• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4782 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۵ آبان

خبر بين‌الملل

تداوم تنش ميان باكو و ايروان  علي‌اف و پاشينيان كوتاه نمي‌آيند

در تداوم تنش بين جمهوري‌هاي آذربايجان و ارمنستان، باكو بعدازظهر چهارشنبه مدعي حملات توپخانه‌اي ارمنستان به مراكز مسكوني خود شد. وزارت خارجه جمهوري آذربايجان در توييتي اعلام كرد كه مركز شهر «تارتار» و شهرك «شيخارخ» هم اينك زير آتش سنگين توپخانه‌اي ارتش ارمنستان قرار دارند. اين در حالي است كه «الهام علي‌اف» رييس‌جمهور جمهوري آذربايجان روز چهارشنبه گفت كشورش آماده خاتمه دادن به جنگ در منطقه قره‌باغ كوهستاني است. علي‌اف در مصاحبه‌اي گفت: «معتقدم هر چه اين جنگ زودتر تمام شود بهتر است. مكررا اين را گفته‌ام و بار ديگر هم مي‌گويم كه اگر نخست‌وزير ارمنستان متعهد به آزاد كردن باقي سرزمين‌ها شود، امروز آماده‌ايم [به جنگ] خاتمه دهيم.» رييس‌جمهور آذربايجان در ادامه گفت: «او (پاشينيان) تا به اين لحظه چنين تعهدي نداده است.» از سوي ديگر در حالي كه پيش‌تر گفته شده بود رژيم صهيونيستي به ايروان قول داده صادرات تجهيزات نظامي از جمله پهپادهاي رزمي به جمهوري آذربايجان را متوقف كند اما «نيكل پاشينيان» نخست‌وزير ارمنستان بار ديگر از تداوم اين موضوع انتقاد كرد. به نوشته وبگاه «يديعوت آحارونوت»، پاشينيان گفت كه دخالت اسراييل در مناقشه قره‌باغ بسيار واضح است زيرا پهپادهايي كه توسط جمهوري آذربايجان در اين درگيري‌ها استفاده مي‌شود، ساخت اين رژيم هستند. او با اشاره به تداوم فروش سلاح‌هاي اسراييلي به دولت جمهوري آذربايجان توضيح داد كه رژيم صهيونيستي با اين اقدام، خود را در كنار تركيه و تروريست‌هايش در مناقشه قره‌باغ قرار داده است. بر اين اساس، نخست‌وزير ارمنستان با بيان اينكه تل‌آويو بايد از خود اين سوال را بپرسد كه در اين مناقشه شريك چه كساني است، افزود: «به نظرم اسراييل بايد در اين باره فكر كند. مزدوران، تروريست‌ها و اسراييل اكنون اساسا در يك سمت قرار گرفته‌اند.» به نوشته يديعوت، او با بيان اينكه حضور تركيه و مزدورانش درگيري‌هاي قره‌باغ را بسيار پيچيده كرده، گفت: «حضور آنها در منطقه نه تنها تهديدي براي قره‌باغ است، بلكه ايران و روسيه هم گفته‌اند كه آن را تهديد مي‌دانند.» درگيري‌ها ميان جمهوري‌ آذربايجان و ارمنستان از ۲۷ سپتامبر (۶ مهر ماه) درخصوص منطقه قره‌باغ آغاز شده و به‌‌رغم امضاي توافقات متعدد آتش‌بس، همچنان ادامه يافته است. در حالي كه جامعه بين‌الملل دو كشور جمهوري آذربايجان و ارمنستان را به خويشتنداري و توقف درگيري‌‌ها دعوت كرده‌ است اما رييس‌جمهور جمهوري آذربايجان صراحتا تاكيد كرده كه باكو تا بازپس‌گيري قلمرو خود متوقف نمي‌شود.
امريكا رسما از توافق آب و هوايي پاريس خارج شد
دولت امريكا به رياست «دونالد ترامپ» كه از همان هفته‌هاي آغازين آغاز به كار او در مقام رييس‌جمهور خروج از توافق اقليمي پاريس را در دستور كار خود قرار داده بود، امروز رسما از اين توافق خارج شد. بنا بر گزارش هيل، با طي شدن روند يكساله خروج امريكا از توافق پاريس ديروز چهارشنبه رسما اين كشور از اين توافق بين‌المللي خارج شد. چهاردهم آبان ماه سال گذشته بود كه وزارت خارجه امريكا اعلام كرد دولت امريكا به سازمان ملل اطلاع داده كه فرآيند خروج از توافق اقليمي پاريس را آغاز كرد و اين فرآيند يك سال به طول مي‌انجامد. توافق پاريس كه با نام پيمان پاريس نيز شناخته مي‌شود، ذيل چارچوب «پيمان‌نامه سازمان ملل در تغيير اقليم» در رابطه با كاستن از انتشار گازهاي گلخانه‌اي، سازگاري و امور مالي است كه از سال ۲۰۲۰ شروع مي‌شود. متن توافق از سوي نمايندگان ۱۹۵ كشور در كنفرانس تغيير اقليم ۲۰۱۵ سازمان ملل در پاريس مذاكره و با اجماع در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ تصويب شد و ۲۲ آوريل ۲۰۱۶ در مراسمي در نيويورك براي امضا معرفي شد. ترامپ در مبارزات انتخاباتي سال ۲۰۱۶ به حاميان جمهوري‌خواه وعده خروج امريكا از اين توافق بين‌المللي را داده بود و بارها قبل و بعد از رياست‌جمهوري اين توافق را مغاير منافع امريكا خوانده بود.
تركيه از دومين پايگاه نظامي خود 
در سوريه خارج مي‌شود

منابع آگاه تركيه و معارضان سوريه اعلام كردند كه تركيه در تلاش است تا از دومين پايگاه نظامي خود در شمال غرب سوريه خارج شود. به نوشته «روسيا اليوم»، نيروهاي تركيه از منطقه تحت كنترل نيروهاي دولت سوريه به منطقه‌اي ديگر كه هنوز دراختيار گروه‌هاي مخالف دولت سوريه و مورد حمايت تركيه است، انتقال مي‌يابند. يك منبع از گروه‌هاي مخالف نظام سوريه و تحت حمايت آنكارا مي‌گويد كه اواخر دوشنبه شب گذشته، چندين كاميون وارد پست ديدباني «شيرمغار» در شمال استان «حماه» شدند. نيروهايي كه از شيرمغار خارج مي‌شوند قرار است در يك پايگاه نظامي جديد در روستاي «قوقفين» كه در منطقه‌اي قرار گرفته كه هنوز تحت كنترل نيروهاي معارض در استان ادلب است، مستقر شوند. يك منبع آگاه تركيه نيز گفت كه تركيه براي عقب‌نشيني از پست‌هاي ديدباني اضافي واقع در مناطقي كه نيروهاي دولت سوريه در حمله سال گذشته آنها را بازپس گرفته‌اند، آماده مي‌شود. به گفته مخالفان سوري، تركيه ۱۰تا ۱۵ هزار سرباز خود را در شمال‌غربي سوريه حفظ مي‌كند. منطقه‌اي كه جنگجويان معارض سوري و گروه‌هاي تندرو تحت حمايت آنكارا در آن مستقرند و تركيه متعهد شده است آنها را خلع سلاح و مهار كند. نيروهاي تركيه، صبح روز دوشنبه (دوم نوامبر) نيز به‌طور كامل از پايگاه «مورك» واقع در حومه شمالي استان حماه كه بزرگ‌ترين پايگاه نظامي آنكارا در سوريه است، خارج شدند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون