• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4737 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۸ شهريور

اتفاق باورنكردني در گرنداسلم

قصاب بلگراد را از نيويورك بيرون كردند

نواك جوكوويچ قانون مورفي و حفره قانوني

نواك جوكوويچ بعد از اينكه تصادفا با توپ، يكي از داورهاي خط را در اواخر اولين ست مسابقه خود مقابل پابلو كارنو بوستا مورد اصابت قرار داد از مسابقات يواس اوپن اخراج شد. با اخراج جوكوويچ براي اولين‌بار از سال ۲۰۰۴ به اين سو شاهد حضور هيچ‌كدام از سه ستاره بزرگ دنياي تنيس يعني فدرر و نادال و جوكوويچ در نيمه‌نهايي يكي از چهار گرانداسلم نخواهيم بود. جوكوويچ بعد از اخراج بلافاصله حباب ايمن مسابقات يعني پارك فلوشينگ ميدوز را ترك كرد. اين كار او انتقادات زيادي را برانگيخت. 
طبق اعلام اتحاديه جهاني تنيس مرد شماره يك جهان بايد تمام ۲۵۰ هزار دلاري كه بابت رسيدن به دور چهارم دريافت كرده به علاوه جريمه‌هاي اعمال‌شده را پرداخت كند. او همچنين تمام امتيازات رنكينگي خود بابت حضور در اين ترونمنت را از دست خواهد داد. اين حادثه ضربه بزرگي به جايگاه نواك جوكوويچ در تنيس وارد مي‌كند. مخصوصا اينكه مدتي است او در اتحاديه جهاني تنيس يك انجمن شورشي از بازيكنان را هدايت مي‌كند كه قوانين فعلي اتحاديه را به چالش مي‌كشند. 
جوكوويچ بعد از آن حادثه از زمين خارج شد و بعد ديده شد كه در اتومبيل شخصي‌اش نشسته و به سمت منزل شخصي‌اش در نيويورك مي‌رود. خبر به گوش مسوولان رسيد كه او حاضر نيست براي اداي توضيحات در مورد اتفاقي كه رخ داده بازگردد. اين وجهه بدي براي جوكر داشت. 
تيم هنمن كه به دليلي مشابه در ويمبلدون سال ۱۹۹۵ به‌طور تصادفي ضربه‌اي به يك دختر توپ جمع كن زده بود و بابت همين رد صلاحيت شد، گفت: «جوكوويچ هنگام ترك ورزشگاه اشتباه كرده است. او بايد بلافاصله با اين مساله روبرو مي‌شد و عذرخواهي مي‌كرد و مي‌پذيرفت كه اشتباه كرده است. اما در اصل او با فرار كردن باعث شد اين داستان كش پيدا كند. ما نمي‌خواهيم بهترين بازيكن جهان را با اين شرايط از مسابقات اخراج كنيم اما شما بايد مسووليت اقدامات خود را در زمين برعهده بگيريد.»
كرك روسدسكي تنيسور بريتانيايي و نفر اول سابق تنيس جهان گفت: «او قوانين را مي‌دانست. در ۳۳ سالگي شما مي‌دانيد اوضاع چگونه است و چه اتفاقي مي‌افتد. از يك نظر براي او احساس بدي دارم. زيرا او فرصت خود را براي كسب هجدهمين گرانداسلم از دست داده است. او كاملا ويران خواهد شد. يك بار براي زني كه به‌طور تصادفي زخمي شد و يك بار هم به خاطر جامي كه از دست داده است.» ترتيب وقايع در سكوت استاديوم آرتور‌اش به اين شكل بود: ابتدا جوكوويچ در ۴۰ دقيقه اول بازي كنترل مسابقه را در اختيار داشت. او موفق شد سه امتياز متوالي به دست آورد و ۵ بر ۴ پيش بيفتد. او سپس ۶ پوئن پياپي را واگذار كرد و در حالي كه با ضربات فورهند سعي مي‌كرد حريف را تحت فشار قرار دهد از قسمت شانه آسيب ديد. بعد از مداواي پزشكي مسابقه از سر گرفته شد. اما جوكر هنوز به نظر مي‌رسيد مشكلاتي دارد. او در بريك از حريفش ۶ بر ۵ عقب افتاد و زمان استراحت تصميم گرفت توپ اضافي را از جيبش خارج كند و به انتهاي زمين بيندازد. او بدون هيچ نيروي اضافه‌اي با راكت به توپ ضربه زد اما توپ دقيقا به گردن داور خط برخورد و او را مجروح كرد. او در حالي كه احساس خفگي مي‌كرد به شكل ترسناكي روي زمين افتاد. جوكوويچ به سرعت نزد او شتافت و از مقامات مسابقه از جمله داور اصلي اورلي توره و كمك‌هايش عذرخواهي كرد. 
همه اين اتفاقات در حالي رخ داد كه بوستا روي صندلي خودش نشسته بود و به نظر گيج و مبهوت مي‌رسيد. جوكو با داور مسابقه سوئرن فريمل تا قبل از اينكه بفهمد قرار است اخراج شود دوستانه گفت‌وگو مي‌كرد. يك گزارش تاييدنشده مي‌گويد جوكوويچ براي ماندن در مسابقات مقابل مقام رسمي التماس كرده است. «آن زن مجبور نيست بابت اين اتفاق به بيمارستان برود. شما در اين شرايط راه پيش‌فرض را انتخاب مي‌كنيد؟ اين در مورد حرفه من است! گرانداسلم! مرحله مياني!» اما اين حرف‌ها كمكي به او نكرد. 
كارنو بوستا گفت: «من با جوكوويچ احساس همدردي مي‌كنم. من كمي شوكه شدم. من انتظار اين حركت را از او نداشتم هرچند فكر مي‌كنم كار او عمدي نبود. فقط يك لحظه بود. من سرويس او را بريك كردم و او توپ را پرتاب كرد. فكر مي‌كنم بدشانسي آورد چون او هرگز نمي‌خواست توپ به داور زن برخورد كند. با اين حال اينها قوانين هستند و داور و سرپرست كار درستي انجام دادند. اما اين تصميم كار آساني نيست.»
الكساندر زورف كه با غلبه بر الخاندرو ديويدوويچ به يك چهارم رسيده است از يك منظر يكي از مدعيان اصلي قهرماني است. او گفت: «اگر توپ در هر جاي ديگري فرود مي‌آمد اتفاقي نمي‌افتاد. ما در حال صحبت در مورد چند اينچ هستيم. آن اتفاق واقعا بدشانسي بود. حالا در دور بعد هيچ قهرمان سابق گرانداسلمي ديده نمي‌شود. فكر مي‌كنم اين‌بار نوبت يكي از بچه‌هاي جوان باشد. فكر مي‌كنم اتفاقات جالبي در راه است.»  بيلي جين كينگ نفر اول زنان سابق دنيا كه سايت مسابقات به نام او نامگذاري شده است در توييتر نوشت: «اول اميدوارم حال آن داور خوب باشد. قاعده قاعده است. براي همه افراد درگير جاي تاسف دارد اما در اين شرايط خاص تصميم درستي اتخاذ شد.» شماره يك سابق جهان تريسي آستين گفت: «تصميم درست. خيره‌كننده براي تماشاي آن.»
جريمه رد صلاحيت و مجازات اجتناب‌ناپذير بود. «بازيكنان در هر زمان نبايد با هيچ‌يك از مقامات رسمي تماشاگر حريف يا شخص ديگري كه در مسابقه حضور دارد برخورد فيزيكي داشته باشند. بازيكن به ازاي هر تخلف حداكثر تا سقف ۲۰ هزار دلار جريمه مي‌شود. اگر اين اتفاق در طول مسابقه يا گرم كردن رخ دهد بازيكن بر اساس جدول مشخصي از لحاظ امتيازي هم جريمه مي‌شود. در شرايط ويژه كه به موفقيت تورنمنت آسيب وارد كند يا به شكل فاحشي باشد جرم او «رفتار شديد»  محسوب مي‌شود و شمول مجازات‌هاي اضافي هم خواهد شد.»
در واقع مي‌توان گفت كه جوكوويچ در بازي مقابل حريف اسپانيايي در دور چهارم يو اس اوپن در يك حفره قانوني گرفتار شد و نتوانست خودش را از آن بيرون بكشد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون