• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4782 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۵ آبان

رشيده طليب و ايلهان عمر كرسي‌هاي خود در كنگره را حفظ كردند

زنان مسلمان بار ديگر در كنگره

مترجم: هديه عابدي

 

رشيده طليب و ايلهان عمر، دو عضو مسلمان كنگره امريكا توانسته‌اند در انتخابات روز سه‌شنبه در ايالت‌هاي ميشيگان و مينه‌سوتا اكثريت آرا را به خود اختصاص داده و از كرسي خود در مجلس نمايندگان دفاع كنند. هر دو نماينده پس از راهيابي به كنگره به عنوان نخستين زنان مسلمان در سال 2018 توانستند در ماه آگوست سال جاري، در رقابت‌هاي درون‌حزبي به راحتي پيروز شوند تا درنهايت از كرسي خود در مجلس دفاع كنند. به گزارش پايگاه خبري تحليلي «ميدل ايست آي»، طليب و عمر به دليل مواضع صريحي كه عليه رفتار رژيم اسراييل با فلسطينيان اتخاذ كرده‌اند، بارها مورد حمله دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا و حتي مقامات حزب خود قرار گرفته‌اند.  با اين حال، پيروزي راحت آنها در انتخابات امسال نشان مي‌دهد راي‌دهندگان با اين مواضع مشكلي ندارند. در سال 2018، طليب و عمر توانستند در راي‌گيري مقدماتي حزب دموكرات، در رقابت با تعداد زيادي از رقبا پيروز شوند. امسال توانستند آن موفقيت را در مقابل يك رقيب تكرار كنند.

«پول‌سوزي»
راي‌‌گيري روز سه‌شنبه براي هر دو نماينده كنگره تشريفاتي محسوب مي‌شد، چراكه راي‌دهندگان در حوزه‌هاي انتخابيه اين دو نفر، شديدا طرفدار دموكرات‌ها هستند. با اين حال، خيرين جمهوري‌خواه نيز به لطف افزايش توجه مردم امريكا به نمايندگان ترقي‌خواه مجلس، به رقباي نمايندگان مسلمان در انتخابات سراسري كمك مالي مي‌كردند. ليسي جانسون، رقيب عمر، توانست 10 ميليون دلار كمك مالي جمع كند و ديويد دودن‌هوفر، رقيب طليب نيز يك ميليون كمك جمع كرد. اين ارقام براي حوزه‌اي از انتخابات مجلس نمايندگان كه رقابتي نيست، عجيب به نظر مي‌رسد. طليب اخيرا در گفت‌وگو با هفته‌نامه مترو تايمز ديترويت گفت: مي‌دانيد كه من در مورد اين اتفاق چه فكر مي‌كنم؛ اين پول‌سوزي نژادپرستانه است. روز سه‌شنبه سيلي از پيام‌هاي تبريك به سمت دو نماينده مسلمان سرازير شد. گروه سياسي جي‌وي‌پي اكشن وابسته به انجمن يهوديان صداي صلح در توييتي نوشت: رشيده طليب هر روز به ما نشان مي‌دهد اگر تسليم نشويم، چه كارهايي مي‌توانيم انجام دهيم. پيروزي شما را تبريك مي‌گوييم خانم رشيده طليب، نماينده مجلس. گروه جاستيس دموكراتس كه از نامزدهاي ترقي‌خواه حمايت مي‌كند، پيروزي عمر را به او تبريك گفت و او را «روزنه اميد براي ميليون‌ها امريكايي» توصيف كرد. ايف‌نات‌ناو، گروه يهودي ترقي‌خواه كه از سوي جوانان اداره مي‌شود، پيامي را در حمايت از طليب توييت كرد؛ «ما در دور نخست نمايندگي، از شما حمايت كرديم و مي‌خواهيم در ادامه نيز از مبارزه شما براي آزادي فلسطينيان و عليه يهودستيزي حمايت كنيم. شما همواره براي آزادي و انسانيت هر كسي به پا خاسته‌ايد.» ايف‌نات‌ناو همچنين وعده داد به حمايت خود از عمر ادامه مي‌دهد؛ «مفتخريم كه از شما در اين دور از انتخابات حمايت كرديم و خوشحال مي‌شويم در ادامه نيز از مبارزه شما براي آزادي و عزت كساني كه در امريكا يا هر جاي ديگري در جهان هستند، حمايت كنيم. عمر در ايميلي كه اواخر روز سه‌شنبه به حاميان خود فرستاد، گفت كه پيروزي‌اش «مهر تاييدي» بود بر برنامه او، يعني به متن آوردن افرادي كه در سياست به حاشيه كشيده شده‌اند. او با انتقاد از شعار «اول امريكا» ترامپ، گفت: سياست «اول امريكا» واقعي وقتي عملي مي‌شود كه همه مردم امريكا در اولويت نخست باشند.

طليب و وعده حمايت از حقوق فلسطينيان
طليب در مصاحبه‌اي كه هفته گذشته با «ميدل‌ايست‌آي» داشت، اعلام كرد در دوره دوم نمايندگي، مقابله با بيماري كوويد19 اولويتش خواهد بود. او گفت: ما بايد تاثير و آسيبي كه اين پاندمي روي جوامعي مثل جامعه من گذاشته را درك كنيم. بنابراين مي‌خواهم مجلس با تصويب توزيع بسته‌هاي حمايتي كوويد19، از پرداخت مقرري‌هاي ماهيانه به مردم حمايت كند. حوزه انتخابيه او در شهر ديترويت يكي از فقيرترين‌ها در كشور است. او همچنين وعده داد براي دسترسي همه امريكايي‌ها به آب به عنوان يكي از حقوق بشر، بودجه‌اي 5/1 ميليارد دلاري را به تصويب برساند. او قول داد به حمايت از حقوق فلسطينيان نيز ادامه دهد، هر چند كه برخي اعضاي حزب خودش با اين اقدام مخالفند؛ «ما بايد با دورويي و تزوير مبارزه كنيم. شما به من مي‌گوييد ما طرفدار صلح و عدالتيم، اما وقتي آن‌طرف را نگاه كنيد، مي‌بينيد فلسطينيان متحمل همان نوع نژادپرستي مي‌شوند كه جوامع رنگين‌پوست ما اينجا، در خاك ايالات‌متحده، در طول تاريخ با آن روبه‌رو شده‌اند و تا به امروز نيز ادامه يافته است.»
روز سه‌شنبه چندين نماينده ترقي‌خواه ازجمله كوري بوش و جمال بومن توانستند پس از شكست دموكرات‌هاي ميانه‌رو در راي‌گيري اوليه، به مجلس نمايندگان راه يابند. طليب مي‌گويد، براي كار با همكاران جديدش بسيار هيجان‌زده است.  وقتي از طليب در مورد نحوه مواجهه‌اش با توجه دايم رسانه‌ها، نفرت‌پراكني اينترنتي و حملات سياستمداران پرسيديم، او پاسخ داد: برخي روزها مواجهه با بعضي از اين حملات بسيار دردناك است، اما بعد متوجه مي‌شوم كه كار درست را انجام داده‌ام، چون تعداد كساني كه از كارهاي من الهام گرفته‌اند نسبت به افراد نفرت‌پراكن بيشترند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون