• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4772 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۰ مهر

علم‌ستيزي انتخاباتي ترامپ

آيا راهبرد رييس‌جمهور امريكا در مخالفت با دانشمندان مي‌تواند به نفع او تمام شود؟

محمدحسين  لطف‌الهي

رييس‌جمهور امريكا از ويروس كرونا متنفر است؛ نه به اين دليل كه افراد را بيمار مي‌كند، جان‌شان را مي‌گيرد و مردم را وا مي‌دارد تا سبك زندگي سابق‌شان را تغيير دهند، بلكه به اين خاطر كه پيروزي او را در انتخابات رياست‌جمهوري به خطر انداخته و مهم‌ترين دستاوردش يعني گشايش اقتصادي را از كفش ربوده است. همين شرايط دونالد ترامپ را وا داشت تا در صحبت‌هاي انتخاباتي خود بگويد مردم از اينكه مدام «احمق‌ها» در دولت از ويروس كرونا سخن بگويند خسته شده‌اند و آنتوني فائوچي، مدير موسسه ملي آلرژي و بيماري‌هاي عفوني امريكا را به عنوان يك «فاجعه» معرفي كند. دونالد ترامپ روز دوشنبه در گفت‌وگوي تلفني با برخي مديران ارشد كارزارش درحالي كه برخي خبرنگاران نيز در اين گفت‌وگو حاضر بودند، در ادامه حملاتش عليه پزشكان امريكايي گفت مردم از شنيدن درباره ويروس كرونا خسته شده‌اند. رييس‌جمهور امريكا تاكيد كرد مردم مي‌گويند «هرچه مي‌خواهد بشود، ما را رها كنيد» آنها از اين مساله خسته شده‌اند. مردم از شنيدن صحبت‌هاي فائوچي و تمام اين «احمق‌ها» خسته شده‌اند. فائوچي مرد خوبي است اما او «۵۰۰ سال است كه اينجاست.» دكتر فائوچي روز يكشنبه در گفت‌وگو با شبكه سي‌بي‌اس گفته بود از ابتلاي دونالد ترامپ به ويروس كرونا تعجب نكرده، چراكه رييس‌جمهور امريكا ماسك زدن را به عنوان نشانه ضعف توصيف مي‌كند. فائوچي گفت: «او گاهي زدن ماسك را به مثابه ضعف مي‌داند. آيا اين اقدام براي شما معقول به نظر مي‌رسد؟ نه قطعا معقول نيست.» اين اقدام دونالد ترامپ و تقابل مستقيم او با دكتر فائوچي را بايد بخشي از تلاش رييس‌جمهور امريكا براي بهبود وضعيت خود در نظرسنجي‌هاي انتخاباتي دانست كه به نوشته آسوشيتدپرس ممكن است در پايان به نفع او تمام نشود. اين خبرگزاري با استناد به نظرسنجي‌ها نوشته است كه در حال حاضر مردم امريكا بسيار بيشتر از دونالد ترامپ به آنتوني فائوچي اعتماد دارند و بعيد به نظر مي‌رسد راهبرد رييس‌جمهور امريكا بتواند در افزايش محبوبيت او موثر باشد. اظهارات تهاجمي دونالد ترامپ عليه مدير موسسه ملي آلرژي و بيماري‌هاي عفوني امريكا در حالي مطرح شد كه بر‌اساس داده‌هاي آماري نيويورك‌تايمز، تنها در روز جمعه بيش از 70 هزار بيمار جديد مبتلا به كوويد‌۱۹ شناسايي شد كه از ۲۴ جولاي به اين سو آماري بي‌سابقه به حساب مي‌آيد. همچنين روزانه به‌طور ميانگين ۹۰۰ نفر در ايالات‌متحده جان خود را بر اثر ابتلا به كوويد۱۹ از دست مي‌دهند و در مجموع آمار قربانيان كرونا در اين كشور به بيش از 220 هزار نفر رسيده است. با اين وجود دولت امريكا برخلاف توصيه‌هاي پزشكان اصرار دارد كسب‌وكارها باز بمانند، قرنطينه اعمال نشود و كودكان هر چه سريع‌تر به مدارس بازگردند.

نه فائوچي به «من در برابر رييس‌جمهور»

صحبت‌هاي ترامپ بي‌پاسخ نماند، اما مدير موسسه ملي آلرژي و بيماري‌هاي عفوني امريكا مانند دفعات پيش كوشيد تا از تقابل مستقيم با رييس‌جمهور اين كشور خودداري كند. دكتر فائوچي هم در مصاحبه‌اي راديويي به انتقادهاي ترامپ پاسخ داد و آنها را «موجب حواس‌پرتي» دانست. او گفت: ترجيح مي‌دهم درباره آن اظهارنظري نكنم و به كاري بپردازم كه براي انجام آن تلاش داريم و كاري كه ما تلاش داريم انجام دهيم حفاظت از سلامت و رفاه و ايمني مردم امريكا و در‌نهايت جهان است. در مواردي شاهد افزايش هستيم؛ بالاتر از آنچه در گذشته بوده است. بسياري از ايالاتي كه وضعيت مطلوبي داشتند، اكنون تلفات بالايي را نشان مي‌دهند؛ اين همان چيزي است كه بايد روي آن تمركز كنيم. دكتر فائوچي همچنين گفت نمي‌خواهد ذهنيت «من عليه رييس‌جمهوري» را ايجاد كند و آن را غيرسازنده خواند. او همچنين در بخشي از صحبت‌هايش به جمله‌اي در فيلم پدرخوانده اشاره كرد و گفت: كنترل اين ويروس تنها چيزي است كه برايم اهميت دارد. مابقي چيزها مثل چيزي است كه در پدرخوانده مي‌گفت «تا جايي كه به من مرتبط است، هيچ چيز شخصي‌اي وجود ندارد، كاملا كاري است» من فقط مي‌خواهم كارم را انجام دهم و از مردم اين كشور مراقبت كنم.

حمايت جو بايدن از متخصصان

هنوز ساعاتي از اظهارات رييس‌جمهور امريكا عليه پزشكان و متخصصان نگذشته بود كه رقيب او، جو بايدن به مساله واكنش نشان داد. بايدن در توييت‌هايي جداگانه با اشاره به صحبت‌هاي پيشين ترامپ نظير «بايدن اگر انتخاب شود به حرف پزشكان گوش خواهد داد» يا «بايدن مي‌خواهد به حرف‌هاي دكتر فائوچي گوش كند»، نوشت: «براي يك‌بار هم كه شده ترامپ راست گفت. من اگر انتخاب شوم به حرف‌هاي دانشمندان گوش خواهم داد.» او همچنين با كنايه خطاب به دونالد ترامپ نوشت كه اگر تو رييس‌جمهوري بودي كه به حرف دانشمندان گوش مي‌دادي، وضعيت هيچ‌گاه تا اين اندازه بد نمي‌شد.

آيا راهكار ترامپ جواب مي‌دهد؟

هرچند كه اغلب رسانه‌هاي بزرگ امريكايي احتمال اينكه او بتواند از قبال حمله به دكتر فائوچي، رسانه‌ها و دموكرات‌ها محبوبيت كسب كند را منتفي مي‌دانند، با اين وجود هنوز نمي‌توان از اين مساله مطمئن بود. سارا لانگوِل، تحليلگر جمهوري‌خواه در وب‌سايت آتلانتيك درباره نگاه بخشي از مردم امريكا به رسانه‌ها و دموكرات‌ها نوشته است: «تعداد قابل‌توجهي از راي‌دهندگان كه عملكرد ترامپ و شكست سياست‌هاي او را مي‌بينند -حتي كساني كه معتقدند او آشكارا بسيار بد عمل مي‌كند- همچنان با رييس‌جمهور امريكا همراه خواهند بود، چراكه فكر مي‌كنند دموكرات‌ها بسيار بدتر هستند و نمي‌توان به رسانه‌ها اعتماد كرد. آنها كساني نيستند كه فاكس‌نيوز ببينند يا اخبار برت بار را دنبال كنند. اغلب آنها عموما سياست را دنبال نمي‌كنند و حتي در توييتر هم حضور ندارند. آنها راي‌دهندگاني‌اند كه به شنا در سوپ ترامپيسم فرهنگي مي‌پردازند و در محاصره خانواده، دوستان و اطرافياني كه در اكوسيستم فرهنگي راست‌گرايانه قرار دارند، زندگي مي‌كنند.» او تاكيد كرده «حتي اگر جو بايدن بتواند در انتخابات پيش‌رو به يك پيروزي چشمگير دست يابد، همچنان اين اكوسيستم وجود خواهد داشت و مشكلات دموكرات‌ها با خلاص شدن از شر ترامپ پايان نمي‌يابد.» با اين وصف مي‌توان انتظار داشت بخشي از كساني كه در سال ۲۰۱۶ ترامپ را فردي ضد سيستم مي‌دانستند و به همين دليل از او حمايت كردند، بار ديگر گرد او جمع شوند و اظهارات پزشكان، دموكرات‌ها و رسانه‌ها را توطئه‌اي عليه مردم امريكا ارزيابي كنند.

 


بيش از ۳۰ ميليون امريكايي در انتخابات رياست‌جمهوري شركت كرده‌اند

در حالي كه كانديداها آخرين تلاش‌ها را براي بهبود وضعيت خود نزد افكار عمومي صورت مي‌دهند، تعداد زيادي از شهروندان امريكايي راي خود را به صورت زودهنگام به صندوق راي انداخته‌اند. به گزارش رويترز در فاصله ۱۵ روز تا زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در امريكا، در حالي كه جو بايدن دموكرات و دونالد ترامپ جمهوري‌خواه رقابت تنگاتنگي دست‌كم در 10 ايالت تاثيرگذار از جمله فلوريدا و پنسيلوانيا دارند، تا صبح روز سه‌شنبه بيش از ۳۰ ميليون امريكايي به نامزد مورد نظر خود در انتخابات نوامبر راي داده‌اند. معاون پيشين رييس‌جمهور امريكا در ايالت پنسيلوانيا كه راي آن از تاثيرگذارترين موارد محسوب مي‌شود، با ۴،۴‌درصد از ترامپ پيش است هر چند اين رقم نسبت به نظرسنجي هفته پيش سقوط چند پله‌اي داشته است. بر‌اساس ميانگين نظرسنجي‌هاي RealClearPolitics در حال حاضر جو بايدن در سطح ملي با 8.6‌درصد برتري در مقابل دونالد ترامپ پيشتاز است، هرچند كه آمارها نشان مي‌دهد برتري او در مقايسه با هفته گذشته با كاهش مواجه شده و رقابت در برخي ايالت‌هاي حساس به حدي نزديك است كه هنوز نمي‌توان برنده نهايي انتخابات را پيش‌بيني كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون