• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4618 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ فروردين

ماجراي تلخ بازي با خفاش

آتالانتا – والنسيا؛ بمب بيولوژيك

علي ولي‌اللهي

برگامو شهري است در 50 كيلومتري شمال شرقي ميلان در كشور ايتاليا. شهري با جمعيت حدودي 120 هزار نفر كه بيشترشان عاشق تيمي هستند به نام آتالانتا. آتالانتا هيچ‌وقت در سري آ تيم بزرگي نبوده است. بزرگ‌ترين افتخار اين تيم كه 112 سال از تاسيسش مي‌گذرد يك بار قهرماني جام حذفي ايتاليا در سال 1962 بوده است. براي چنين تيمي با چنين پيشينه‌اي بدون شك حضور در مرحله يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا در اولين فصل حضورشان در يك تورنمنت اروپايي رويايي باورنكردني به نظر مي‌رسد. اجازه بدهيد كمي به عقب برگرديم و به اين اشاره كنيم كه آتالانتا فصل گذشته با هدايت جان پيه‌رو گاسپاريني موفق شد در كمال تعجب بالاتر از تيم‌هايي نظير اينتر، ميلان، رم، لاتزيو و ساير مدعيان جايگاه سوم سري آ را به دست آورد و به ليگ قهرمانان برسد. اين دستاورد شگفت‌انگيز كه با بازي‌هاي درخشان و پيروزي‌هاي پرگل براي آتالانتا به ارمغان آمده بود نتيجه يك پروژه چند ساله محسوب مي‌شد كه از سال 2016 استارت خورده بود. آبي‌ومشكي‌ پوشان شهر كوچك برگامو در نخستين تجربه اروپايي خود در فصل جديد ليگ قهرمانان در دور رفت بسيار نااميد‌كننده ظاهر شدند و با سه شكست به اروپا سلام دادند. اما تيم بي‌تجربه گاسپاريني در مسابقات اروپايي، بعد از سه شكست شرايط جديد را درك كرد و در دو رقابت بعد با دو پيروزي و كسب تساوي ارزشمند مقابل من‌سيتي با 7 امتياز توانست صعودي معجزه‌آسا را تجربه كند. قرعه تازه‌واردها در اين مرحله والنسياي اسپانيا بود؛ خفاش‌هاي مستايا!
شايد همه‌چيز از همين جا آغاز شد؛ از خفاش. حضور آتالانتا به عنوان يك تيم كوچك در جمع 16 تيم برتر اروپا هواداران اين تيم را به وجد آورده است. آنها همه دوست دارند نظاره‌گر بازي تيم‌شان در اين مرحله باشند. اتفاقي كه واقعا ممكن است ديگر تكرار نشود. اما ورزشگاه خانگي آتالانتا با نام آتلتي آتزوري تنها 21 هزار نفر ظرفيت دارد و مديران باشگاه آتالانتا با توجه به درخواست‌هاي بي‌شمار هواداران مجبور مي‌شوند ورزشگاه سن‌سيرو شهر ميلان را براي بازي تيم‌شان اجاره كنند. جايي كه بيش از 40 هزار برگامويي مي‌توانند شاهد تاريخ‌سازي تيم‌شان باشند. در آن سوي دنيا و در شرق قاره آسيا اما خبري از فوتبال نيست و بيماري كرونا در چين در حال قرباني گرفتن است. موارد ابتلاي معدودي در ساير كشورها گزارش شده است اما به غير از چين هيچ كشوري عملا با اين مريضي درگير نيست. بنابراين يوفا و مقامات ايتاليا مشكلي با برگزاري رقابت مرحله يك‌هشتم نهايي ندارند. حدود يك‌سوم جمعيت شهر برگامو بليت به دست در تاريخ 30 بهمن وارد شهر ميلان و سپس استاديوم سن‌سيرو مي‌شوند، چفت در چفت يكديگر مي‌نشينند و در كنار 2500 نفر از اهالي شهر بندري والنسيا پيروزي غرورانگيز الهه‌ فوتبال ايتاليا‌ را نظاره مي‌كنند. آتالانتا 4 بر 1 والنسيا را در هم مي‌شكند تا خيال هواداران از بابت صعود به جمع هشت تيم برتر اروپا راحت شود.
طرفداران آتالانتا شب پيروزي برابر والنسيا تا صبح به جشن و پايكوبي در آغوش يكديگر پرداختند و با خيالي آسوده راهي شهرشان شدند غافل از اينكه در حال انتقال يك بمب بيولوژيك به خانه‌هاي خودشان هستند. همان‌طور كه آن 2500 اسپانيايي مغموم در حال همين كار بودند. معلوم نيست دقيقا اولين شخصي كه در ايتاليا به ويروس كرونا مبتلا شد چه كسي بوده است اما تمام كارشناسان پزشكي و مخصوصا شهردار شهر برگامو معتقدند برگزاري مسابقه دو تيم دقيقا همانند يك بمب بيولوژيك عمل كرده است. تراكم جمعيت و شادي و عزاي دسته‌جمعي هواداران آن شب به راحتي ويروس كرونا را بين افراد دست به دست كرد و انتقال اين همه آدم به شهر و كشور ديگر باعث شد دو كشور ايتاليا و اسپانيا بلافاصله تبديل به كانون بحران كرونا در اروپا شوند. كمتر از يك هفته بعد از مسابقه، تست 7000 نفر در برگامو مثبت شد و بيش از 1000 نفر جان خود را از دست دادند و برگامو بالاترين آمار مرگ و مير ناشي از ويروس را در سراسر ايتاليا ثبت كرد. در اسپانيا نيز تست 2600 نفر مثبت اعلام شد. اما ابتلا تنها متعلق به هواداران دو تيم نبود و برخي از بازيكنان آتالانتا و والنسيا نيز به اين بيماري مبتلا شدند. اولين فرد دروازه‌بان آبي مشكي پوشان بود و بعد نوبت به يك سوم از بازيكنان والنسيا رسيد كه تست ابتلاي آنها مثبت شود.
مدتي بعد رقابت‌هاي فوتبال در اروپا به‌طور كامل تعطيل شد اما دو كشور ايتاليا و اسپانيا همچنان در حال قرباني دادن هستند. نمي‌توان به‌طور قطع گفت كه تمام بدبختي‌هاي اين دو كشور به خاطر اين بازي فوتبال بوده است اما شكي در اين نيست كه بخشي از بحران از زمين چمن و سكوهاي ورزشگاه قديمي سن‌سيرو آغاز شده است. يوفا هنوز در مورد برگزاري اين مسابقه تقصيري را متوجه خود نمي‌داند و پرسش‌گران را در اين زمينه به سازمان جهاني بهداشت ارجاع مي‌دهد. در آن زمان فشار مشخصي از سوي WHO براي لغو مسابقات به نهادهاي فوتبال وارد نشده بود. اما هر چه كه هست حالا بايد فوتبال را مسبب بخشي از بحران به وجود آمده دانست. طعنه‌آميز اينجاست كه باز هم پاي يك خفاش در ميان بوده است. همان‌طور كه گفته مي‌شود عامل اصلي شيوع ويروس در ووهان خوردن سوپ خفاش بوده است، مي‌توان گفت عامل اصلي شيوع كرونا در ايتاليا نيز بازي با خفاش‌ها و سلاخي آنها بوده است. قسمت تلخ داستان هم تعلق مي‌گيرد به هزاران هزار هوادار آتالانتا كه ديگر نيستند تا ادامه ماجراجويي جذاب تيم‌شان را در ليگ قهرمانان ببينند. شايد خيلي از آنها حتي نديدند كه تيم محبوب‌شان يك هفته بعد در مستايا نيز والنسيا را 4‌تايي كرد و حالا در جمع هشت تيم برتر اروپاست. شايد هم بعد از همه اينها ديگر هيچ طرفداري در شهر برگامو جرات رفتن به استاديوم‌هاي فوتبال را تا مدت‌ها نداشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون