• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4696 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۹ تير

نگاهي به ليگ‌هاي اروپايي

دست به دست شدن جام از انگليس تا ايتاليا

هرچند امريكاي جنوبي مكاني است كه خداي فوتبال خانه‌اش را در آنجا بنا كرده است، اما براي تجربه خالص فوتبال باشگاهي، بايد راهي اروپا شويم. جايي كه بازيكنان فوتبال تلاش مي‌كنند خودشان را به آنجا برسانند و تجربه بازي در كنار يا برابر ستاره‌هاي بزرگ دنياي فوتبال همچون مسي، رونالدو، ديبالا و نيمار را به دست بياورند.

در اين گزارش نگاهي مي‌كنيم به ليگ برتر اروپا، جايي كه تيم‌هاي بزرگ فوتبال، با بازيكنان اسطوره‌اي خودشان تلاش مي‌كنند تا تاريخي‌ترين جام‌هاي خودشان را به دست بياورند. جامي كه تا ابد در خاطر هواداران فوتبال جاي خواهد گرفت و بدون شك به جام كرونايي معروف خواهد شد.

 

چه خبر از ليگ جزيره؟

اجازه بدهيد از خانه فوتبال آغاز كنيم. جايي كه فوتبال‌ زاده و به آرامي به كشورهاي ديگر صادر شد؛ بريتانيا. ليگ جزيره، بعد از 30 سال، تاجش را به سرخ‌هاي مرسي سايد هديه داد. ليورپول حالا آقاي فوتبال انگليس است و به همراه يورگن كلوپ آلماني، خيلي زودتر از آنكه فكرش را بكنيد قهرمان انگليس شدند. آنها البته در آستانه خلق يك ركورد بزرگ بودند و اگر كمي شانس داشتند مي‌توانستند ركورد شاگردان پپ گوارديولا را بشكنند و با بالاترين امتياز قهرمان ليگ برتر شوند.

هرچند ليورپول، قهرمان ليگ جزيره شده است، اما امسال يك‌سال رويايي براي هواداران منچستر بود. آنها كه بعد از رفتن رييس، روزگار خوبي را سپري نكردند، حالا با تعويض طلايي سر الكس، به دنبال هوايي تازه هستند. زماني كه اوله، هدايت منچستر را به عهده گرفت، سعي كرد تا ابتدا اين تيم را به ساحل آرامش برساند. اتفاقي كه رخ داد و بعد از آن بود كه اين مربي جوان به دنبال ساخت يك تفكر جديد در منچستر شد. تفكري كه گويا جواب داده است و حالا شياطين سرخ به خوبي راه و روش بردن در ليگ جزيره را ياد گرفته‌اند. حالا پوگبايي كه روزي به دنبال جدايي از يونايتد و رفتن به رئال و بارسا و يوونتوس بود، قراردادش را تمديد كرده و مي‌خواهد با سرخ‌هاي منچستر ماجراجويي كند.

منچستر هم مانند تهران، 2 تيم دارد به رنگ‌هاي سرخ و آبي؛ دربي آنها هم همانند دربي تهران تماشايي است البته با گل‌هاي بيشتر. در روزهايي كه باد به پرچم سرخ منچستر مي‌وزد، آبي‌هاي اين شهر هم خوشحالند. آنها از يك پرونده حقوقي بزرگ با موفقيت خارج شدند و حالا مي‌توانند دوباره خودشان را در ليگ قهرمانان اروپا ببينند. سيتي كه با راي يوفا و به دليل عدم رعايت فيرپلي مالي، از حضور در ليگ قهرمانان اروپا منع شده بودند، با راي دادگاه حكميت ورزش بخشيده شدند و حالا مي‌توانند به عنوان يكي از نماينده‌هاي ليگ جزيره، راهي چمپيونزليگ شوند.

 

بوندس‌ليگا؛ همان هميشگي

در آلمان تنها يك تيم وجود دارد و آن هم بايرن مونيخ است. تيمي كه هر سال قهرماني در بوندس‌ليگا را تجربه مي‌كند و تنها در شرايطي خاص است كه تيمي ديگر مي‌تواند قهرماني در ليگ آلمان را تجربه كند. مونيخي‌ها امسال هم با قدرت توانستند قهرمان بوندس‌ليگا شوند و حالا خودشان را براي حضور در ادامه رقابت‌هاي ليگ قهرمانان اروپا آماده مي‌كنند. بايرن، با خريد لروي سانه، قدمي بزرگ براي حضور در فصل بعد بوندس‌ليگا هم برداشته است.

هرچند بايرني‌ها حال و روز خوبي دارند، اما دورتموندي‌ها روزگار سختي را پشت سر مي‌گذارند. زنبورها به همراه بازيكناني چون ارلينگ هالند، جيدون سانچو و اشرف حكيمي، اميدوار به كسب نتايج درخشان در اين فصل از ليگ فوتبال آلمان بودند، اما ماجرا برخلاف انتظار آنها پيش رفت و نتوانستند عملكرد خوبي در بوندس‌ليگا داشته باشند.

 

لاليگا كهكشاني شد

زيدان آمد، رئال مادريد دوباره جام گرفت. زيزو كه در اولين دوره حضورش در رئال مادريد توانست، 3 قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا را به دست بياورد، در دومين دوره حضورش در اين تيم توانست بعد از سال‌ها رئال را قهرمان لاليگا كند. زيدان، همانقدر كه بازيكني خوشفكر بود، نشان داده مربي بزرگي است و توانايي زيادي در دنياي مربيگري دارد. پيروزي در الكلاسيكو و استفاده از فرصت‌ها براي كنار زدن بارسلونا نشان از هوش بالاي زيدان دارد. عملكرد بازيكناني چون توني كروس، كريم بنزما و كورتوآ هم باعث شد تا قوهاي سپيد دوباره پادشاه اسپانيا شوند.

هرچند رئال عملكردي درخشان داشت اما بارسلونا روزگار خوبي را پشت سر نمي‌گذارد. كيكه ستين كه از ژانويه، هدايت آبي و اناري‌ها را به عهده گرفته، تاكنون نتوانسته تفكراتش را به بازيكنان اين تيم انتقال دهد. ضمن اينكه تكيه بيش از حد بارسلونا به مسي، اين تيم را دچار بحران كرده است.

مشكلات مديريتي بارسلونا و تصميم‌گيري‌هاي غلط مديران اين تيم باعث شده تا شايعه جدايي مسي از بارسلونا قوت بگيرد. حالا بايد منتظر ماند و ديد مسي، نو كمپ را ترك مي‌كند يا اينكه نابغه فوتبال؛ در بارسلونا مي‌ماند و اين تيم را از اين وضعيت نجات مي‌دهد.

 

ايتاليا؛ يوونتوس در يك قدمي قهرماني دوباره

ايتاليا، اولين كشور اروپايي بود كه درگير كرونا شد. همين اتفاق باعث شد تا مديران فوتبال اين كشور، خيلي زود سري A را تعطيل كنند و اميدوار به آينده باشند. با كاهش گسترش ويروس كرونا در اين كشور و آغاز رقابت‌هاي فوتبال در آلمان و ديگر كشورهاي اروپايي، ليگ فوتبال ايتاليا هم آغاز شد تا هواداران فوتبال ايتاليا، دوباره شاهد قهرماني بانوي پير باشند.

اما اوج‌گيري ميلان و لاتزيو مي‌تواند خبر خوبي براي هواداران اين دو تيم فوتبال ايتاليا باشد.

 

فرانسه، كرونا همه را به خانه فرستاد

در روزهايي كه فوتبال در سراسر اروپا و حتي جهان به دليل كرونا تعطيل شده بود، مديران فدراسيون فرانسه تصميم گرفتند پاري‌سن‌ژرمن را به عنوان قهرمان لوشامپينو انتخاب و تكليف فوتبال در اين كشور را مشخص كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون