• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4782 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۵ آبان

خبر ديپلماسي

تخت‌روانچي: امريكا قرار ديوان بين‌المللي را نقض كرده است

مجيد تخت‌روانچي، سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل در نيويورك در نشست مجمع عمومي سازمان ملل در‌خصوص موضوع گزارش ديوان بين‌المللي دادگستري به مجمع عمومي سخنراني كرد. تخت‌‌روانچي با اشاره به استفاده امريكا از اقدامات قهرآميز به عنوان ابزار سياست خارجي خود به تحريم‌هاي امريكا در سال‌هاي گذشته عليه كشورمان پرداخت كه با خروج اين كشور از برجام نيز تشديد شده است. او گفت كه اين تحريم‌ها به‌طور مستقيم و غيرمستقيم شركت‌هاي ايراني و مردم ايران را هدف گرفته و توانايي ايران در تجارت آزاد را متاثر كرده است. اين در حالي است كه رييس‌جمهور امريكا نيز به صورت بي‌شرمانه‌اي اعلام كرده كه سخت‌ترين تحريم‌ها عليه ايران اجرايي خواهند شد و مشكلات ايران بيشتر از گذشته خواهد بود. اين ديپلمات ارشد ايراني خاطرنشان كرد: در پاسخ به اين اقدامات غيرقانوني و متخلفانه كه مغاير با اصول منشور سازمان ملل، حقوق بين‌الملل و موافقتنامه دوجانبه ايران با امريكا در سال ۱۹۵۵ است، جمهوري اسلامي ايران نزد ديوان بين‌المللي دادگستري شكايت كرد همچنين خواستار صدور قرار موقت از سوي ديوان بين‌المللي دادگستري براي توقف اقدامات غيرقانوني امريكا شد. نماينده دايم كشورمان در‌خصوص پاسخ ديوان به اين شكايت هم گفت: ديوان بين‌المللي دادگستري در سوم اكتبر ۲۰۱۸ با اجماع، قرار موقت الزام‌آوري را صادر و امريكا را ملزم كرد كه براساس تعهدات اين كشور به موجب عهدنامه مودت از اقدامات محدود كننده خودداري كرده و تضمين كند كه مجوزهاي لازم براي پرداخت‌ها و انتقال پول در زمينه‌هاي تصريح شده در قرار ديوان مشمول محدوديت نخواهند بود. تخت‌روانچي خاطرنشان كرد: متاسفانه امريكا تاكنون وقعي به قرار موقت ديوان ننهاده و حتي تحريم‌هاي بيشتري وضع كرده و اقدامات قهرآميز خود را تشديد كرده است به نحوي كه اخيرا و همزمان با گسترش كرونا تعداد بيشتري از بانك‌هاي ايراني تحريم شده‌اند. اين موضوع در دسترسي ايران به دارو و وسايلي كه براي مبارزه با ويروس كرونا ضروري است، خلل ايجاد كرده است.
استقبال وزارت خارجه آذربايجان  از بيانات رهبر انقلاب درباره قره‌باغ وزارت امور خارجه جمهوري آذربايجان در بيانيه‌اي از بيانات روز گذشته مقام معظم رهبري استقبال كرد. در اين بيانيه آمده است: ما از بيانات رهبر جمهوري اسلامي ايران آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي در مورد درگيري ارمنستان و آذربايجان و پشتيباني از تماميت ارضي جمهوري آذربايجان قدرداني مي‌كنيم. رهبر عالي با تكرار حمايت قاطع جمهوري اسلامي ايران از موضع عادلانه آذربايجان كه مبتني بر قوانين بين‌المللي است، گفتند كه تمام مناطق آذربايجان كه توسط ارمنستان اشغال شده بايد آزاد شود و همه اين مناطق بايد به آذربايجان برگردانده شود. ما از تلاش‌هاي دولت دوست ايران براي حل مناقشه ارمنستان و آذربايجان از جمله سفر سيدعباس عراقچي، معاون وزير خارجه به عنوان نماينده ويژه رييس‌جمهوري اسلامي ايران به منطقه و ارايه ابتكار عمل براي حل هر چه سريع‌تر اين مناقشه قدرداني مي‌كنيم. در اين بيانيه آمده است: بر اين باوريم كه روابط بين كشورهاي‌مان كه بر پايه ريشه‌هاي تاريخي بنا شده‌اند با موفقيت پيشرفت خواهد كرد و اين روابط در خدمت تامين صلح، ثبات و رفاه در منطقه خواهد بود. به گزارش فارس، مقام معظم رهبري ديروز(سه‌شنبه) در بياناتي به جنگ اخير بين ارمنستان و جمهوري آذربايجان اشاره كردند و با تاكيد بر اينكه اين موضوع حادثه‌اي تلخ و تهديد كننده امنيت منطقه است، گفتند: اين درگيري نظامي بايد هر چه زودتر تمام شود؛ البته همه سرزمين‌هاي جمهوري آذربايجان كه به‌ وسيله ارمنستان تصرف شده بايد آزاد شود و به آذربايجان برگردد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي لزوم حفظ امنيت ارامنه در اين سرزمين‌ها و رعايت مرزهاي بين‌المللي از جانب دو طرف را نيز مورد تاكيد قرار دادند و افزودند: تروريست‌هايي كه براساس گزارش‌هاي قابل اطمينان وارد منطقه شده‌اند نبايد به هيچ‌ وجه نزديك مرز ايران شوند و اگر آنها نزديك مرز شوند قطعا برخورد قاطع خواهد شد.


عراقچي: تروريسم تكفيري حدي براي جنايت قائل نيست

سيدعباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز چهارشنبه به نمايندگي از دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران با حضور در محل سفارت افغانستان در تهران دفتر يادبود قربانيان حمله تروريستي اخير در دانشگاه كابل را امضا كرد. او با انتشار توييتي در اين خصوص نوشت: تروريسم تكفيري فقط در سراسر منطقه و فراتر از آن باعث‌ خونريزي و ناامني شده است. عراقچي در دفتر يادبود قربانيان اين اقدام تروريستي نوشت: اينجانب به نمايندگي از طرف جمهوري اسلامي ايران قتل دانشجويان بي‌گناه در دانشگاه كابل در حمله وحشيانه عناصر داعشي را به ‌شدت محكوم كرده و ضمن تسليت به دولت و ملت افغانستان، مراتب همدردي خود را با خانواده‌هاي قربانيان اين حمله ددمنشانه ابراز مي‌كنم. تروريسم تكفيري حدي براي جنايت قائل نيست. از افغانستان تا عراق و سوريه و ديگر كشورهاي اسلامي و از آسياي غربي تا شمال آفريقا و قفقاز و حتي اروپا، تنها بي‌ثباتي و ناامني به همراه آورده و مردم را عزادار جنايت‌هاي خود كرده است. تروريسم مرز نمي‌شناسد و مبارزه با آن نيز نمي‌تواند محدود به مرزها باشد. جمهوري اسلامي ايران در كنار مردم و دولت افغانستان براي مبارزه با تروريسم و رسيدن به صلح و آشتي است. از درگاه خداوند متعال براي قربانيان اين حادثه تلخ غفران الهي و براي بازماندگان آنها صبر و اجر مسالت مي‌كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون