• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4741 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ شهريور

كاسپاروف برنده تقابل نسل‌ها

فيروزجا تحت‌تاثير نام حريف قرار گرفت

رقابت‌هاي شطرنج آنلاين «فيشر شودآون» كه با حضور ۱۰ شطرنج‌باز برتر دنيا در حال برگزاري است به راند چهارم خود رسيده است. در اين مسابقات كه شكل جديدي از رقابت شطرنج است و مهره‌ها در ابتداي بازي به صورت تصادفي چيده مي‌شوند نفراتي همچون مگنوس كارلسن، فابيو كاروانو، لوون آرونيان و چندين ستاره ديگر حضور دارند از جمله عليرضا فيروزجا نابغه ايراني شطرنج و همچنين ‌گري كاسپاروف قهرمان سابق و پرآوازه شطرنج دنيا. 
تفاوت اين مسابقات با ساير رقابت‌هاي شطرنج در اين است كه ديگر خبري از چينش‌ها و الگوهاي از پيش تعيين‌شده نيست و شطرنج‌باز بايد در هر بازي با‌توجه به وضعيتي كه در آن قرار مي‌گيرد كار را شروع كند و در لحظه از خلاقيتش استفاده كند. بابي فيشر نابغه امريكايي شطرنج هميشه معتقد بود اين رشته بايد به سمتي برود كه از شر كليشه‌ها و الگوهاي هميشگي كه راه خلاقين شطرنج‌باز را مي‌بندد راحت شود. 
عليرضا فيروزجا در نخستين رقابتش در فيشر شودآون مقابل ‌گري كاسپاروف قرار گرفت. رقابتي كه از مدت‌ها قبل طرفداران شطرنج منتظرش بودند و از آن به عنوان رقابت نسل‌ها ياد كردند. كاسپاروف اسطوره نسل قديم و فيروزجا به عنوان نماينده نسلي كه قرار است آينده شطرنج را تحت‌تاثير قرار دهند. بازي با حالتي متعادل آغاز شد و در ادامه فيروزجا توانست شرايط بهتري براي خودش فراهم كند. آناليزهاي كامپيوتري نشان مي‌داد ادامه بازي با همين روند مي‌تواند به پيروزي عليرضا ختم شود تا يك اتفاق تاريخي رقم بخورد اما فيروزجاي كم‌تجربه با انجام يك حركت اشتباه به گرگ پير شطرنج فرصت داد از زير بار فشار خارج شود و ابتكار عمل را به دست بگيرد. كاسپاروف بدون شك كسي نبود كه از فرصت به دست آمده نهايت استفاده را نبرد و درنهايت توانست پيروز بازي لقب بگيرد. برخي كارشناسان معتقدند نام كاسپاروف، عليرضا را شكست داد تا بازي اين شطرنج‌باز. فيروزجا بعد از شكست در نخستين بازي مقابل پيتر اسويدلر از روسيه قرار گرفت و به تساوي رضايت داد و بعد در سومين بازي مقابل لينير دومنيگ پرز از امريكا شكست خورد تا با نيم امتياز از سه بازي در رده نهم قرار بگيرد. از اتفاقات جالب اين بازي‌ها تقابل مگنوس كارلسن با ‌گري كاسپاروف در دور دوم مسابقات بود. از آخرين بازي اين دو شطرنج‌باز ۱۶ سال مي‌گذشت. در آن بازي كه در جام جهاني شطرنج سريع و برق‌آسا برگزار شد كاسپاروف ۴۱ ساله بود و كارلسن ۱۳ ساله. در آن بازي قهرمان بلامنازع آن سال‌هاي جهان موفق شد حريف نوجوانش را شكست دهد. بعد از ۱۶ سال تقابل قهرمان سابق و فعلي جهان به حدي جذاب بود كه نزديك به ۱۸ هزار تماشاچي به خودش جذب كرد و اين افراد به صورت آنلاين شاهد رقابت اين دو ابرقهرمان دنياي شطرنج بودند. اما جالب اينكه كارلسن باز هم نتوانست از سد كاسپاروف عبور كند و ديدار اين دو نابغه شطرنج به تساوي انجاميد. اين درحالي بود كه كارلسن وضعيت بهتري داشت و مي‌توانست برنده شود. در پايان دور سوم كارلسن با ۲.۵ امتياز صدرنشين است و كاسپاروف با ۱.۵ امتياز پنجم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون