• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4696 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۹ تير

گزارش« اعتماد» از وضعيت عجيبي كه با آن روبه‌روييم

كرونا و تحريم چه بلايي سر ورزش ايران آورده است؟

گروه ورزش

ورزش در ايران، به دليل شيوع ويروس كرونا به حالت تعليق درآمده و ورزشكاران هم خانه‌نشين شده‌اند. در اين بين اما، داستان فوتبال فرق مي‌كند. ليگ برتر در حال برگزاري است و فدراسيون فوتبال تلاش دارد تا رقابت‌هاي ليگ نوزدهم را در روزهاي شيوع ويروس كرونا به پايان برساند. اتفاقي كه باعث ناراحتي ورزشكاران ديگر رشته‌ها شده است.

ورزش ايران كه خودش را براي رقابت‌هاي المپيك توكيو آماده مي‌كرد با تعطيلي باشگاه‌ها و رقابت‌هاي ورزشي، با مشكل مواجه شده است. ورزشكاران در روزهاي كرونايي، بدون تمرين هستند و همين موضوع باعث افت آنها شده است. افتي كه مي‌تواند ايران را از رسيدن به مدال المپيك دور كند.

در اين بين، رشته‌هايي هم وجود دارد كه از گزند ويروس كرونا در امان مانده‌اند. ورزشكاران رشته‌هاي تيراندازي و دووميداني، از آن دسته از ورزشكاراني هستند كه مي‌توانند به صورت انفرادي تمرينات خودشان را دنبال كنند اما همين ورزشكاران هم به نوعي ديگر درگير هستند و وضعيت خوبي ندارند.

در ادامه نگاهي مي‌كنيم به مشكلات ورزشكاران المپيكي ايران، در روزهاي شيوع كرونا و تحريم‌هاي اقتصادي؛ روزهايي كه با دلار 25000 توماني و كمبود تخت‌هاي بيمارستاني همراه است.

 

ناراحتي مربي تيم ملي بوكس

بوكسورهاي ايراني، در المپيك لندن و ريو، شانس رسيدن به مدال را داشتند و تلاش زيادي براي رفتن به روي سكوي المپيك كردند. اتفاقي كه در نهايت رخ نداد و مديران و مربيان بوكس اميدوار بودند در المپيك 2020 توكيو، اين طلسم شكسته شود و بوكس ايران، هم بتواند مانند رشته تكواندو، كشتي و وزنه‌برداري، به مدال المپيك دست پيدا كند؛ اما شيوع ويروس كرونا، خواب مربيان اين رشته را به كابوس تبديل كرد.

عليرضا استكي، مربي تيم ملي بوكس ايران، با ابراز نگراني نسبت به وضعيت تيم ملي بوكس، گفت: «بوكس چه فرقي با فوتبال دارد كه اين رشته بازگشايي نمي‌شود؟ در محوطه ۱۸ قدم زمين فوتبال همه بازيكنان به صورت فشرده حضور دارند و فاصله زيادي باهم ندارند! تنها در رشته‌هاي انفرادي اين فشردگي را شاهد نيستيم و رشته‌هايي چون واليبال و فوتبال هم با اين مشكل رو به رو هستند. اشتباه ديگر بستن باشگاه‌ها است! بهتر است با بازرسي، سانس بندي كردن، برگزاري تمرينات با تعداد نفرات كم‌ و ضد عفوني كردن وسايل هر دو ساعت يك‌بار، باشگاه‌ها را باز كنيم.»

ويروس كرونا باعث شده بسياري از باشگاه‌هاي بوكس ايران، به دليل نبود درآمد، تعطيل شوند. رشته‌اي كه روزي طرفداران زيادي در بين مردم ايران داشت حالا با يك مشكل بزرگ روبه‌رو است و آن‌هم تعطيلي است.

 

كاراته هم به درد بوكس دچار است

المپيك توكيو، براي اولين بار در تاريخ، ميزبان رشته كاراته است. رشته‌اي كه زادگاهش همان كشور ژاپن است، اما ورزشكاران ايراني، بخش بزرگي از تاريخ اين رشته هستند. كاراته ايران، هم در بخش زنان و هم در بخش مردان، در المپيك توكيو نماينده دارد و يكي از اميدهاي اصلي كاروان ايران براي كسب مدال است. اما گويا ويروس كرونا اين رشته را هم با مشكلات زيادي رو به رو كرده است.

طبق اعلام حسن روحاني، مربي تيم ملي كاراته، تمام اردوهاي تداركاتي و جلسات تمريني تيم ملي، به خاطر كرونا، تعطيل شده است و ورزشكاران كاراته ايران هم خانه‌نشين هستند. مربي تيم ملي كاراته درباره وضعيت اردوهاي تيم ملي كاراته گفت: «در حال حاضر بايد با همين وضعيت سر كرد و ورزشكاران با برگزاري تمرينات انفرادي آمادگي‌شان را در سطح قابل قبول نگه دارند. دو شب پيش با مربي ژاپن صحبت مي‌كردم، آنها هم مثل ما وضعيت‌شان بلاتكليف است و تمرينات‌شان به ناچار تعطيل شده است. او اعلام كرد جاي مناسبي براي تمرين در يكي از كشورها پيدا كنيم تا كاراته‌كاهاي ايران و ژاپن با هم تمرين مشترك داشته باشند.» كشتي و تكواندو ايران هم چندان وضعيت بهتري نسبت به كاراته و بوكس ندارند. آنها هم به دليل گسترش ويروس كرونا، نمي‌توانند تمرين كنند. در اين ميان وضعيت كشتي از تكواندو هم بدتر است. به گفته ستاد مبارزه با ويروس كرونا، كشتي ورزشي است كه ورزشكاران، بيشترين درگيري را با يكديگر دارند و تا زماني كه ويروس كرونا، كنترل نشود، اين رشته ورزشي اجازه برگزاري مسابقه و اردو را ندارد.

فدراسيون تكواندو ايران البته چند روز پيش، خبر از تهيه ماسكي مخصوص براي ورزشكاران دادند تا المپين‌هاي اين رشته بتوانند تمرينات خودشان را آغاز كنند.

 

يوز ايراني ناراحت از بد عهدي مسوولان

در روزهايي كه ورزشكاران رشته‌هاي رزمي ايران از نبود سالن تمرين و اردوي تمريني به دليل شيوع ويروس كرونا گله مي‌كنند، حسن تفتيان ورزشكاري است كه مي‌تواند تمرين كند اما بدقولي مديران ورزش، باعث شده نتواند تمام انرژي خودش را صرف تمرينات آماده‌سازي كند. او كه بدون مربي در حال آماده سازي براي المپيك توكيو است، از عدم حمايت مديران فدراسيون دووميداني و وزارت ورزش ناراحت است.

او درهمين رابطه گفت: «در دوران قرنطينه تمريناتم را شخصا دنبال كردم اما اي‌كاش از المپيكي‌ها در اين دوران واقعا سخت بيشتر حمايت مي‌شد. به هر حال يكسري راهكارها بود كه ساير كشورها نيز در قبال دوندگان‌شان در پيش گرفتند و مي‌شد كه ما نيز در ايران چنين راهكارهايي را داشته باشيم تا از آمادگي دور نشويم. با توجه به گراني‌ها و همچنين شيوع كرونا، من همچنان مثل قبل تمرين مي‌كنم و از تلاشم كم نشده است. متاسفانه اردوها لغو شد و اين اتفاق خوبي نيست. امثال من نيز كه فقط ورزش حرفه‌اي مي‌كنيم و كارمان ورزش است، درآمد خاصي نداريم. متاسفانه نه حقوقي داريم و نه حمايت مي‌شويم. انگار كه رها شده‌ايم.»

تنها المپيكي‌هاي ايران نيستند كه وضعيت خوبي ندارند بلكه ورزشكاران پارالمپيكي ايران هم درگير مشكلات زيادي هستند. يكي از رشته‌هايي پارالمپيكي ايران كه حال و روز خوبي ندارد، شنا است. رشته‌اي كه يكي از اميدهاي ايران در پارالمپيك توكيو است و با افرادي چون شاهين ايزديار، مي‌تواند در توكيو تاريخ سازي كند و مدال‌هاي خوش رنگي در اين رشته ورزشي به دست بياورد. اما مشكلات مالي و ويروس كرونا، اين رشته را هم درگير مشكلات زيادي كرده است. طبق اعلام مديران كاروان پارالمپيك ايران، به دليل مشكلات مالي، شايد ورزشكاري از اين رشته، به پار‌المپيك توكيو اعزام نشود. اتفاقي كه باعث سرخوردگي ورزشكاراني چون شاهين ايزديار شود كه در رقابت‌هاي آسيايي جاكارتا با كسب چندين مدال طلا، تاريخ سازي كرد.

محمدحسين اقبالي رييس انجمن شناي معلولان، در اين باره گفت: «هنوز مشخص نيست شناگري به پارالمپيك توكيو اعزام شود يا خير اما آن طور كه من شنيده‌ام كميته ملي پارالمپيك به دنبال آن است كه يك تا دو شناگر به اين بازي‌ها اعزام كند تا در بازي‌هاي پاراآسيايي جوانان حضور موفقي داشته باشند. اگر شرايط اعزام شناگران به توكيو فراهم نشود هدف اصلي من اين است تا بتوانيم در پاراآسيايي جوانان بحرين حضور موفقي داشته باشيم و به مدال‌هاي بيشتري نسبت به دوره قبل دست پيدا كنيم. بدون شك با استعدادهاي خوبي كه در شناي معلولان شناسايي شده‌اند ما مي‌توانيم در پاراآسيايي جوانان به نتايج خوبي دست پيدا كنيم.» حالا بايد منتظر ماند و ديد چه اتفاقي براي رشته‌هاي ورزشي ايران رخ مي‌دهد و ورزشكاران ايران مي‌توانند خودشان را براي المپيك آماده كنند يا ويروس كرونا و مشكلات مالي، پيروز اين ميدان نبرد مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون