• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4686 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۷ تير

هشدار ظريف و معاونانش نسبت به امنيتي شدن پرونده ايران در سازمان ملل

عراقچي: هدف امريكا بردن مجدد ايران به شوراي امنيت است

گروه ديپلماسي

 

روز دوشنبه در جلسه مديران ارشد وزارت امور خارجه با اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور، محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه و سه معاونش ضمن تشريح اقدامات وزارت امور خارجه در راستاي حفظ منافع ايران در جهان، نسبت به شرايط سخت پيش‌رو و تلاش‌هاي امريكا و رژيم صهيونيستي براي امنيتي كردن مجدد پرونده ايران هشدار دادند. محمدجواد ظريف، در سخنراني خود تاكيد كرد كه جاي ديپلماسي كف خيابان نيست و فشارهاي وارده از سوي امريكا و رژيم صهيونيستي عليه ايران بي‌سابقه است. وي از تجربه حضور برخي نمايندگان مجلس در مذاكرات خارجي گفت كه با عدم پايبندي به حفظ محرمانگي اطلاعات باعث آسيب به منافع ملي كشور شده‌اند. عباس عراقچي، معاون سياسي وزير خارجه هم وضعيت كشور را «معركه سنگين سياسي، اقتصادي و حقوقي با امريكا» توصيف كرد و هشدار داد كه ممكن است پرونده ايران در جلسه بعدي شوراي حكام آژانس با فشارهاي امريكا به شوراي امنيت ارسال شود.

ظريف: نماينده مجلس با درز اطلاعات عامل لغو خريد نفت توسط روسيه شد
به گزارش ايرنا، محمدجواد ظريف عصر دوشنبه در نشست مديران ارشد وزارت امور خارجه با معاون اول رييس‌جمهوري گفت: «امروز وزارت امور خارجه در صحنه خارجي با كشورها و گروه‌هايي مواجه است كه از همه توان خود براي فشار بر مردم ايران استفاده مي‌كنند. شايد كمتر زماني براي هيچ كشوري به اين ميزان فشار از سوي برخي قدرت‌ها به ويژه ايالات متحده و رژيم صهيونيستي ديده نشده و بالندگي و توانمندي‌هاي ايران است كه براي آنها نگراني ايجاد كرده و موجب صف‌كشي شده است.» وي تاكيد كرد: «وزارت امور خارجه در اين جنگ دشوار مجبور است مقابل دوستان داخلي به دفاع از خود بپردازد. اگرچه وظيفه خود مي‌دانيم از كشور دفاع كنيم. همه همكاران من همه ناملايمات و توهين‌ها را به جان مي‌خرند ‌ولي بعضا اگر مجبور مي‌شوند ‌نكاتي را بگويند كه براي منافع ملي مناسب نيست، به زبان جاري نكنند. اين رسم ما بوده و در يك‌سال آينده هم به اين عهد پايبند خواهيم بود.» وي ادامه داد: «از آفات ديپلماسي آمدن به كف خيابان است، جاي ديپلماسي كف خيابان نيست. ما مشكلات عمده‌اي داريم مانند توافق ۲۵ ساله با چين يا كنوانسيون جامع خطر. اين دو مورد از دستاوردهاي دولت است. اگر روابط ما با همسايگان مبتني بر حسن‌ همجواري باشد، هيچ چيزي جز كنوانسيون جامع خطر كمك نمي‌كند.»
وزير امور خارجه افزود: «در رابطه با چين هم اصلاح‌طلبان، هم اصولگرايان و هم ضد انقلاب فعاليت شديدي دارند. در مورد برجام نيز همين كار را كردند. از ديپلماسي كاريكاتوري ساخته و آن را دفع كرده و نفهميدند كه چه كردند.» ظريف يادآور شد: «در مورد سند ۲۵ ساله در حال مذاكره هستيم و مذاكرات ما تازه شروع شده است. چيني‌ها ملاحظاتي دارند. نماينده‌اي گفت چرا نمايندگان در سفرها و مذاكرات نيستند. همان برادر در مذاكرات سري من و پوتين حضور داشت و بعد از آن گفت قرار است روسيه از ما نفت بخرد. همان گفته موجب قطع خريد نفت ايران از سوي روسيه شد.» رييس دستگاه ديپلماسي افزود: «وزارت خارجه بيشترين ملاحظه را براي شفافيت دارد، اما ديپلماسي متاسفانه به كف خيابان آمده كه خطر بزرگي براي ماست.»

عراقچي: در دوره اجراي برجام در همه حوزه‌ها گشايش ايجاد شد
عباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه با تاكيد بر اينكه نبايد اجازه دهيم امريكا مجددا ايران را به عنوان تهديد امنيتي معرفي كند، گفت: «هر حركتي ايران را در عرصه بين‌المللي به عنوان يك تهديد معرفي كند، بازي در زمين ‌امريكاست.» سيد عباس عراقچي عصر دوشنبه در نشست مديران ارشد وزارت امور خارجه كه با حضور اسحاق جهانگيري برگزار شد، گفت: «اكنون درگير يك معركه سنگين سياسي، اقتصادي و حقوقي با امريكا در چارچوب سياست فشار حداكثري اين كشور هستيم. اين سياست از سه سال و نيم قبل توسط ترامپ و يك‌سال پس از اجرايي شدن برجام شروع شد.» وي افزود: «وقتي امريكايي‌ها متوجه شدند، ايران به تمام خواسته‌هاي خود رسيده، هم تحريم‌ها را برطرف كرده، هم قطعنامه‌ها را از بين برده و هم تحريم‌هاي موشكي و تسليحاتي را رفع كرده و فشارهاي خود را اعمال كردند. در زمان اجراي برجام ديديد چه گشايش‌هايي براي كشور ايجاد كرد كه هنوز آثار آن را مشاهده مي‌كنيد.»
عراقچي با بيان اينكه به دليل ناكام بودن سياست فشار حداكثري، امريكايي‌ها در ۶ ماه اخير فشار حداكثري را به حد اعلاي خود رسانده‌اند، گفت: «در حال حاضر، مهم‌ترين هدف امريكا، بردن مجدد ايران به شوراي امنيت است و همه ظرفيت‌ و توان خود را بسيج كردند و اين بازي خطرناكي است و اگر ما در اين بازي گرفتار شويم، خسارات راهبردي براي ايران خواهد داشت.» وي با بيان اينكه ‌امريكايي‌ها از چند مسير اين هدف را دنبال مي‌كنند، افزود: «يك مسير امريكايي‌ها از سوي شوراي حكام است. اسراييلي‌ها مدعي اسنادي شده‌اند كه آژانس بر اساس آن اسناد جعلي درخواست‌هايي را مطرح كرده است.» معاون سياسي وزير امور خارجه افزود: «آژانس بازي بسيار پيچيده‌اي را در مقابل ما ايجاد و با فشار امريكا قطعنامه‌اي عليه ما صادر كرده و احتمال ارجاع پرونده ايران در نشست بعدي شوراي حكام به شوراي امنيت وجود دارد.» عراقچي مسير ديگر امريكا را فعال كردن مكانيسم ماشه و تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي عنوان كرد و گفت: «بر اساس برجام تحريم‌هاي تسليحاتي در ۲۶ مهر خود به خود لغو مي‌شود. امريكا ماه‌هاست همه توان خود را بسيج كرده تا اين تحريم‌ها را دايمي كند و بر اساس قطعنامه ۱۹۲۹ كه به همه كشورها اجازه بازرسي از ايران را مي‌داد، اين نظام را احيا كند.»
وي يادآور شد: «تاكنون موفق شديم جلوي اجماع كامل عليه ايران را بگيريم به‌طوري كه در نشست شوراي حكام چين و روسيه و هفت كشور به روند امريكا نپيوستند. در نيويورك هم مشغول به كار هستيم.» معاون سياسي وزير امور خارجه اضافه كرد: «وزارت امور خارجه تحولات انتخابات رياست‌جمهوري امريكا را به دقت رصد مي‌كند و اميدواريم ماه‌هاي آتي را هم به سلامت پشت سر بگذاريم كه نيازمند دقت و مراقبت بسيار زيادي است.»

انصاري: ترانزيت و تهاتر بهترين راه دور زدن تحريم‌هاست
غلامرضا انصاري، معاون اقتصادي وزير امور خارجه افزود: «در سال گذشته از واردات از ۱۱۲ كشور به مرحله‌اي رسيديم كه به ۱۲۰ كشور صادرات داشته‌ايم. حذف نفت از بودجه يكي از آرزوهاي كشور بوده و بودجه بدون نفت امسال شروع شده و همين زمينه‌ساز تحولاتي در ساختار اقتصادي كشور است.» انصاري خاطرنشان كرد: «وقتي از وزارت خارجه صحبت مي‌كنيم از ۱۴۳ نمايندگي در دنيا صحبت مي‌كنيم كه مي‌تواند براي كشور در خروج از اين وضعيت موثر باشد. وقتي از موضوع تجارت خارجي صحبت مي‌شود، همه نگاه‌ها به وزارت امور خارجه باز مي‌گردد لذا حمايت از اين سازمان در ايجاد گشايش‌ براي كشور موثر است.»
وي با بيان اينكه بايد بر همسايه‌ها و حمل و نقل جاده‌اي تمركز كنيم، تاكيد كرد: «علاوه بر اين بايد بر محورهاي روسيه، چين، برزيل و اتحاديه هم كار كنيم. تحليل ما اين است كه بايد بر صادرات هوشمند متمركز شويم كه در كنار آن واردات هم هوشمند باشد. اين مساله به جهش توليد كمك بزرگي مي‌كند و در اين راستا دولت بايد قول دهد واردات كالا را ممنوع كند.» انصاري با بيان اينكه راه دور زدن تحريم‌ها ايجاد تهاتر است كه بايد ساماندهي جديدتري پيدا كند، ادامه داد: «براي دور زدن محدوديت‌هاي دريايي بايد بر ترانزيت جاده‌اي متمركز شويم. در اين وضعيت بزرگ‌ترين شكايت ما از وضعيت گمركات است. اين وضعيت به افزايش صادرات ايران كمكي نمي‌كند. از سوي ديگر مجهز كردن مرزها و رفع مشكلات گمركي مي‌تواند موثر باشد.» 

بهاروند: كسي نمي‌تواند جاي ديپلمات را بگيرد
محسن بهاروند، معاون حقوقي و امور بين‌المللي وزارت امور خارجه افزود: در چند سال اخير در هر مساله حقوقي بين‌المللي، ايران موفق بوده است؛ به ويژه وقتي كه وزارت امور خارجه در راس كار بوده است. وقتي وارد مسائل حقوقي مي‌شويم، موفق شديم ولي در مورد مسائل سياسي و زورگويي داستان كمي متفاوت است. بهاروند با بيان اينكه مسائل بين‌المللي بر مسائل داخلي اثرگذار است، تصريح كرد: ما بايد به مسائل بين‌المللي بها بدهيم. هدف بسياري از اقدامات امريكا و اسراييل، امنيتي كردن ايران است. مي‌خواهند ايران را براي سرمايه‌گذاري و برقراري ارتباط ناامن جلوه دهند. در برابر اين امنيتي‌سازي بايد جنبش نرم‌افزاري مبتني بر ايران و اسلام را پيش برد. وي با بيان اينكه به اندازه كافي نتوانسته‌ايم در اين زمينه كار نظري لازم را بكنيم، خاطرنشان كرد: هر اقدامي كه مي‌كنيم بايد منافع ايران و معيشت ايرانيان را در نظر بگيريم. مسائلي در حقوق بين‌المللي وجود دارد كه رفع كردن آن، آسان است ولي متاسفانه سعي نمي‌كنيم تعداد تضادها را كاهش دهيم.
بهاروند تاكيد كرد: خيلي‌ها تلاش مي‌كنند جاي ديپلمات با غيرديپلمات را عوض كنند. ديپلماسي بديل ندارد. ديپلماسي تعريف شده است. هيچ كس نمي‌تواند جاي ديپلمات و هيچ چيزي هم نمي‌تواند جاي ديپلماسي را بگيرد. اگر نهادي در داخل كشور به سياست خارجي كمك مي‌كند به معناي آمدن آنها به جاي ديپلمات‌ها و ديپلماسي نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون