• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4609 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ اسفند

بازتاب

بررسي بار مالي ناشي از شيوع كرونا بر صندوق‌هاي بازنشستگي

مركز پژوهش‌هاي مجلس روز گذشته با انتشار 3گزارش به بررسي بار مالي شيوع كرونا بر صندوق هاي بازنشستگي،مشكلات و چالش هاي آموزش الكترونيكي آموزش و پرورش و راهبردهاي مواجهه با شيوع ويروس كرونا پرداخت.  به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش‌هاي مجلس ، دفتر مطالعات اجتماعي اين مركز در گزارشي با عنوان «بررسي بار مالي ناشي از شيوع ويروس كرونا بر صندوق‌هاي بازنشستگي» آورده است؛ بلاياي طبيعي همواره با خود هزينه‌هايي بر دولت‌ها تحميل مي‌كنند، حال اگر تبعات اين بلايا شامل آسيب يا تلفات جاني باشد قطعا هزينه‌هاي پايداري بر بخش سلامت، نهادهاي حمايتي، صندوق‌هاي بازنشستگي و... وارد خواهد شد. با توجه به اينكه اخيرا ويروس كرونا در كشور شيوع پيدا كرده و سناريوهاي مختلفي در مورد ميزان تلفات آن مي‌توان متصور بود، اين مركز در گزارشي از يك سو در سناريوهاي مختلف هزينه‌هاي ناشي از مرگ‌و‌ميري كه اين ويروس بر صندوق‌هاي بازنشستگي تحميل مي‌كند را محاسبه كرده و از سوي‌ ديگر هزينه‌هاي اين صندوق‌ها به‌ دليل بيكار شدن افراد را تخمين زده است. گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس 3 سناريو پيش رو در مواجهه با ويروس كرونا كه در تعداد فوتي‌ها و بيكارهاي ناشي از بيماري كرونا را با هم متناظر فرض كرده را ارزيابي كرده است كه براساس آن صندوق‌هاي بازنشستگي در سناريوي اول يعني ۱۰۰۰ نفر فوتي و ۱۰۰ هزار نفر بيكار حداقل متوجه ۷۱۸ ميليارد تومان بار مالي خواهند داشت كه ۶۰۸ ميليارد تومان از اين بار در سال ۱۳۹۹ رقم خواهد خورد. بنابر اين گزارش در سناريوي دوم يعني ۲۰۰۰ نفر فوتي و ۱۵۰ هزار نفر بيكار ۱۱۸۰ ميليارد تومان بار مالي بر صندوق‌هاي بازنشستگي تحميل خواهد شد كه ۹۲۶ ميليارد آن در سال ۱۳۹۹ رقم خواهد خورد. گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس تصريح مي‌كند كه در سناريو سوم به عنوان سناريو بدبينانه با ۴۰۰۰ نفر فوتي و ۲۰۰ هزار نفر بيكار بار مالي صندوق‌ها حداقل ۱۸۵۵ ميليارد تومان خواهد شد كه ۱۲۷۷ ميليارد تومان آن در سال ۱۳۹۹ رقم خواهد خورد. گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس تصريح مي‌كند كه در 3 سناريو صندوق‌هاي بازنشستگي متوجه ۷۱۸ تا ۱۸۵۵ ميليارد تومان بار مالي خواهند شد كه بين ۶۰۸ تا ۱۲۷۷ ميليارد تومان آن در سال ۱۳۹۹ اتفاق خواهد افتاد. با توجه به اينكه اين بار مالي هزينه قابل توجهي است به ‌نظر مي‌رسد تلاش صندوق‌ها براي استمداد به پيشگيري بيشتر مي‌تواند ضمن ايفاي نقش مسووليت اجتماعي به كاهش هزينه‌هاي ميان‌مدت و بلند‌مدت آنها كمك شاياني كند.
پيش ‌بيني روند ابتلا به كرونا در سامانه انتشار
بنابر گزارش كارشناسي «تحليل و پيش‌بيني روند مبتلايان به كرونا ويروس در ايران» كه به ‌تازگي در خروجي سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات قرار گرفته است در يك سناريو واقع‌بينانه، اوج شيوع اين بيماري در اواسط فروردين ‌ماه ۱۳۹۹ رخ خواهد داد و تعداد مبتلايان در آن زمان به بيش از ۹۰هزار نفر خواهد رسيد. به گزارش ايسنا در اين گزارش تحليلي كه از سوي شوراي پژوهشي اتاق بازرگاني شيراز تهيه و به‌ منظور انتشار عمومي در اختيار دبيرخانه كميسيون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات قرار داده شده است ضمن ارايه آمار روزانه روند شيوع ويروس در چين و خارج از چين به نكات قابل‌ توجهي از وضعيت اين بيماري در كشور پرداخته است. در اين گزارش پس از تشريح روند گسترش بيماري به پيش‌بيني حداكثر گسترش و نقطه اوج شيوع ويروس در ايران بر اساس ۴ سناريوي بسيار خوش‌بينانه، خوش‌بينانه، بدبينانه و واقع‌بينانه پرداخته شده و در پايان ضمن ارايه توصيه‌هايي براي شكستن چرخه انتقال ويروس و رسيدن سريع‌تر به نقطه اوج شيوع بر جدي گرفتن برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري از طرف مسوولان و بروز رفتار مسوولانه از سوي مردم تاكيد شده است. شايان ذكر است: كميسيون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات با هدف ارتقاي سلامت عمومي جامعه و با تاكيد بر اهميت اصالت اطلاعات در شرايط شيوع گسترده ويروس كرونا در كشور، كليه آيين‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آمارها، بخشنامه‌ها و مصوبات مرتبط با مقابله عمومي با شيوع اين بيماري فراگير را به‌ صورت متمركز در سامانه منتشر مي‌كند. كليه اطلاعيه‌ها و دستورالعمل‌هاي صادره از وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت نفت، ستاد مبارزه با بيماري كرونا، ستاد فرماندهي عمليات مديريت كرونا در تهران، اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي شيراز، نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، بيمه رازي و... ازجمله اطلاعاتي است كه تاكنون در بخش ويژه اطلاع‌رساني درباره شيوع ويروس جديد كرونا در سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات ثبت شده است. بنابر اعلام دبيرخانه كميسيون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات، مردم مي‌توانند براي اطلاع از آخرين مصوبات و دستورالعمل‌هاي دستگاه‌هاي مختلف كشور در رابطه با بيماري كرونا به سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات به نشاني الكترونيكي foia.iran.gov.ir مراجعه كنند.

 

آماده باش چهارشنبه آخر سال  به استانداران

سخنگوي وزارت كشور با اشاره به ابلاغيه اخير اين وزارتخانه به تمامي استان‌هاي كشور اعلام كرده است:«استانداران با در نظر گرفتن محدويت‌ها و مصوبات مد نظر ستاد استاني مديريت بيماري كرونا ضمن پيش‌بيني تمهيدات لازم براي فراهم‌سازي آسايش و رفاه شهروندان، برنامه‌ريزي و اقدام براي پيشگيري و كنترل حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال را انجام دهند.» به گزارش ايلنا در اين ابلاغيه آمده است:«استانداران با در نظر گرفتن محدويت‌ها و مصوبات مد نظر ستاد استاني مديريت بيماري كرونا ضمن پيش‌بيني تمهيدات لازم براي فراهم‌سازي آسايش و رفاه شهروندان، برنامه‌ريزي و اقدام براي پيشگيري و كنترل حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال را انجام دهند. اين اطلاعيه همچنين اضافه كرده است:«با عنايت به در پيش بودن چهارشنبه آخر سال دستور فرماييد با در نظر گرفتن محدويت‌ها و مصوبات مد نظر ستاد استاني مديريت بيماري كرونا ضمن پيش‌بيني تمهيدات لازم براي برنامه‌ريزي و اقدام براي پيشگيري و كنترل حوادث مربوط به شب چهارشنبه آخر سال با محوريت سازمان‌ها و واحدهاي آتش‌نشاني و خدمات ايمني و همكاري كليه متوليان امر صورت پذيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون