• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4609 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ اسفند

رييس سازمان محيط زيست با اشاره به سم بوتوليسم گفت:

۴۰ هزار پرنده در ميانكاله تلف شدند

رييس سازمان محيط زيست با اشاره به اينكه سازمان دامپزشكي مسوول پاسخگويي به علت مرگ پرندگان در ميانكاله است، گفت: ۴۰ هزار پرنده در ميانكاله بر اثر سم بوتوليسم تلف شدند.
به گزارش مهر، عيسي كلانتري رييس سازمان محيط زيست با حضور در برنامه تلويزيوني سلام در خصوص مسائل روز محيط زيست كشور صحبت كرد. او با اشاره به وضعيت آلودگي هواي تهران در روزهاي اخير با توجه به كاهش عبور و مرورها گفت: از آنجايي كه عمده نيروگاه‌هاي تهران در سمت غرب تهران مستقر هستند و وزش باد تهران از سمت غرب به شرق مي‌وزد در سمت شرق تهران كوه‌ها و برج‌هاي متعددي سد راه مي‌شوند و آلودگي در تهران محبوس مي‌شود.
كلانتري با بيان اينكه صنعت ما دچار مشكل نيست، خودروهاي ما فرسوده‌اند و عمده آلاينده‌ها از طريق اين فرسوده‌ها ايجاد مي‌شود، ابراز كرد: از مجموعه خودروهاي سواري ۶ درصد فرسوده است و ۹۴ درصد ديگر آنها استاندارد نيست اما خودروهاي مستهلك كاميون، ميني‌بوس و موتوسيكلت ما بيشتر از خودروها  عامل اصلي آلايندگي هوا هستند. او افزود: ۱۰۰ ميليون موتوسيكلت در سطح كشور وجود دارند كه بيش از ۱۰ ميليون آنها كاربراتوري هستند و به اندازه ۸۰ ميليون خودرو توليد آلودگي مي‌كنند. كلانتري در خصوص سوخت مصرفي كشور تاكيد كرد: اگر وضعيت سوخت كشور مانند ۵ سال گذشته بود بايد كلانشهرها را ترك مي‌كرديم. رييس سازمان محيط زيست با اشاره به اينكه دولت قرار بود از سال ۹۷ سالانه ۷۰ ميليون كاميون را نوسازي كند، گفت: برنامه دولت از سال گذشته اين بوده اما با وجود تحريم هر كاميوني ۲۰۰ هزار دلار پول مي‌خواهد و اين در حالي است كه كل فروش نفت ما اينقدر نبود و تحريم‌ها برنامه نوسازي را به هم ريخت. قرار بود، سالانه ۵۰۰ هزار موتوسيكلت برقي توزيع شود اما اين امكان هم در شرايط فعلي كشور وجود ندارد.
كلانتري خاطرنشان كرد: عامل اصلي آلودگي هوا در كشور ما وسايل حمل و نقل هستند. رييس سازمان محيط زيست با اشاره به نامه‌نگاري‌هايي كه در چند روز گذشته با دو خودروساز اصلي داشته و آنها درخواست كرده بودند توليد خودروهاي با استاندارد يورو ۴ را در سال آينده ادامه دهند، اظهار كرد: به خودروسازها گفتم و هفته پيش به مديرعامل دو خودروساز بزرگ گفتم ما موافقت نمي‌كنيم چون جان مردم برايمان اهميت دارد و از نظر ما پلاك‌گذاري متوقف خواهد شد و ما مصمم هستيم اجازه ندهيم مگر اينكه از بالادست ما اجازه دهند.
او در خصوص مرگ پرندگان در ميانكاله گفت: سازمان دامپزشكي تنها مرجعي است كه بايد نظر دهد و اين سازمان گفته است كه مرگ و مير اين پرنده‌ها بر اثر سم بوتوليسم بوده و اين سم در شرايط بي‌هوازي شروع به توليد مي‌كند، از طرفي ارتفاع آب دريا از ميانكاله پايين‌تر است و ارتباط ندارد. از طرفي آب‌هاي ورودي ميانكاله را با سد و پمپ برداشت كرده‌اند و آب وارد نشده و شرايط بي‌هوازي شده و ميكروب توليد سم كرده است.
به گفته او سم بوتوليسم اين قدرت دارد كه هر نانو گرمش، جان ۵ نفر را بگيرد و ۲ كيلو آن پتانسيل كشتن ۱۰ ميليون انسان را دارد در نتيجه اين سم پرندگان كنار آبزي كه دنبال غذا مي‌گردند و در اين تالاب اين ميكروب‌ها را خوردند، فلج كرده و اين حيوانات در آب خفه مي‌شدند. رييس سازمان محيط زيست از مهاجرت ۶۰ درصد پرندگان از اين منطقه طي روزهاي گذشته اظهار خرسندي كرد و گفت: هر چند در اين مدت ۴۰ هزار پرنده را از دست داده‌ايم ولي اين اتفاق در دنيا مي‌افتد. در آفريقا بيش از ۶۰۰ هزار پرنده بر اثر آن از بين رفته‌اند. او در خصوص تالاب انزلي و ديگر تالاب‌ها كه برخي در حال خشك كردن و استحصال زمين هستند نيز گفت: اجازه نمي‌دهيم به حريم تالاب تجاوز شود و اين استحصال خارج محدوده تالاب هستند و محيط‌بانان برخورد مي‌كردند.
او در خصوص آخرين تصميم اين سازمان درباره جابه‌جايي محل دفع پسماند از آرادكوه در جنوب تهران نيز گفت: آرادكوه قطعا بايد جابه‌جا شود. در اين منطقه در فاصله ۲۰۰ متري خانه مسكوني وجود دارد اما شهرداري مي‌گويد ۷۵۰ تا ۸۰۰ ميليون دلار بودجه مي‌خواهيم براي اينكه اين اتفاق بيفتد.
 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون