• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4604 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ اسفند

تاكيد سازمان بهداشت جهاني بر ادامه به مبارزه به جاي اميد واهي

آغاز فصل گرم به معناي پايان كرونا نيست

گروه اجتماعي| «فرض ما بايد اين باشد كه ويروس ظرفيت اين را دارد كه به شيوع خود ادامه دهد. اينكه بگوييم اين ويروس هم مانند آنفلوآنزا در تابستان ناپديد مي‌شود، اميدي واهي خواهد بود. البته اميدواريم كه اين‌گونه باشد كه در اين صورت موهبتي الهي خواهد بود اما نمي‌توانيم اين‌گونه فرض كنيم و در حال حاضر مدركي دال بر آن (ناپديد شدن ويروس در فصل گرم) در دست نيست. بنابراين بايد همين حالا با ويروس مبارزه كنيم.» اين بخشي از گفته‌هاي دكتر مايكل رايان، رييس برنامه اورژانس سازمان بهداشت جهاني بود كه روز جمعه در نشست خبري اين سازمان اعلام شد. رويترز با انتشار اين بخش از نشست، نوشت: ‌«از اين فكر كه ويروس كرونا مانند آنفلوآنزا عمل مي‌كند دست بكشيد.»

در توصيه‌هاي بهداشتي صحبت از شست‌وشوي دست‌ها با آب گرم و صابون است و گرم كردن نان قبل از مصرف و البته تسلي دادن مردم كه با پختن مواد غذايي ديگر نبايد نگران وجود ويروس روي آنها بود. شايد همين‌ها باشد و مقايسه مدام كروناي جديد با آنفلوآنزا كه سبب شد اين تصور در ذهن‌ها ايجاد شود كه كرونا با گرم شدن بهار قرار است بساطش را جمع كند و به قول رييس برنامه اورژانس سازمان بهداشت جهاني «ناپديد شود.» اما در حقيقت هنوز هيچ مدرك علمي مبتني بر اينكه تغيير فصل قرار است به موج شيوع كرونا پايان دهد، وجود ندارد. حدود دو هفته قبل بود كه نشريه آتلانتيك در گزارشي به احتمالات موجود در مورد شيوع كرونا پرداخت. در همين گزارش بود كه مارك ليپسيچ، استاد اپيدمولوژي دانشگاه هاروارد در مورد حدس و گمان‌هايي كه در ميان بخشي از متخصصان اين حوزه وجود دارد، صحبت كرده بود. او پيش‌بيني كرده است كه در سال ميلادي پيش‌رو جمعيتي بالغ بر 40 تا 70درصد كره‌زمين به ويروس كرونا آلوده خواهند شد و البته تاكيد كرده كه چنين تخميني به اين معنا نيست كه همه مبتلايان قرار است علايم شديدي از بيماري را حس كنند يا بروز دهند. اين استاد دانشگاه گفته است كه يكي از احتمالات موجود در مورد اين بيماري اين است كه تبديل به يكي از بيماري‌هاي فصلي شود: ‌«اگر بيماري با همين حال حاضرش قدرت به حركت خود ادامه دهد فصل «سرماخوردگي و آنفلوآنزا» ممكن است تبديل به «فصل سرماخوردگي، آنفلوآنزا و كوويد19» شود.»

تاكيد متخصصان بهداشت و سلامت بر اين است كه نمي‌توان با اميد بستن به موضوعاتي كه هنوز دليلي علمي براي اثبات آنها وجود ندارد، از شدت مبارزه با بيماري و رعايت موارد بهداشتي مربوط با آن كاست. سازمان جهاني بهداشت از كشورها خواسته است تا همچنان موضوع شيوع گسترده كرونا را در اولويت‌هاي خود نگه دارند. يكي از موضوعات مهم مبارزه با تمام توان با گسترش اين بيماري اين است كه هيچ كشوري در دنيا نيست كه امكانات بيمارستاني كافي براي شيوع حداكثري بيماري را داشته باشد و به همين دليل است كه سازمان جهاني بهداشت سعي دارد ميزان ابتلا به اين ويروس و به دنبال آن بالا رفتن موارد ملزم به بستري و مراقبت بيمارستاني را در كشورهاي مختلف در پايين‌ترين حالت ممكن نگه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون