• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4604 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ اسفند

نمايندگان سازمان بهداشت جهاني بر صداقت مسوولان وزارت بهداشت مهر تاييد زدند

با گذشت يك هفته از سفر نمايندگان سازمان بهداشت جهاني به ايران، روز شنبه اين هيات اعزامي 5 نفره در جمع دبير ستاد ملي مبارزه با كرونا، نماينده سازمان بهداشت جهاني در ايران و تني چند از مسوولان وزارت بهداشت تاييد كردند كه ايران در اعلام و ثبت اولين موارد ابتلا به كوويد 19 صادقانه و با شفافيت عمل كرده است.

آنها ضمن تاكيد بر اينكه كمبود وسايل محافظتي همچون ماسك و دستكش، صرفا مشكل ايران نبوده بلكه باقي كشورهايي كه حالا درگير ورود ويروس كرونا شده‌اند هم از اين مشكل رنج مي‌برند، تاكيد داشتند كه مقابله با اين ويروس نوپديد، همكاري‌هاي بين كشورها را مي‌طلبد و يك مشكل همه‌گير است.

ريچارد برنان، يكي از نمايندگان هيات اعزامي سازمان جهاني بهداشت با تاكيد بر اينكه ويروس كرونا بسيار جديد است و طي ۶۷ روز گذشته در جهان شناسايي شده، گفت: «در ايران نيز اين ويروس ۱۷ روز پيش شناسايي شد. اين ويروس سرعت شيوع بسيار بالايي دارد و حالا ۸۰ كشور در سطح دنيا درگير آن هستند. البته حالا اطلاعات ارزشمندي از اين ويروس به دست آورده‌ايم اما هنوز به اطلاعات بيشتري نياز داريم تا با انجام اقدامات ضروري با شيوع اين بيماري مقابله كنيم.»

برنان در توضيح مشاهدات چندروزه اين هيات از مراكز درماني ايران و وضعيت تجهيزات محافظتي كادر درمان گفت: «در اين مدت از يك بيمارستان و يك كلينيك بازديد كرده‌ايم و به ‌طور كلي در خصوص ويروس‌ها اين نگراني وجود دارد كه در محيط درماني شيوع پيدا كند اما خوشبختانه كادر درماني از اولويت‌هاي وزارت بهداشت است. البته موضوع كمبود وسايل مراقبتي بهداشتي مشكلي جهاني است و تنها متوجه ايران نيست و ما مصمم هستيم تا براي تامين اين وسايل با وزارت بهداشت همكاري كنيم. استفاده از وسايل حفاظتي اهميت بسيار زيادي دارد و ما به دنبال رفع اين مشكل هستيم. پزشكان هم از طريق ايميل با ما در ارتباط هستند و مي‌دانيم كه شرايط سخت خواهد بود. ما كنار وزارت بهداشت خواهيم بود و با توجه به محدوديت‌هاي جهاني كه دشواري‌هايي براي تهيه اقلام بهداشتي رقم مي‌زند تمام تلاش خود را براي تامين اقلام مورد نياز خواهيم كرد.» برنان با تاكيد بر ضرورت مواجهه و ايستادگي در مقابل اطلاع‌رساني غلط بر رعايت نكات بهداشت فردي تاكيد كرد و گفت: شست و شوي مكرر دست‌ها و استفاده از محلول‌هاي مبتني بر الكل براي سطوح و گندزدايي آنها تاثير مثبتي خواهد داشت. همچنين مردم بايد بدانند كه لازم است از حضور در اجتماعات بزرگ خودداري كنند و به سفر نروند. قرنطينه شهرها هم مي‌تواند يكي از راه‌هاي موثر براي كنترل بيماري باشد. اقدامات مختلفي براي كنترل بيماري وجود دارد كه قرنطينه يكي از آنهاست البته بايد پيش از اجرا مورد ارزيابي قرار گيرد تا مخاطرات آن سنجيده شود. شايد قرنطينه كامل عوارض اجتماعي به همراه داشته باشد. البته در هيچ نقطه‌اي از دنيا روند بيماري را نمي‌توان به ‌طور دقيق پيش‌بيني كرد چرا كه بيماري ناشناخته است اما آنچه تاكنون متوجه آن شده‌ايم اين است كه با تغيير سبك زندگي و كنار گذاشتن برخي عادات مي‌توانيم بر بيماري غلبه كنيم. اكنون مي‌دانيم با چه نوع ويروسي سر و كار داريم و خانواده آن را شناخته‌ايم كه اين سبب مي‌شود اقداماتي براي جلوگيري از شيوع آن انجام دهيم.» در ادامه اين نشست كريستوف هملمن، نماينده سازمان جهاني بهداشت در ايران هم گفت: «تحقيقات زيادي روي كرونا ويروس جديد در حال انجام است. در همين فرصت كوتاه توانسته‌ايم تست‌هاي جديد آزمايشگاهي ايجاد كنيم و اكنون نيز تحقيقاتي را روي داروهايي كه اثرگذاري مطلوبي بر روي بيماري دارد، آغاز كرده‌ايم و موضوع واقع‌بينانه آن است كه اگر از اكنون كار خود را شروع كنيم بين ۹ تا ۱۲ ماه طول مي‌كشد تا بتوانيم واكسن را بسازيم. هيچ كدام از ما ساليان گذشته باور نمي‌كرديم كه ويروسي در سال ۲۰۱۹ بتواند اينچنين گستردگي پيدا كند بنابراين بايد از حالا خودمان را براي مقابله با ساير بيماري‌ها نيز آماده كنيم. جمله آرامش‌بخش من به مردم ايران اين است كه بدانند ما ابزار شكست دادن ويروس را در اختيار داريم. هر شخصي موظف است نقشي را براي از بين بردن اين ويروس ايفا كند و ما براي كاهش تنش رواني مردم مي‌گوييم كه ابزار در اختيار ما هست و اطلاع‌رساني به‌صورت مستمر صورت خواهد گرفت. اين ويروس مشكل مشترك تمام مردم دنياست و ما مي‌توانيم با تبادل اطلاعات آن را شكست دهيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون