• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4604 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ اسفند

مسوولان وزارت بهداشت و نمايندگان سازمان بهداشت جهاني اين هشدار را تكرار كردند

براي مصونيت از آلودگي به كرونا، در خانه‌هاي‌تان بمانيد

گروه اجتماعي| تعداد مبتلايان آلوده به ويروس كرونا در كشور از 6 هزار و 500 نفر گذشت. ديروز كيانوش جهانپور؛ رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت در ارايه گزارش روزانه از تعداد مبتلايان جديد در فاصله ظهر شنبه تا ظهر يكشنبه خبر داد كه در مدت 24 ساعت، 743 مورد بيمار جديد مبتلا به كوويد 19 شناسايي شده و ظرف همين فاصله، 49 نفر از مبتلايان فوت كرده‌اند.

جهانپور در اعلام آمار كلي از تعداد مبتلايان، متوفيان و بهبوديافتگان كرونا از 30 بهمن تا 18 اسفند سال جاري اعلام كرد: «تاكنون ۶ هزار و ۵۶۶ نفر در 31 استان كشور به ويروس كرونا آلوده شده، ۱۹۴ نفر به علت آلودگي به اين ويروس فوت كرده‌ و ۲ هزار و ۱۳۴ نفر هم بهبود يافته‌اند.»

جهانپور در صحبت‌هاي خود اين تاكيد را داشت كه هر فردي كه به عنوان مورد قطعي ابتلا به كوويد 19 شناسايي و ثبت مي‌شود، فردي است كه ظرف 7 الي 10 روز قبل از تشخيص قطعي در مواجهه با ويروس كرونا آلوده شده و طي اين بازه زماني، علائم بيماري در او بروز كرده است.

به استناد آمار رسمي وزارت بهداشت، در حال حاضر تعداد بيماران به تفكيك استان‌ها نشان مي‌دهد كه استان تهران با ۱۸۰۵ بيمار، در صدر جدول ابتلا قرار گرفته و پس از آن استان‌هاي قم (۶۸۵ نفر) مازندران (۶۲۰ نفر) اصفهان (۵۶۴ نفر) گيلان (۴۹۶ نفر) مركزي (۳۳۵ نفر) البرز (۳۰۷ نفر) قزوين (۲۰۷ نفر) سمنان (۱۷۵ نفر) گلستان (۱۷۵ نفر) خراسان رضوي (۱۵۴ نفر) لرستان (۱۴۴ نفر) فارس (۱۰۴ نفر) آذربايجان شرقي (۱۰۷ نفر) به ترتيب بيشترين تعداد مبتلايان را دارند اما در باقي استان‌ها، هنوز تعداد مبتلايان 3 رقمي نشده است. ظرف روزهاي گذشته مسوولان استان‌هاي قم و زنجان و قزوين اين نگراني را اعلام كردند كه افزايش تعداد مبتلايان در اين استان‌ها، ناشي از بي‌توجهي مردم به توصيه مسوولان وزارت بهداشت درباره خانه‌نشيني و خودداري از حضور در اماكن عمومي و تجمعات به عنوان كانون‌هاي انتشار ويروس و آلودگي است. به نظر مي‌رسد در استان تهران هم كه بنا به تاكيد متخصصان عفوني گفته مي‌شود بيشترين تعداد مبتلايان را خواهد داشت، مهم‌ترين دليل افزايش تعداد بيماران، ناديده گرفتن توصيه‌هاي وزارت بهداشت باشد. مشاهدات «اعتماد» ظرف روزهاي گذشته از سطح شهر نشان مي‌دهد كه با وجود خلوت شدن خيابان‌ها و مراكز خريد در شمال شهر تهران، هنوز رستوران‌ها و مراكز ارايه كننده فست فودها بسيار شلوغ و پرازدحام است و جالب اينكه مراجعه كنندگان به اين اماكن عمومي، اغلب ماسك بر صورت دارند يا دستكش به دست دارند. اين تصاوير به اين معناست كه اين افراد كه در زمره همان خيل هجوم برنده به داروخانه‌ها و خريد فله‌اي دستكش و ماسك و موجد ناياب شدن اين اقلام ضروري در داروخانه‌ها بودند، تصور مي‌كنند كه صرفا با استفاده از ماسك و دستكش مي‌توانند خود را در مقابل آلودگي به اين ويروس محافظت كنند در حالي كه هشدار مسوولان وزارت بهداشت، صرفا متوجه خودمراقبتي و مصونيت فردي از ابتلا نيست بلكه مسوولان وزارت بهداشت طي روزهاي گذشته اين تاكيد را داشته‌اند كه ماندن در خانه و خودداري از حضور در اماكن عمومي به قطع چرخش ويروس در سطح جامعه كمك مي‌كند و اين توصيه به اين معناست كه در شرايط فعلي صرفا سلامت شخص خودمان مهم نيست بلكه بايد به سالم ماندن ساير هموطنان‌مان هم توجه داشته باشيم. جهانپور هم ديروز در هشدارهاي مكرر تاكيد كرد: «ما مي‌خواهيم همه مردم بهداشت فردي، شست‌وشوي دست‌ها و پرهيز از بوسيدن و دست دادن را در نظر داشته باشند. كساني كه علائم شبه آنفلوآنزا دارند از سر كار رفتن خودداري كرده و در منزل استراحت كنند. افراد عادي نيازي به استفاده از ماسك ندارند اما تاكيد داريم كه برگزاري مجالس و تجمعات شادي و عزاداري ممنوع است و مردم اطمينان داشته باشند كه كانون شيوع بيماري، همين تجمعات ساده است كه هشدار مي‌دهيم از حضور و برگزاري چنين محافلي خودداري شود.»جهانپور از مردم خواست كه در صورت مشاهده برپايي هرگونه مراسم و محفل كه به ازدحام عمومي منجر شده، حتما به نيروهاي انتظامي و ستادهاي كرونا در استان‌ها اطلاع دهند تا ادامه برگزاري اين مراسم توسط ضابطان قضايي متوقف شود و تاكيد كرد: «بيش از ۸۰ درصد اقدام براي كنترل ويروس كرونا به مردم و جامعه برمي‌گردد. مردم بايد شرايط را درك كرده و با خودمراقبتي و ديگرمراقبتي، به نظام سلامت كمك كنند.»

تاكيدهاي چندباره اين مسوول وزارت بهداشت در حالي است كه ظرف روزهاي گذشته، دوربين‌هاي تلويزيون تصاوير زننده‌اي از رفتار غيربهداشتي و غيرانساني تعداد زيادي از شهروندان ثبت كرده و در اين تصاوير نشان داده‌اند كه چه خيل عظيمي از جمعيت با مغتنم دانستن تعطيلي‌هايي كه فقط و فقط براي حفظ سلامت شهروندان و كنترل اپيدمي بيماري در كشور ايجاد شده، راهي سفرهاي تفريحي آن هم به مقصد استان‌هايي همچون گيلان و مازندران شده‌اند؛ استان‌هايي كه حالا در رده‌هاي بالاي جدول از نظر شيوع بيماري قرار دارد. شنيده‌هاي «اعتماد» حاكي از آن است كه ساكنان شهرهاي رشت و ساري كه به دليل نگراني از ابتلا به كوويد 19، توصيه‌هاي وزارت بهداشت را جدي گرفته و در اين روزهاي سرد و باراني خانه‌نشين شده‌اند، حالا از پنجره منازل‌شان شاهد حضور خيل عظيمي از مسافران در سطح پارك‌ها و خيابان‌هاي شهرشان هستند كه به دليل ممنوعيت پذيرش هتل‌ها و مهمانسراها در سطح خيابا‌ها و پارك‌ها چادر زده‌اند.

ديروز عضو هيات علمي انستيتو پاستور در گفت‌وگو با ايلنا از ضرورت قرنطينه شدن شهرهاي با آمار بالاي مبتلايان گفت و بر اين نكته تاكيد كرد كه ممانعت دولت از قرنطينه، مشكلات و ماندگاري ويروس را تشديد خواهد كرد.

احمدرضا بهره‌مند، ضمن تاكيد بر اينكه شدت بيماري تا پايان اسفند ادامه دارد، درباره حجم بالاي مراجعات موارد مشكوك و طولاني شدن جواب دهي ابراز نگراني كرد و گفت: «اگر محدوديت ايجاد نشود و جلوي تماس‌ها و اجتماعات گرفته نشود، ممكن است با حجم زيادي از شيوع اين بيماري در جامعه مواجه باشيم. اين بيماري يك بيماري عفوني است و از راه تنفس، بيني و دهان و چشم منتقل مي‌شود؛ البته گفته شده اين بيماري روي سطح مي‌نشيند كه من دلايل علمي براي آن ندارم و معتقدم به غير از سطح، هوايي كه در جريان است، مي‌تواند اين ويروس را منتقل كند. شيوع اين بيماري تا زماني كه درجه هواي به گرما برسد، باقي خواهد ماند چون اين ويروس در گرماي 50 تا 55 درجه از بين مي‌رود. بنابراين هر چه به سمت هواي گرم و تابستان مي‌رويم از شدت شيوع اين بيماري كمتر خواهد شد. چون اين ويروس‌ها در زمستان آمده و از جنس ويروس‌هاي سرماخوردگي است، اما از آنجا كه اين ويروس جهش يافته است، ما را با نوعي از بيماري حاد مواجه كرده و اگر كنترل و قرنطينه شهرها انجام نشود با مشكلات زيادي روبرو مي‌شويم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون