• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4722 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ مرداد

مقام‌هاي اسراييلي خبر فروش جنگنده اف- 35 به امارات را تكذيب كردند

دعوا بر سر توافق تازه

گروه جهان|امارات متحده عربي و رژيم اسراييل گام بلند در عادي‌سازي رابطه را برداشته‌اند اما تقريبا هيچ چيز در متن و حاشيه اين اقدام عادي نيست. حركت‌هاي نمادين آغاز شده‌اند اما همزمان شرايط آرام نيست. اسراييلي‌ها ساختمان‌هاي خود را به رنگ پرچم امارات درمي‌آورند يا در حاشيه بزرگراه‌هاي تل‌آويو پرچم‌هاي امارات را در كنار پرچم اين رژيم برافراشته مي‌كنند. وزراي خارجه دو طرف با هم تماس تلفني علني برقرار مي‌كنند و برخي منابع از سفر مقام‌هاي امنيتي اسراييل به ابوظبي خبر مي‌دهند. با اين همه تمامي اين اتفاق‌ها ظاهر ماجرا است و در حاشيه علني شدن رابطه اعراب با اسراييل كه تا سال‌ها در پشت پرده باقي مانده بود غوغايي به راه افتاده است. نكته قابل توجه در اين ماجرا اين است كه اسراييلي‌ها و اماراتي‌ها به علاوه امريكاي دونالد ترامپ كه به نوعي جوش‌دهنده اين رابطه بود از همان ابتدا ادعا مي‌كردند كه اين اقدام مي‌تواند به صلح و ثبات بيشتر در منطقه كمك كند. ادعايي كه اكنون با حملات پراكنده رژيم اسراييل به نوار غزه و بازداشت‌هاي مخالفان اين توافق در امارات، صحت آن زير سوال رفته است. در حالي كه دونالد ترامپ بهره‌برداري انتخاباتي خود از اين توافق در فضاي رسانه‌اي و مجازي را انجام داد و خاورميانه را مثل همه 4 سال گذشته به حال خود رها كرد، فلسطيني‌ها هنوز با اين اتفاق كنار نيامدند و البته در رابطه امارات و اسراييل هم نوعي سردرگمي واضح به چشم مي‌خورد. اسراييلي‌ها هنوز نمي‌دانند تا كجا در رابطه با امارات بايد پيش بروند و همين ابهام بر نگاه ابوظبي به رابطه هم سايه انداخته است. در حالي كه مقام‌هاي ابوظبي ابتدا ادعا كردند در ازاي متوقف شدن الحاق سرزمين‌هاي بيشتري از كرانه باختري اين عادي‌سازي رابطه را پذيرفته‌اند اما تكذيبيه‌هايي كه از سوي مقام‌هاي متعدد اسراييلي در اين باره منتشر شد، نشان داد چنين ادعايي صحت ندارد و رژيم نتانياهو دير يا زود دوباره دست به الحاق سرزمين‌هاي بيشتري خواهد زد. در اين ميان برخي منابع خبري از آغاز همكاري‌هاي تسليحاتي و نظامي ميان امارات و رژيم اسراييل خبر دادند كه البته اين خبر نيز بلافاصله با واكنش تند اسراييلي‌ها رو به رو و تكذيب شد. رفتارهاي اسراييل در چند روز گذشته از خبر انتشار رابطه پنهاني با ابوظبي نشان مي‌دهد كه نتانياهو مبنا را بر عدم هرگونه امتيازدهي به امارات قرار داده تا اين مساله به الگويي براي ساير رهبران كشورهاي عربي كه در صف عادي سازي رابطه با اسراييل منتظر هستند، تبديل شود. در اين ميان گوش نتانياهو هم به سخنان رييس‌جمهور امريكا كه گفته بود اسراييل بر اساس اين توافق الحاق سرزمين‌هاي بيشتر را متوقف خواهد كرد، بدهكار نيست. هر چند كه به نظر مي‌رسد آن اظهارات ترامپ هم صرفا براي آرام نگاه داشتن محمد بن زايد، وليعهد ابوظبي بود كه از سوي رييس‌جمهور امريكا با عنوان يكي از قدرتمندترين رهبران كشورهاي خاورميانه از او ياد شد. 
قرقاش: آب‌هاي راكد را به حركت درآورديم 
«در حالي كه گروه‌هاي مختلف فلسطيني مخالفت خود را با اين اقدام امارات اعلام كرده‌اند، انور قرقاش، وزير مشاور در امور خارجه امارات مدعي شد كه معاهده صلح بين امارات و اسراييل يك تحول راهبردي مثبت براي اعراب است و اين اقدام جسورانه امارات آب‌هاي ساكن را به حركت درآورد. بر اساس ترجمه خبرگزاري فارس، قرقاش در حساب توييتري خود نوشت: «اقدام جسورانه امارات آب‌هاي ساكن و راكد را به حركت درآورد، تغييرات براي عبور از واژه‌هاي دردناك در گذشته جهان عرب همانند فاجعه (اشغال فلسطين)، شكست (اعراب در جنگ با اسراييل) و جنگ‌هاي داخلي ضروري است. لذا معاهده (صلح ابوظبي-امارات) در راستاي بسياري از طرح‌هاي صلح بوده و يك تحول راهبردي مثبت براي اعراب است». اين مقام اماراتي همچنين با اشاره به برخي موضع‌گيري‌ها در قبال معاهده صلح امارات و رژيم صهيونيستي نوشت كه «در مقابل مي‌بينيم كه هر پايتخت تاثيرگذار و شخصيت معتبر بين‌المللي اين معاهده را ستوده و آن را تبريك گفته و از اين تحول راهبردي تمجيد كرده. بازندگان اين تحول تجار و دلالان مسائل سياسي هستند. مسلم است كه حق و حقوق باقي است و تباه نمي‌شود بلكه چنين تحولاتي فرصت‌ها را تقويت مي‌كند». اين سخنان مقام اماراتي در حالي مطرح شده كه سايت ميدل ايست مانيتور در گزارشي اختصاصي افشا كرده كه امارات در چند روز گذشته اقدام به بازداشت فعالان سياسي، مدني و خبرنگاراني كرده كه مخالف توافق ابوظبي با تل‌آويو بودند. بر اساس اين گزارش اين دستگيري‌ها در سكوت خبري انجام شده است. نويسنده اين گزارش در بخش‌هايي از آن تاكيد كرده كه افكار عمومي در امارات مخالف اين توافق هستند و رقمي در حدود 80 درصد اماراتي‌ها مخالف عادي‌سازي رابطه با اسراييل بودند.
افشاي بندهاي مخفيانه يك توافق 
بعد از انتشار خبر روزنامه «هاآرتص» درباره مخالفت تل‌آويو با فروش جنگنده‌هاي اف- ۳۵  امريكا به امارات عربي متحده، يك روزنامه صهيونيستي ديگر از وجود يك بند محرمانه درباره موافقت اين رژيم با فروش اين جنگنده‌هاي امريكايي به امارات خبر داد. بر اساس ترجمه خبرگزاري فارس از گزارش يديعوت آحارونوت، امارات عربي متحده و اسراييل راه را براي فروش جنگنده اف - ۳۵ به اين كشور (حاشيه) خليج (فارس) هموار مي‌كنند. توافق عادي‌سازي روابط بين اسراييل و امارات عربي متحده شامل يك بند محرمانه است كه راه را براي فروش جنگنده‌هاي استراتژيك اف - ۳۵ و فناوري پيشرفته پهپاد امريكا به اين كشور (حاشيه) خليج (فارس) هموار مي‌كند. اسراييل در گذشته از امريكا ضمانت‌هايي دريافت كرده بود كه به منظور اطمينان از برتري (نظامي) اسراييل (در منطقه)، اين جنگنده‌هاي پيشرفته به كشورهاي عربي فروخته نخواهد شد. اين رسانه در ادامه گزارش خود به سراغ دفتر بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل رفته و خواستار واكنش آن به خبر فوق شده است. طبق گزارش اين روزنامه، «دفتر نخست‌وزيري ادعا كرد كه هيچ تغييري در موضع اسراييل (درباره فروش جنگنده اف - ۳۵ به كشورهاي عربي) صورت نگرفته است». خبر يديعوت آحارونوت درباره وجود «بند محرمانه» در توافق عادي‌سازي روابط بين تل‌آويو و ابوظبي در خصوص فروش اف - ۳۵ به امارات در حالي منتشر شده كه پيش‌تر روزنامه هاآرتص خبر داد كه كابينه اسراييل با فروش جنگنده‌هاي اف - ۳۵ به امارات مخالفت و تاكيد كرده كه بايد تنها طرفي در خاورميانه باشد كه داراي جنگنده‌هاي پيشرفته امريكايي است. اين روزنامه صهيونيستي به نقل از مقامات ارشد اين رژيم نوشت كه اين درخواست كابينه اسراييل به دليل نگراني از مذاكرات مخفيانه واشنگتن با كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس بوده كه به فروش تسليحات نظامي حساس بدون اطلاع مقامات امنيتي اسراييلي انجام شود. به گفته اين مقامات، كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس، رژيم صهيونيستي را تحت فشار قرار داده بودند تا مخالفت خود با قرارداد فروش اين تسليحات را متوقف كند. اين روزنامه همچنين نوشت كه نتانياهو پس از حصول توافق با امارات با فروش تجهيزات با فناوري بالا به امارات موافقت كرده اما همچنان با فروش جنگنده‌هاي پيشرفته امريكايي به اين كشور مخالفت كرده است. بر اساس گزارش هاآرتص، اسراييل به دنبال آن است كه تنها طرفي در خاورميانه باشد كه جنگنده‌هاي پيشرفته امريكايي را در اختيار دارد.
بازار داغ تكذيب 
پس از انتشار اين خبر نخست‌وزير رژيم صهيونيستي گمانه‌زني‌ها درباره وجود يك بند محرمانه در توافق عادي سازي روابط بين اين رژيم با امارات براي فروش اف - ۳۵  به ابوظبي را رد كرد. دفتر نتانياهو، موافقت نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با فروش جنگنده‌هاي اف- 35 به امارات عربي متحده به عنوان بخشي از توافق عادي سازي روابط بين تل‌آويو و ابوظبي را تكذيب كرد. طبق بيانيه اين دفتر در توافق عادي سازي روابط با امارات عربي متحده كه با ميانجيگري امريكا حاصل شده، شامل هيچ توافقي درباره فروش اف - 35  (به امارات) نمي‌شود. ايالات متحده براي اسراييل به صورت شفاف اعلام كرده كه هميشه مزيت و برتري نظامي كيفي اسراييل (در منطقه غرب آسيا) را حفظ خواهد كرد. همزمان با تكذيب اين خبر از سوي نخست‌وزير رژيم اسراييل، «الي كوهن» ديگر مقام ارشد اطلاعاتي اسراييل نيز در گفت‌وگويي خبري با روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارانوت» درباره توافق بر سر فروش جنگنده اف – 35 به امارات را تكذيب كرد. كوهن در اين خصوص گفت: «موافقتي از سوي اسراييل درباره مجهز كردن امارات به جنگنده‌هاي اف – 35 وجود ندارد. من با وضعيتي كه در آن، در برتري هوايي اسراييل در منطقه تغييري حاصل شود، موافقت نخواهم كرد» بعد از اظهارات وزير اطلاعات و نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در تكذيب گنجانده شدن بندي در توافق عادي‌سازي روابط با امارات عربي متحده مبني بر فروش جنگنده‌هاي نسل پنجم «اف - ۳۵» توسط واشنگتن به ابوظبي، «بني گانتز» وزير جنگ اين رژيم نيز به اين گزارش‌ها واكنش نشان داد. گانتز در گفت‌وگو با خبرنگاران به سوالاتي درباره فروش جنگنده‌هاي امريكايي اف-۳۵ به امارات اظهارنظر كرد. وي بدون اشاره به بي‌اطلاعي خود از بندهاي توافق تل‌آويو با ابوظبي براي عادي‌سازي روابط، گفت: «من از توافق براي برقراري روابط ديپلماتيك با امارات عربي متحده حمايت مي‌كنم، [اما] همزمان بايد منافع امنيتي اسراييل در منطقه حفظ شود». اين مقام صهيونيست تاكيد كرد: «انعطاف‌پذيري اسراييل به حفظ برتري هوايي در هر جايي از خاورميانه بستگي دارد. اطمينان حاصل خواهم كرد كه برتري ما در منطقه به خطر نيفتد». همزمان «گابي اشكنازي» وزير خارجه رژيم اسراييل كه هم‌حزبي گانتز نيز است، طي سخنراني در اين وزارتخانه تصريح كرد: «ما هيچ وعده امنيتي [در توافق با امارات] را به رسميت نمي‌شناسيم و در هر صورت اگر وعده‌اي داده شده، بدون اطلاع ما (حزب آبي ‌سفيد) بوده است. 

 


خاجي: اقدام امارات در راستاي منافع كشورهاي اسلامي نيست

«علي‌اصغر خاجي» دستيار ارشد وزير خارجه ايران در امور سياسي كه روز دوشنبه وارد سوريه شد و با «بشار اسد» رييس‌جمهور و «وليد المعلم» وزير خارجه اين كشور ديدار كرد در پاسخ به سوال وبگاه لبناني «العهد» در خصوص توافق امارات و رژيم صهيونيستي براي عادي‌سازي روابط گفت: اخيرا مواضع خود در قبال اين اقدام نادرست را اعلام كرديم و گفتيم اين اقدام در راستاي منافع كشورهاي منطقه و كشورهاي اسلامي نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون