• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4609 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ اسفند

عصمت‌ خانم و راهكاري براي درمان ابتلا به چيزي بدتر از كرونا

كرونا مهربانمان كرد؟

گروه اجتماعي|قرار است در خانه بمانيم ولي مي‌دانيد كه با در خانه ماندن پول درنمي‌آيد و اگر همين ‌طور در خانه بمانيم، آخر ماه كه برسد و موعد اجاره شود چه اتفاقي مي‌افتد؟ حتي اگر فرض كنيم، دولت واقعا سررسيد قبوض را به تعويق بيندازد ولي بسياري از مردم امور معاش‌شان وابسته به همين اجاره گرفتن‌هاست. چه آنها كه مغازه‌اي را به اجاره‌ داده‌اند و چه آنها كه خانه‌اي را به مستاجر سپرده‌اند. بسياري از كسب وكارها هم كه در اماكن اجاره‌اي جريان داشت و با شيوع كرونا متوقف شد يا كمرنگ الان درآمدي نداشته‌اند كه بتوانند از پس پرداخت هزينه‌ها از جمله اجاره‌بها برآيند. نمونه‌اش بسياري از فست‌فودها و كافه‌ها در تهران و شهرستان‌هاست. موضوع هم مساله بين مالك و مستاجر است و چيزي نيست كه دولت براي آن دستورالعمل و بخشنامه صادر كند. اينجاست كه اين پرسش پررنگ‌تر مي‌شود؛ تكليف مستاجران چه مي‌شود؟
اما كمي بزرگ‌تر به ماجرا نگاه كنيد؛ شب عيد فرصت كسب درآمد براي بسياري از هموطنان‌مان بود كه شغل‌شان رسمي نيست و بيشتر به زمان و مناسبت بستگي دارد. مثل دستفروشان. آنها هم اين روزها شايد از نظر سلامت از ابتلا به كرونا جان سالم به در برده باشند اما از ابتلا به بدهي و بي‌درآمدي نه.  ظرف اين يكي، دو روزه دست‌خطي در شبكه‌هاي اجتماعي در حال دست به دست شدن است كه روايتي با خود دارد. روايت «عصمت‌خانم» ساكن اهواز. گويا او يكي از آن خانه‌هاي قديمي را‌ دارد كه از اجاره دادن اتاق‌هاي آن روزگار مي‌گذراند. داستانش مي‌تواند، راهكار نجات ما در روزهايي باشد كه از ابتلا به كرونا نجات پيدا كرده‌ايم اما به انواعي از بدهي مبتلا شده‌ايم.

شايد شما هم از عصمت خانم الگو بگيريد
ماجرا از توييت يكي از كاربران توييتر شروع شد به نام «محمد مالي». او نوشته بود: ‏مستاجر عصمت خانم، پيرزن تنهاي اهوازي كه زندگي‌اش از راه دريافت كرايه مي‌چرخد، پيك موتوري است و اين روزهاي كرونايي بازارش كساد. زن مستاجر آمده با حلقه ازدواجش كه مي‌خواهد بدهد جاي كرايه. عصمت لبش را مي‌گزد از ناراحتي و بيرونش مي‌كند. دفترش را مي‌آورد و با خودكار قرمز مي‌نويسد «اسفند و فروردين پرداخت شد» و گويا زن مستاجر را با حلقه ازدواجش به خانه برمي‌گرداند.
البته در اين مدت بنياد مستضعفان نيز سعي كرده به عنوان يك نهاد رسمي كشور چنين كاري بكند. در پي شيوع ويروس كرونا در كشور بسياري از كسب وكارها با ضرر و زيان مواجه شده يا  از رونق افتاده در حالي كه طي سال‌هاي گذشته همواره اسفند ماه و فروردين ماه يكي از پررونق‌ترين ايام براي كسبه در صنوف مختلف به شمار مي‌رفت. پرويز فتاح، رييس ‌بنياد مستضعفان در صفحه توييتر شخصي‌اش خبر خوشي به كسبه مستاجر اين بنياد اعلام كرد و نوشت: كرونا نه تنها سلامت بلكه بعضي كسب وكارها را از رونق انداخت. در اين روز مبارك ميلاد مولا علي عليه‌السلام بنياد مستضعفان از دو ماه اجاره‌بهاي املاك جاري خود(اسفند و فروردين) در كل كشور به عنوان همراهي و ملاحظه كسبه عزيز صرف نظر مي‌كند.

احتمال واريز كمك ‌‌معيشتي به دستفروشان
در همين حال زهرا نژادبهرام نيز در كانال تلگرامي خود خبر از تلاشي داد كه در آن قرار است با كمك بنياد مستضعفان كمك معيشتي به دستفروشان پايتخت صورت بگيرد.
نژادبهرام، عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران در اين باره تاكيد كرد: در سال‌هاي گذشته، شهرداري تهران تمهيداتي براي فعاليت دستفروشان در روزهاي پاياني سال اجرا مي‌كرد از جمله اينكه بازارچه‌هايي براي فعاليت اين افراد در نظر گرفته مي‌شد.
او افزود: امسال به دليل بروز كرونا امكان فعاليت دستفروشان به دليل ايجاد تجمع و احتمال انتقال اين بيماري وجود ندارد و با فعاليت‌هايي در اين راستا برخورد مي‌شود.
عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران ادامه داد: از آنجايي كه دستفروشان جزو اقشار ضعيف جامعه هستند و بروز كرونا سبب شده كه از حداقل درآمد هم دور بمانند، شوراي شهر در حال رايزني با دستگاه‌هايي همچون بنياد مستضعفان بوده تا كمك‌هاي مالي از اين طريق به اين قشر از جامعه انجام شود.
نژادبهرام همچنين توضيح داد: اين اقدام از طريق شناسايي دستفروشان انجام مي‌شود و با همكاري شهرداران نواحي و اقدامات معاونت خدمات شهري شهرداري تهران صورت خواهد گرفت. او با تاكيد بر اينكه در تلاش هستيم با رايزني‌هاي انجام شده، كمك معيشتي به قشر دستفروش تا قبل از پايان سال انجام شود، گفت: برخي دستفروشان قبلا شناسايي شده و نام‌شان در سامانه ثبت است ولي برخي شناسايي نشده و شهرداران نواحي مي‌توانند در اين راستا نقش موثري داشته باشند. عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران گفت: هفته پيش نيز بنياد مستضعفان اقدام موثري جهت كمك به برخي از اقشار آسيب ديده با بروز كرونا انجام داده بود. البته در روزهاي كرونايي اسفند شاهد تلاش‌هاي خودجوشي در ميان مردم بوده‌ايم. از جمله بسيج شدن خود مردم براي ضد عفوني كردن يا كمك به پرستاران و تيم درماني در ضد عفوني مراكز پذيرش بيماران مبتلا به كرونا پيشقدم شدند. اقدام يك مداح در اصفهان از اين دست بود.
در همين حال افسر افشارنادري، جامعه‌شناس در مورد حمايت از اقشار ضعيف جامعه در شرايط كرونايي به شفقنا گفته است: اقشار ضعيف‌تر و كم درآمدتر از جمله دستفروشان بايد مورد حمايت قرار بگيرند. در خصوص بودجه بايد از يك سري بودجه‌ها كم كرد و به مسائلي ديگر رسيد. امروز مراكز بسياري تعطيل هستند بايد صندوق اقتصادي دولت تشكيل شود و به اين موارد بپردازد. مشخص نيست اين مساله تا چه زماني ادامه پيدا مي‌كند و قطعا لطمات جبران‌ناپذيري براي اقتصاد كشور دارد. حالا كه نهادهاي دولتي هم دست به كار شده‌اند و راهكارهايي براي گذر از ابتلا مردم به بدهي مي‌جويند خود مردم هم بايد به كمك هم بيايند. براي مثال مهدي شكوري، سرپرست اداره كل امور بيمه‌شدگان سازمان تامين اجتماعي گفت: طبق قانون تامين اجتماعي، بيماراني كه موقتا قادر به اشتغال نيستند، غرامت دستمزد ايام بيماري دريافت مي‌كنند. در تنگناي پيش آمده ضمن آرزوي سپري شدن هر چه زودتر اين شرايط، تمهيداتي را از سوي مديران ارشد سازمان در نظر گرفتيم. بسياري از فرم‌هايي كه در قراردادهاي ارايه خدمات بيمه‌اي بود، نيازمند ثبت اثر انگشت شخص متقاضي بود و به جهت تبعات خطرناك اين كار اين روند حذف شده است.
او در اين باره خاطرنشان كرد: به بسياري از بيماران عزيز مبتلا به ويروس جديد، غرامت دستمزد ايام بيماري پرداخت خواهد شد. اين عزيزان كه نيازمند استراحت طولاني هستند موقتا قادر به اشتغال نيستند و طبق قانون تامين اجتماعي، غرامت دستمزد ايام بيماري به اين عزيزان پرداخت مي‌شود. از اين رو ضمن حفظ سابقه بيمه اين عزيزان غرامت دستمزد خود را دريافت كرده و وقفه‌اي در بيمه‌پردازي آنها ايجاد نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون