موظف است با استفاده از كليه بانك‌هاي اطلاعاتي دراختيار و براساس معيارها و ضوابطي كه توسط اين وزارتخانه تعيين مي‌گردد نسبت به شناسايي و حذف سه دهك بالاي درآمدي از فهرست يارانه‌بگيران، با ارايه دليل و مدرك به افراد، اقدام كند. همچنين سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها مكلف است امكان ثبت‌نام براي افرادي كه موفق به ثبت‌نام براي بهره‌مندي از يارانه نشده‌اند را فراهم كند.

افزايش قيمت پيامك

اپراتورهاي ارايه‌دهنده خدمات مخابراتي، علاوه بر قيمت هر پيامك مبلغ يك تومان (10 ريال) از استفاده‌كنندگان خدمات مزبور دريافت و به حساب درآمد عمومي خزانه‌داري كل كشور واريز كنند. درآمد حاصله متناسب با وصول تا سقف 100 ميليارد تومان جهت اجراي قانون حمايت از حقوق معلولان و ساماندهي كودكان كار و خياباني دراختيار سازمان بهزيستي قرار مي‌گيرد.

پرداخت وام ازدواج 50 ميليوني

به منظور حمايت از ازدواج جوانان، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف است از محل پس‌انداز و جاري قرض‌الحسنه نظام بانكي، تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هايي كه تاريخ عقد ازدواج آنها بعد از مورخ 1/1/1396 بوده و تاكنون وام ازدواج دريافت نكرده‌اند با اولويت نخست پرداخت كند. تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج براي هر يك از زوج‌ها در سال 1399 معادل 50 ميليون تومان با دوره بازپرداخت هفت ساله با اخذ يك ضامن معتبر و سفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون