• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4722 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ مرداد

خبر

جلب راي با وعده توافق با ايران

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا روز دوشنبه به وقت ايالات متحده در ميان طرفداران خود در ايالت‌ ويسكانسين روساي جمهور چين، روسيه و تركيه را به «شطرنج‌باز‌هايي حرفه‌اي» تشبيه كرد كه جو بايدن، رقيب دموكرات او نمي‌تواند با آنها مقابله كند. به نوشته خبرگزاري تاس، ترامپ در اين باره گفت: «موضوعي را من فهميده‌ام. پوتين، شي، رييس‌جمهور چين، كيم جونگ اون و اردوغان در تركيه شطرنج‌باز‌هايي در سطح كلاس جهاني هستند. آنها همگي روياي پيروزي بايدن در انتخابات را در سر دارند.» ترامپ در ادامه ادعا كرد: «اما بگذاريد بگويم چه كشوري اميدوار به پيروزي بايدن است، آن ايران است. اگر ما پيروز شويم، [يعني] زماني كه (در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰) پيروز شديم بلافاصله با ايران توافق خواهيم كرد. رييس‌جمهور امريكا در ادامه گفت: بايدن قادر نيست با اين افراد به عنوان يك شريك برابر همكاري كند، زيرا او در بهترين سال‌هايش نيز خوب نبود. ترامپ همچنين گفت اگر پيروز انتخابات نشود، چين امريكا را صاحب خواهد شد. وي در اين باره گفت: «بايدن تجربه مذاكرات با پكن را ندارد.»

سئول يك گام نزديك‌تر

به پرداخت بدهي به تهران

بعد از گزارش‌ها مبني بر توافق تهران و سئول براي ايجاد كارگروه درباره تجارت بشردوستانه، وزارت خارجه كره جنوبي روز سه‌شنبه از گفت‌وگوي دوجانبه بين دو كشور خبر داد. به نوشته خبرگزاري «يونهاپ»، اين وزارتخانه با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه هيات‌هاي ايراني و كره‌اي امروز طي نشست ويديوكنفرانسي، اولين جلسه كارگروه براي مباحثه درباره توسعه تجارت بشردوستانه را برگزار مي‌كنند. بر اين اساس، در جلسه امروز تهران و سئول قرار است درباره اقلام داراي اولويت جهت صادرات به ايران، دستورالعمل‌هاي تجاري و نحوه اداره كردن بستر گفت‌وگوي جديد، بحث شود. در بيانيه وزارت خارجه كره جنوبي آمده است: «دولت ما به همكاري‌هاي روان در سازمان‌هاي مرتبط و مشورت‌هاي فعال با ايران جهت حمايت از شركت‌هاي ما كه خواهان ورود به بازار ايران براي [تامين] اقلام بشردوستانه مانند دارو و تجهيزات پزشكي هستند، ادامه مي‌دهد». مقام‌هاي كره جنوبي از وزارتخانه‌هاي امور خارجه، بهداشت، دارايي و صنعت به همراه ديگر سازمان‌هاي مرتبط در اين نشست مشترك با ايران شركت مي‌كنند. در تاريخ دوازدهم مرداد بود كه خبرگزاري يونهاپ به نقل‌ از يك منبع مطلع مدعي شد كه ايران و كره جنوبي براي راه‌اندازي كارگروهي جهت توسعه تجارت بشردوستانه بين دو كشور به توافق رسيده‌اند. اين خبرگزاري همچنين اذعان كرد كه دارايي ايران در دو بانك كره جنوبي مجموعا به ارزش ۷ ميليارد دلار از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ به بهانه تحريم‌هاي امريكا بر واردات نفت ايران توسط سئول، بلوكه شده است. يونهاپ هفته قبل گزارش كرده بود معاون وزير خارجه كره جنوبي در امور اقتصادي رياست طرف كره‌اي را در اين جلسه كه قرار است با شركت مقامات ساير وزارتخانه‌ها و آژانس‌هاي تجاري اين كشور برگزار شود، برعهده خواهد داشت. «محمدرضا شانه‌ساز» رييس سازمان غذا و داروي ايران و مقامات بانك مركزي از طرف ايران در اين جلسه حضور خواهند داشت.

خوش‌بيني‌هاي نماينده مستعفي

برايان هوك، نماينده مستعفي دولت امريكا در امور ايران در مصاحبه با شبكه «فاكس بيزنس» در مورد توافق شكل‌گرفته بين امارات و رژيم صهيونيستي و همچنين رويكرد دولت امريكا در قبال ايران اظهارنظر كرد. هوك با اشاره به توافق ميان امارات و رژيم صهيونيستي مدعي شد كه ترامپ در اين خصوص تاريخ‌ساز شده است. وي گفت: «بعد از سال ۱۹۹۴، ترامپ اولين رييس‌جمهوري‌ است كه موفق به انجام اين كار شد. در طول اين زمان، افرادي تلاش كردند اين كار را انجام دهند و موفق نشدند اما رييس‌جمهور (ترامپ) موفق به انجام آن شد.» نماينده مستعفي دولت امريكا همچنين درباره دستاورد‌هاي ترامپ در سه سال گذشته ادعا كرد: «شما داعش يك سازمان تروريستي به اندازه جمعيت ايالت اوهايو را داشتيد، صلح بين اعراب و اسراييل متوقف مانده بود و همچنين كشور ايران كه از طريق توافق هسته‌اي ثروتمند شده بود و در حال تحرك در خاورميانه بود.» وي در ادامه مدعي شد كه ترامپ داعش را شكست داد، با ايران مقابله كرد، از توافق هسته‌اي با اين كشور خارج شد و به توافق صلح ميان ابوظبي و تل‌آويو دست پيدا كرد. هوك در ادامه گفت امريكا خواستار تقويت روابط دفاعي خود با امارات است تا تضمين كند اين كشور در برابر تهديدات ايران در امان است. وي همچنين در مورد سياست فشار حداكثري امريكا عليه ايران مدعي شد: «ايران در تاريخ ۴۱ ساله خود با بدترين بحران اقتصادي روبرو بوده است و نايبان اين كشور بسيار تضعيف شده‌اند. آنها پولي كه قبلا در اختيار داشتند تا براي عمليات‌هاي تروريستي خود بودجه‌رساني كنند را ديگر ندارند و اين به دليل سياست موفق فشار حداكثري امريكا بوده است.» هوك در ادامه ادعا كرد كه ترامپ سياست بازدارندگي را عليه ايران بازگردانده است. وي گفت: «او (ترامپ)، رييس‌جمهوري است كه خط قرمز‌هاي خود را تحميل مي‌كند و اين مساله وظيفه من به عنوان يك ديپلمات را بسيار آسان‌تر مي‌سازد.»

اظهارنظر برجامي كلينتون

هيلاري كلينتون، وزير خارجه سابق امريكا روز دوشنبه به وقت ايالات متحده در يك جلسه بحث و گفت‌وگو در انديشكده امريكايي «شوراي آتلانتيك»، تاكيد كرد كه به نفع امريكا است كه مجددا به برجام بپيوندد. وي با اشاره به انتخابات آتي رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ امريكا تصريح كرد در صورتي‌كه «جو بايدن» نامزد دموكرات‌ها به عنوان رييس‌جمهور برگزيده شود، بايد مجددا به توافق هسته‌اي ايران بپيوندد. وزير خارجه دولت «باراك اوباما» رييس‌جمهور سابق امريكا در اين خصوص توضيح داد: «من فكر مي‌كنم به نفع امريكا است كه مجددا به توافق ايران بپيوندد؛ همان‌طوركه به نفع اين كشور است كه مجددا به توافق اقليمي (پاريس) بپيوندد. ما در حال حاضر تنها كشوري محسوب مي‌شويم كه در توافقنامه اقليمي پاريس حضور نداريم».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون