• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4618 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ فروردين

ورزش و حاشيه‌هايش در تعطيلات نوروز

از تعويق المپيك تا ادعاي ساواكي بودن همايون بهزادي

سامان سعادت

سامان سعادت

 

سال 99 گرچه با قرنطينه و خانه‌نشيني مردم آغاز شد و همه رقابت‌هاي ورزشي در سراسر دنيا نيز به‌دليل شيوع ويروس كرونا تعطيل بود، اما اخبار و حواشي دنياي ورزش در رسانه‌ها و شبكه‌هاي مجازي همچنان بخش مهمي از توجهات را به خود جلب كرد. از ابتداي سال جاري تا همين امروز كه اين گزارش را مي‌خوانيد رخدادهاي عجيب و جالبي در ورزش ايران و جهان رخ داده است كه در ادامه نگاهي گذرا به آنها مي‌اندازيم؛ از تعويق قطعي مهم‌ترين رويداد ورزشي جهان تا ادعاي ساواكي بودن برخي از پيشكسوتان پرسپوليس.

المپك رفت سال بعد
از زمان شيوع ويروس كرونا سوال مهمي كه همواره پيش روي ورزش جهان قرار داشت برگزاري يا تعطيلي يا تعويق رقابت‌هاي المپيك 2020 توكيو بود. در حالي كه بسياري از كارشناسان دنيا معتقد بودند اين رقابت‌ها بايد به تعويق بيفتد يا لغو شود، مقامات ژاپن و مسوولان IOC تلاش داشتند تا لحظه آخر جلوي اين اتفاق را بگيرند اما گسترش ويروس و خانه‌نشيني ورزشكاران باعث شد آنها درنهايت كوتاه بيايند. ابتدا آبه شينزو، نخست‌وزير ژاپن، اعلام كرد با رييس كميته بين‌المللي المپيك در مورد تعويق يك‌ساله المپيك توكيو به توافق رسيده است. او پس از مكالمه تلفني با توماس باخ اين خبر را اعلام كرد. آقاي آبه گفته كه المپيك توكيو نهايتا در تابستان ۲۰۲۱ برگزار مي‌شود. همچنين يوشيرو موري، رييس كميته برگزاري المپيك گفت: «ژاپن در وضعيت بحراني قرار دارد و اوضاع در ايالات‌متحده و اروپا هم غيرطبيعي است. ما آن‌قدر احمق نيستيم كه بگوييم طبق برنامه ابتدايي بازي‌ها را برگزار خواهيم كرد.» چند روز بعد طبق اعلام رسمي IOC مقرر شد رقابت‌هاي المپيك ژاپن از ۲۳ جولاي تا ۸ آگوست سال آينده ميلادي برگزار شود. البته IOC همچنين تاكيد كرد سهميه ورزشكاراني كه موفق به كسب جواز حضور در مسابقات شده‌اند و همچنين بليت‌هاي خريداري شده توسط تماشاچيان محفوظ مي‌ماند.

بازي تكراري AFC با هواداران ايراني
كنفدراسيون فوتبال آسيا سال‌هاست نظرسنجي‌هاي مختلفي در صفحات رسمي‌اش به انجام مي‌رساند؛ نظرسنجي‌هايي كه اگر در يك پاي آن نام و نشاني از دو باشگاه بزرگ ايران يعني استقلال و پرسپوليس به چشم بخورد، جنجالي و پربازخورد مي‌شود. اين واقعيتي است كه AFC نيز به خوبي از آن آگاه است و مي‌كوشد از اين پتانسيل براي بالا بردن بازديد صفحات و همچنين كسب اعتبار از نظر ميزان شركت مخاطبانش استفاده كند. بازي چند سر سود براي نهاد فوتبال در آسيا اما هميشه در ايران تبديل به يك جنجال بزرگ مي‌شود. در ايام نوروز AFC براي انتخاب بهترين بازيكن ايراني تاريخ ليگ قهرمانان آسيا نظرسنجي‌اي به راه انداخت. 4 گزينه اين نظرسنجي را سيدجلال حسيني، فرهاد مجيدي، سيدمهدي رحمتي و احسان حاج‌صفي تشكيل دادند. از همان آغاز شروع نظرسنجي هواداران سرخابي‌ در صفحات مجازي از ديگران خواستند با مراجعه به صفحه راي‌گيري به سيدجلال يا فرهاد راي بدهند. بعد از مدتي اين صفحات از هواداران درخواست كردند با تقلب (يعني شيوه‌هايي نظير پاك كردن هيستوري اكسپلورر و كارهايي از اين دست كه باعث مي‌شد يك كاربر بتواند چندين‌بار راي بدهد) بازيكن خودي را به صدر جدول بفرستند. در حالي كه سيدجلال و فرهاد مجيدي تقريبا صددرصد آرا را به خودشان اختصاص داده بودند و رحمتي و حاج‌صفي تقريبا رايي نداشتند، اي‌اف‌سي با اعلام پايان راي‌گيري جلال حسيني را با 52درصد برنده اعلام كرد. اما نكته جالب توجه آنجا بود كه بعد از اين اعلام صفحه راي‌گيري همچنان فعال بود و هواداران استقلال با هجوم به صفحه راي‌گيري مجيدي را به صدر بردند! اين در حالي بود كه حتي اخبار ورزشي شبكه سه سيما نيز حسيني را برنده اعلام كرده بود. بعد از رسيدن مجيدي به صدر، اي‌اف‌سي بار ديگر پايان رسمي نظرسنجي را با پيروزي مجيدي اعلام كرد و اين خبر هم به تمام شبكه‌هاي مجازي و تلويزيوني راه يافت اما باز هم اين پايان ماجرا نبود و كاربران همچنان مي‌توانستند در نظرسنجي شركت كنند! پس اين‌بار نوبت پرسپوليسي‌ها بود كه به صفحه اي‌اف‌سي هجوم ببرند و كاپيتان تيم‌شان را به صدر برگردانند. درنهايت بعد از دو بار پايان رسمي نظرسنجي اي‌اف‌سي با اعلام پيروزي سيدجلال حسيني به راي‌گيري پايان داد در حالي كه آمار نشان مي‌داد بيش از 8 ميليون راي در اين نظرسنجي ثبت شده است!

صداوسيما؛ بد، بد، زشت!
 هنوز مدتي از درگيري هواداران سرخابي سر داستان نظرسنجي اي‌اف‌سي نگذشته بود كه برنامه شب‌هاي فوتبالي كه هر شب از شبكه ورزش پخش مي‌شود با پخش آيتمي تاريخي و عجيب شعله‌هاي درگيري ميان هواداران دو تيم را برافروخت. در ميانه تعطيلات اين برنامه در بررسي تاريخچه باشگاه پرسپوليس اتهاماتي را به تيمسار خسرواني موسس باشگاه تاج وارد كرد و او را عامل انحلال باشگاه شاهين و پرسپوليس و انصراف علي عبده از باشگاهداري معرفي كرد آن‌هم به اين بهانه كه زور تيمش به رقيب نمي‌رسيده. اين اظهارات خلاف واقعيت و تاريخ بلافاصله خشم هواداران استقلال و پيشكسوتان و بازيكنان اين تيم را برانگيخت و هر كدام به نوبه خود از خجالت برنامه شب‌هاي فوتبالي، مجريان و تهيه‌كنندگان و ساير عوامل برنامه درآمدند. ماجرا در واقع در ابتدا درگيري آبي‌ها با صداوسيما بود اما حسن روشن كه هميشه به اظهارنظرهاي جنجالي‌اش معروف است، در دفاع از خسرواني و باشگاهش اتهاماتي به اردوگاه رقيب وارد كرد كه آتش درگيري‌ها را شعله‌ورتر و پاي سرخ‌ها را نيز به اين دعوا باز كرد. روشن در اظهاراتي مدعي شد نه تنها تاج و خسرواني حكومتي نبوده‌اند بلكه اين تيم رقيب بوده كه از حمايت‌هاي حاكميت وقت بهره مي‌برده است و او بازيكناني از پرسپوليس مي‌شناخته كه در ساواك كار مي‌كردند. علي جباري ديگر اسطوره آبي‌ها نيز با حضور در يك برنامه تلويزيوني صحبت‌هاي حسن روشن را عينا تاييد كرد و با دادن آدرس‌هايي مشخص كرد كه يكي از ساواكي‌هاي پرسپوليس مرحوم همايون بهزادي بوده است. بعد از اين ادعاها تقريبا ديگر هيچ پرده‌اي ميان اردوي دو تيم نماند كه دريده نشد. هر روز شاهد اتهامات تازه، افشاگري‌هاي عجيب و پرونده‌سازي‌هاي جديد سرخابي‌ها عليه هم بوديم. پست‌ها، استوري‌ها، تيترهاي روزنامه‌هاي طرفدار و مصاحبه‌هاي آتشين پيشكسوتان يكي پس از ديگري منتشر مي‌شد و هيچ‌كس از آسيب اين حملات در امان نماند. در اين ميان تنها ضلع دعوا كه خودش را كنار كشيده بود و تنها به نظاره درگيري مشغول بود، صداوسيما و برنامه شب‌هاي فوتبالي بود. درنهايت برخي پيشكسوتان سپيدموي دو تيم نظير حسين كلاني و داريوش مصطفوي توانستند با ميان‌داري كمي از آتش قائله كم كنند و اگر زورشان نمي‌رسد هواداران را كه به جان هم افتاده‌اند، ساكت كنند، لااقل بازيكنان و ساير پيشكسوتان را به سكوت وادارند.

نبي دبيركل شد
در تاريخ نهم فروردين مهدي محمد نبي از سوي حيدر بهاروند، سرپرست فدراسيون فوتبال به عنوان دبيركل اين فدراسيون منصوب شد و جاي ابراهيم شكوري را كه از آذر 97 در اين سمت مشغول به فعاليت بود، گرفت. نبي كه سابقه دبيركلي فدراسيون، مشاور اجرايي رياست، معاون اجرايي دبيركل و رييس كميته مسابقات فدراسيون و همچنين مديرعاملي باشگاه‌هاي گسترش پارس‌خودرو، عضويت در هيات‌مديره و قائم‌مقامي باشگاه پرسپوليس و نيز عضويت در هيات موسس اتحاديه فوتبال باشگاه‌هاي كشور را دارد بعد از اين انتصاب اعلام كرد برنامه‌هاي زيادي براي فدراسيون دارد. خيلي از اهالي ورزش ورود نبي به فدراسيون فوتبال را باتوجه به نزديكي او به طيف وزارتي‌ها و فدراسيوني‌ها، پاياني بر درگيري مدام وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال دانستند. اما نامه‌اي از سوي AFC به فدراسيون فوتبال ايران انتصاب نبي را تحت‌الشعاع قرار داد. كنفدراسيون فوتبال آسيا در پاسخ به نامه انتصاب نبي به سمت دبيركلي اين انتصاب را غيرقانوني دانست و اعلام كرد از نظر اين نهاد شكوري همچنان دبيركل فدراسيون فوتبال ايران است. AFC حضور نبي در هيات‌رييسه پرسپوليس و برگزار نشدن جلسه كميته اجرايي و چند دليل ديگر را دليل غيرقانوني بودن حضور نبي عنوان كرد. اما فدراسيون فوتبال ايران با ارسال نامه و ارايه مستندات تاكيد كرد فرآيند اين انتخاب قانوني بوده است. درنهايت پس از كش‌وقوس‌هاي فراوان و نامه‌نگاري‌ها مشخص شد كه در اين يك مورد خاص حق با فدراسيون فوتبال ايران بوده است. روز
21 فروردين نيز فيفا و اي‌اف‌سي با ارسال نامه‌هاي جداگانه انتخاب نبي به عنوان دبيركل فدراسيون فوتبال را تبريك گفتند تا به نوعي به حضور او وجهه قانوني بخشيده باشند. مهدي محمدنبي در اولين اقدام جدي خود با ارسال نامه‌اي به اعضاي مجمع عمومي فدراسيون فوتبال درخواست كرد كه نظرات و پيشنهادات خود را درباره اصلاح اساسنامه فدراسيون فوتبال مصوب سال 1390 به صورت كتبي و رسمي براي او ارسال كنند تا بررسي‌هاي قانوني طبق چارچوب اساسنامه استاندارد اعلامي از سوي فيفا صورت گيرد. گفتني است فدراسيون بايد به زودي برنامه زمانبندي فعاليت‌هاي خود را به AFC ارسال كند و هر چه زودتر براي انتخاب رياست جديد فدراسيون فوتبال تغييرات موردنظر آنها را در اساسنامه جديد وارد كند.
كولاكوويچ رفت
در هفته اول فروردين و با قطعي شدن تعويق يك‌ساله المپيك، امير خوش‌خبر، سرپرست تيم ملي واليبال ايران، درمورد شرايط قرارداد ايگور كولاكوويچ، سرمربي تيم ملي واليبال مردان كشورمان اظهار داشت: «باتوجه به اينكه مسابقات المپيك به تعويق افتاد و شرايط برگزاري رقابت‌هاي ليگ ملت‌ها هم در هاله‌اي از ابهام است مذاكراتي را براي فسخ قرارداد با سرمربي تيم ملي آغاز كرديم. طرفين به دنبال اين هستند كه به صورت مسالمت‌آميز كار را تمام كنند. اصلا موضوع پرداخت غرامت به كولاكوويچ هم مطرح نيست، چون او فردي بسيار با شخصيت بوده و اصلا اين موضوعات را عنوان نكرده است. من با دستور داورزني صحبت‌هايي را با سرمربي تيم ملي مطرح كردم و كولاكوويچ هم كاملا شرايط را درك كرد. به اين ترتيب هيچ مشكلي وجود نخواهد داشت و بايد قرارداد او را فسخ شده دانست.» بعد از جدايي كولاكوويچ بحث اصلي فدراسيون واليبال انتخاب جانشين براي كولاكوويچ بوده است. در اين بين از گزينه‌هاي داخلي و خارجي زيادي نام برده شده است. مربيان خارجي البته دستمزد بسيار زيادي را طلب مي‌كنند كه باتوجه به وضعيت ارزي كشور پرداختش كار سختي است و انتخاب مربيان داخلي نيز چالش‌هاي خاص خودش را پيش رو خواهد داشت. حال بايد ديد محمدرضا داورزني، رييس فدراسيون واليبال كه قول قرارگيري تيم ملي در بين چهار تيم برتر المپيك توكيو را به مردم داده است، چه تمهيدي براي انتخاب سرمربي جديد تيم ملي اتخاذ خواهد كرد.

تعطيلي يا ادامه ليگ
از اسفند ماه و تعطيلي رقابت‌هاي ليگ برتر به دليل شيوع ويروس كرونا، اين سوال مطرح بوده است كه چه سرنوشتي در انتظار ليگ برتر خواهد بود. تعطيلي؟ ادامه ليگ به صورت فشرده در زمان مقتضي يا اعلام تيم قهرمان با فرمول‌هايي خاص؟ در حال حاضر پرسپوليس با 10 امتياز اختلاف صدرنشين جدول است و هواداران اين تيم انتظار دارند در صورت تعطيلي ليگ آنها به عنوان قهرمان معرفي شوند اما از طرف ديگر هواداران ساير تيم‌ها مخصوصا استقلال و سپاهان و تراكتور چنين رويه‌اي را قبول ندارند و بر تعطيلي ليگ بدون معرفي قهرمان تاكيد دارند.
در اين ميان فدراسيون و سازمان ليگ نيز ميل بيشتري به ادامه ليگ نشان مي‌دهند و از گفته‌هاي آنها برمي‌آيد كه حاضرند مسابقات را در فشرده‌ترين حالت ممكن در خرداد به انجام برسانند يا حتي همه تيم‌ها را به محلي نظير جزيره كيش ببرند و كلك 9 هفته پاياني را بكنند. از گوشه و كنار دنيا نيز به گوش مي‌رسد كه هيچ كشوري قصد تعطيلي زودهنگام مسابقات را ندارد و گويا يوفا و فيفا نيز با وجود تاكيد بر اهميت سلامت بازيكنان، قائل به انجام ادامه مسابقات تحت شرايط خاص هستند. در همين زمينه يوفا كشور بلژيك را كه چند روز قبل بروژ، صدرنشين فعلي را به عنوان قهرمان معرفي و ليگ را تعطيل كرده بود، از انجام اين كار منصرف كرد. اتحاديه فوتبال اروپا (يوفا) يك روز بعد از اعلام قهرماني بروژ با ارسال بيانيه‌اي مشترك به اتحاديه‌هاي عضو خود به آنها بابت تعطيل كردن احتمالي ليگ‌هاي‌شان هشداري جدي داد و اين بحث را مطرح كرد كه حتي ممكن است نمايندگان اين كشورها را از حضور در مسابقات تحت‌نظارت خود كنار بگذارد.


از ابتداي نظرسنجي AFC هواداران سرخابي‌ در صفحات مجازي از ديگران خواستند با مراجعه به صفحه راي‌گيري به سيدجلال يا فرهاد راي بدهند. بعد از مدتي اين صفحات از هواداران درخواست كردند با تقلب (يعني شيوه‌هايي نظير پاك كردن هيستوري اكسپلورر و كارهايي از اين دست كه باعث مي‌شد يك كاربر بتواند چندين‌بار راي بدهد) بازيكن خودي را به صدر جدول بفرستند. در حالي كه سيدجلال و فرهاد مجيدي تقريبا صددرصد آرا را به خودشان اختصاص داده بودند و رحمتي و حاج‌صفي تقريبا رايي نداشتند، اي‌اف‌سي با اعلام پايان راي‌گيري جلال حسيني را با 52درصد برنده اعلام كرد. اما نكته جالب توجه آنجا بود كه بعد از اين اعلام صفحه راي‌گيري همچنان فعال بود و هواداران استقلال با هجوم به صفحه راي‌گيري مجيدي را به صدر بردند!
حسن روشن كه هميشه به اظهارنظرهاي جنجالي‌اش معروف است، در دفاع از خسرواني و باشگاهش اتهاماتي به اردوگاه رقيب وارد كرد كه آتش درگيري‌ها را شعله‌ورتر و پاي سرخ‌ها را نيز به اين دعوا باز كرد. روشن در اظهاراتي مدعي شد نه تنها تاج و خسرواني حكومتي نبوده‌اند بلكه اين تيم رقيب بوده كه از حمايت‌هاي حاكميت وقت بهره مي‌برده است و او بازيكناني از پرسپوليس مي‌شناخته كه در ساواك كار مي‌كردند. علي جباري ديگر اسطوره آبي‌ها نيز با حضور در يك برنامه تلويزيوني صحبت‌هاي حسن روشن را عينا تاييد كرد و با دادن آدرس‌هايي مشخص كرد كه يكي از ساواكي‌هاي پرسپوليس مرحوم همايون بهزادي بوده است. بعد از اين ادعاها تقريبا ديگر هيچ پرده‌اي ميان اردوي دو تيم نماند كه دريده نشد. هر روز شاهد اتهامات تازه، افشاگري‌هاي عجيب و پرونده‌سازي‌هاي جديد سرخابي‌ها عليه هم بوديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون