• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4786 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۰ آبان

آخرين وضعيت ابتلا به كوويد19 نشان از مرگ 458 نفر ديگر از هموطنان‌مان دارد

كرونا همچنان قرباني مي‌گيرد؛ خبري از تعطيلي نيست

گروه اجتماعي 

يك دوشنبه سياه ديگر در تقويم كرونايي ما رقم خورد. با يك نفر كمتر از تعداد قربانيان ديروز. مي‌گويند علت هر ابتلايي به كوويد19 را بايد در سه هفته پيشتر از آن جست‌وجو كنيم. حالا خبر از آن داريم كه 10هزار و 463 نفر بيمار جديد مبتلا به كوويد19 شناسايي شده‌اند. به عبارتي بايد ببينيم در هفته آخر مهر 99 چه اتفاقاتي براي اين عده روي داده است كه حالا آنها گرفتار شده‌اند. اين در حالي است كه تصميمات كلان كشوري براي اعمال محدوديت كه تبديل به خبر شده‌اند هنوز مجوز ستاد ملي كرونا را ندارند و صرفا پيشنهادهايي هستند كه به قرارگاه مبارزه با شيوع كرونا به رياست وزير كشور تحويل شده‌اند. از آن جمله محدوديت تردد خودروهاي شخصي بعد از ساعت 21 است كه وزارت كشور معايب و محاسن آن را بررسي كرده ولي هنوز ستاد ملي كرونا درباره اجراي آن تصميم نگرفته است. ديروز اعتماد عكس نخست خود را به كنار هم قرار گرفتن دست‌كم 99 شهيد سلامت اختصاص داد. كساني كه سال‌ها درس‌خوانده بودند و تجربه كرده بودند تا بتوانند ما را در درمان كمك كنند. آنها در فشار پي‌در پي ماه‌هاي اخير از ورود بيماران جديد به بيمارستان‌ها خود نيز مبتلا شده و جان باختند. واكنش‌هاي مختلفي به صفحه اول روزنامه اعتماد در شبكه‌هاي اجتماعي شاهد بوديم. اما آيا مي‌توانيم اميدوار باشيم كه از قرباني شدن بيشتر هموطنان و به ويژه متخصصان كشورمان با تكيه بر اصول پيشگيري جلوگيري كنيم؟  سيماسادات لاري سخنگوي وزارت بهداشت در گزارش روزانه خود اعلام كرد در فاصله 24 ساعت منتهي به 19 آبان 99 و بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، ۱۰ هزار و ۴۶۳ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شدند كه سه هزار و ۵۷۴ نفر از آنها بستري شدند. مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۶۹۲ هزار و ۹۴۹ نفر رسيد.

سخنگوي وزارت بهداشت گفت: ۴۵۸ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان اين بيماري به ۳۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسيد. در عين حال خوشبختانه تاكنون ۵۲۵ هزار و ۶۴۱ نفر از بيماران، بهبود يافته يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند. اين در حالي است كه لاري گفت: 5هزار و 561 نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وي، تاكنون پنج ميليون و ۲۶۳ هزار و ۱۷۳ آزمايش تشخيص كوويد۱۹ در كشور انجام شده است. او در اين باره افزود: استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، چهارمحال و بختياري، البرز، آذربايجان غربي، مركزي، كرمان، خراسان شمالي، همدان، يزد و كردستان در وضعيت قرمز قرار دارند. استان‌هاي هرمزگان، فارس، گلستان و سيستان و بلوچستان نيز در وضعيت نارنجي و زرد قرار دارند.

 هنوز ممكن است تردد در تهران محدود شود
گرچه تعطيلي تهران منتفي شد ولي استاندار تهران از احتمال اعمال محدوديت منع تردد از ساعت ۲۱ به بعد در تهران در صورت تصويب در ستاد ملي كرونا خبر داد.
به گزارش ايسنا، انوشيروان محسني‌بندپي با اشاره به اعمال محدوديت منع تردد در برخي از كشورهاي اروپايي براي كاهش دورهمي‌ها و شب‌نشيني‌ها گفت: منع رفت و آمدها در اين كشورها از ساعت ۹ شب به بعد اعمال مي‌شود.
او افزود: اين پيشنهاد در ستاد ملي مبارزه با كرونا مطرح و بحث شد كه زمان اجراي آن را در اختيار رييس قرارگاه عمليات ستاد كرونا يعني وزير كشور قرار داده شده است.
اين در حالي است كه سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا تاكيد كرد: مباحثي كه مبني بر موافقت رييس‌جمهور با تعطيلي دو هفته‌اي تهران و مخالفت استاندار با اجراي آن مطرح شده بود، به هيچ‌وجه صحت ندارد. به گزارش ايسنا، دكتر عليرضا رييسي در يكي از بخش‌هاي خبري سيما درباره محدوديت‌هايي كه به دليل افزايش شيوع كرونا قرار است اعمال شود، گفت: در شنبه‌اي كه گذشت در ستاد ملي مقابله با كرونا، دو پيشنهاد مطرح شد؛ پيشنهاد اول در زمينه ايجاد محدوديت در مراكز استان‌ها و شهرهاي پرجمعيت از ۲۰ آبان ماه بود كه مصوب شد و از ساعت ۱۸ به بعد، محدوديت‌هايي اعمال مي‌شود. پيشنهاد دوم هم بحث منع رفت‌و‌آمدهاي درون شهري توسط خودروهاي شخصي بود كه مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد كه بررسي بيشتري در اين زمينه انجام دهيم بنابراين اينكه گفته شده از شنبه قرار است اين محدوديت اعمال شود، به هيچ‌وجه فعلا مصوبه ستاد ملي كرونا را ندارد و امروز بعد از ظهر (دوشنبه، ديروز) مطرح شده و بعد از تصويب نهايي به اطلاع مردم مي‌رسد. رييسي درباره پيشنهاد تعطيلي دو هفته‌اي تهران نيز گفت: ظاهرا يكي از همكاران به گونه‌اي مطرح كرده بودند كه پيشنهادي مبني بر تعطيلي دو هفته‌اي تهران ارايه شده و حتي فراتر از اين گفته شده بود كه ظاهرا رييس‌جمهور با تعطيلي دو هفته‌اي تهران موافقت كرده، اما استاندار اجرا نمي‌كند. من قاطعانه مي‌گويم كه اين خبر به هيچ‌وجه صحت ندارد و اين پيشنهاد هم مانند ساير پيشنهادهايي است كه مطرح شده است. وي ادامه داد: در ستاد ملي كه با رياست رييس‌جمهور برگزار مي‌شود، اگر از سوي كميته‌ها پيشنهادي داده شود، مطرح مي‌شود و اجماعي درباره نظرات انجام شده و سپس تصميم‌گيري مي‌شود. اگر ستاد ملي تصميمي را اتخاذ كرده و ابلاغ شود، قطعا لازم‌الاجراست و كسي نمي‌تواند آن را اجرا نكند. بنابراين اين خبر دچار اشكال است. در ستاد ملي اگر پيشنهادي شود، بررسي شده و آقاي رييس‌جمهور هم مانند ساير اعضاي ستاد نظر مي‌د‌هند و اگر پيشنهادي مصوب شود، كسي نمي‌تواند آن را اجرا نكند.
رييسي گفت: پيشنهادات مختلفي از استان‌هاي مختلف آمده و مورد بررسي و بحث كارشناسي قرار گرفته، در ستاد مطرح و تصميم‌گيري مي‌شود. اينكه تصميم‌گيري در اين زمينه شده و كسي مخالفت كرده، به هيچ‌وجه صحت ندارد.

رقص كرونا در اتوبوس و مترو
ايسنا در گزارشي نوشت: ۹ ماه از پاندمي كرونا در ايران و جهان مي‌گذرد و هنوز هم متخصصان، محققان و ... راهي براي برون‌رفت از اين بيماري پيدا نكردند؛ حتي هنوز ابعاد مختلف چگونگي شيوع، انتقال و علائم آن دقيق مشخص نيست و تنها پزشكان و مسوولان مردم را به استفاده از ماسك و رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي دعوت مي‌كنند، پروتكلي كه در برخي مواقع امكان اجراي آن نيست. فاصله‌گذاري اجتماعي در تاكيدات همه پزشكان و مسوولان براي پيشگيري از ابتلا و شيوع كروناويروس تجويز مي‌شود اما در برخي مكان‌ها و زمان‌ها امكان رعايت اين پروتكل وجود ندارد و يكي از اين مكان‌ها، حمل‌ونقل عمومي است، اتوبوس و مترويي كه تعدادشان متناسب با مسافرانش نيست و به همين دليل در ساعت پيك تردد شاهد ازدحام تعداد مسافران هستيم كه عملا رعايت هيچ پروتكلي را ممكن نمي‌سازد.
داستان كمبود واگن مترو و اتوبوس براي سرويس‌دهي مطلوب به مسافران هميشه بوده اما با شيوع كرونا و لزوم رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي اين مساله حادتر از هر زماني مورد توجه قرار گرفت و در اولين واكنش محسن هاشمي رييس شوراي شهر كه روزگاري نه چندان دور همه كاره مترو بود در اظهاراتي خواستار تعطيلي مترو شده و مي‌گويد: سيستم هوادهي در داخل واگن‌ها، هوا را پخش مي‌كند و با تلفيق هواي داخل و بيرون قطار، اين امر باعث هواسازي مي‌شود كه بايد فكري به حال تهويه داخل واگن‌ها در روزهاي كرونايي كرد و اگر نتوان كاري كرد، بايد فعاليت مترو متوقف شود.

بايد زندگي و حمل و نقل‌مان 
را با كرونا تنظيم كنيم
محسن هاشمي مسوولان و مردم را به اين موضوع حساس كرد و با تاكيد بر اينكه حمل و نقل عمومي منشأ انتشار كرونا در شهرهاي بزرگ است، اعلام مي‌كند: ۳۰ الي ۴۰ درصد انتشار ويروس در حمل و نقل عمومي رخ مي‌دهد و تصور نكنيد كه تا چند ماه آينده كرونا مي‌رود بلكه بايد زندگي و حمل و نقل‌مان را با كرونا تنظيم كنيم و نيازمند كمك بيشتر به ناوگان حمل و نقل عمومي هستيم تا فاصله‌گذاري را رعايت كنيم.
بعد از آنكه رييس شوراي شهر تهران در مورد سيستم هوادهي مترو و تاثير آن در شيوع كرونا هشدار داد، مسوولان شهرداري برآن شدند تا حداقل فاصله حركت مترو را كاهش دهند تا مسافرگيري كمتري در قطار صورت گيرد اما مشكل ديرينه يعني كمبود اتوبوس و قطار نمود بيشتري پيدا كرد و عملا مديران شهرداري نتوانستند راهكاري اجرايي براي مهار اين مهم پيدا كنند و همان زمان مناف هاشمي معاون حمل ونقل شهرداري تهران كه متولي تمامي وسايل حمل ونقل عمومي در تهران است با تاكيد بر لزوم كمك به خريد وسايل نقليه عمومي مي‌افزايد: براي رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي در مترو نيازمند تجهيزات هستيم به گونه‌اي كه در حال حاضر هزارو 300 واگن در شبكه مترو داريم كه ۲۰ درصد آنها نيز در حال نگهداشت است.
به گفته وي، به همين اندازه براي رعايت پروتكل‌ها نيازمند واگن هستيم و در اتوبوسراني نيز وضعيت اينگونه است كه در حال حاضر  5 هزارو 900 اتوبوس در شبكه ناوگان داريم كه بخشي از آن هم در حال تعميرات است و به همين اندازه هم نيازمند اتوبوس كمكي هستيم. انوشيروان محسني بندپي استاندار تهران هم تاكيد مي‌كند: روزانه بيش از يك ميليون مسافر در مترو و ۸۰۰ هزار نفر از طريق اتوبوس در پايتخت جابه‌جا مي‌شوند و اين حجم از تردد، كار مديريت بيماري كرونا را دشوار كرده است. حرف و حديث‌ها در مورد تاثيرگذاري مترو و اتوبوس در شيوع كرونا ادامه داشت تا اينكه سيماسادات لاري سخنگوي وزارت بهداشت، اعلام مي‌كند: يكي از راه‌هاي گسترش زنجيره انتقال ويروس ازدحام افراد در مكان‌هاي سرپوشيده است پس رعايت توصيه‌هاي بهداشتي در وسايل حمل و نقل عمومي مانند مترو و اتوبوس بسيار حائز اهميت است؛ بنابراين درخواست ما از هموطنان كشورمان اين است كه حتي‌الامكان از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده نكنند. او با تاكيد بر اينكه از سوار شدن به اتوبوس‌ها يا واگن‌هاي مترو با جمعيت زياد و با سيستم تهويه نامناسب بطور جد خودداري شود، ادامه مي‌دهد: در صورت استفاده از مترو يا اتوبوس حتما از ماسك استفاده كرده و نسبت به رعايت اصول فاصله‌گذاري ۱.۵ تا ۲ متر اقدام كنند و از صحبت كردن در طول مسير پرهيز كنند. همچنين هزينه سفر را به صورت غيرنقدي پرداخت كنند و حتي‌الامكان سعي كنند تا دستگيره، صندلي و ساير بخش‌هاي مترو يا اتوبوس را لمس نكنند. بعد از هشدار و تاييد مسوولان در مورد تاثيرات شبكه حمل و نقل بر روي شيوع كرونا، مسوولان دست نياز به سمت دولت برداشته و خواهان تخصيص بودجه‌اي براي توسعه حمل ونقل عمومي شدند به گونه‌اي كه محسن هاشمي رييس شوراي شهر بار ديگر به مسوولان شهرداري تهران توصيه مي‌كند كه لحاف تشك خود را در پاستور پهن كنند تا بتوانند مطالبات حمل ونقلي شهرداري را وصول كنند و واگن و اتوبوس نو براي تهران بياورند اما وقتي تلاش‌هايشان با در بسته مواجه شد بحث اورهال و تعميرات اساسي را در دستور كار قرار دادند، به گونه‌اي كه فرنوشت نوبحت مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران اعلام مي‌كند كه سال گذشته هر قطار مترو حدود ۱۵۰ كيلومتر پيمايش داشته و بايد بسياري از قطارها اورهال شوند. از سوي ديگر محمود ترفع مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني نيز با تاكيد بر اينكه رعايت فاصله‌گذاري در اتوبوس سخت‌تر است، ادامه مي‌دهد: فاصله‌گذاري مسافران در اتوبوس امكان‌پذير نيست و براي اين كار بايد از تجريش تا راه‌آهن اتوبوس بچينيم اما سعي كرديم با نصب برچسب روي صندلي و داخل اتوبوس، حداقل محل ايستادن و نشستن مسافران را براي آنها در نظر بگيريم. آن طور كه از شواهد بر مي‌آيد خبري از اتوبوس و واگن نو براي تزريق به ناوگان حمل و نقل عمومي نيست و بايد شهروندان‌مان در اين روزهاي پيك شيوع كرونا، مراقب اين ويروس در مترو و اتوبوس باشند و حداقل خودمان فكري به حال سلامتي خودمان كنيم.

بايد نگران زيرساخت‌هاي درمان باشيم
در روزهاي گذشته بسياري از متخصصان خدمات پاراكلينيك و پيراپزشكي كه اقداماتي چون انجام سي‌تي‌اسكن انجام مي‌دهند نسبت به استهلاك دستگاه‌هاي انجام سي‌تي‌اسكن هشدار داده‌اند كه به دليل استفاده مكرر عمر مفيد خود را از دست داده‌اند. اين در حالي است كه ايران به سبب تحريم‌ها و محدوديت‌هاي مالي ناشي از نپيوستن به اف.اي.تي.اف امكان خريد تجهيزات جديد پزشكي را به سرعت نخواهد داشت.  علاوه بر اين مشكلات ديگري نيز به صورت سخت‌افزاري و نرم‌افزاري عرصه درمان را درنورديده است. به تازگي يك فوق تخصص مراقبت‌هاي ويژه با اشاره به برخي دلايل افزايش آمار ابتلا و مرگ و ميرهاي ناشي از كرونا در كشور، به ناكافي بودن ميزان تست‌هاي تشخيصي، يكپارچه نبودن پروتكل درماني در نقاط مختلف كشور، وجود خطاي سيستماتيك در آي‌سي‌يوها و در كنار آن كمبود تاسيسات و تجهيزات بيمارستان‌ها اشاره كرد و گفت: عدم رديابي بيماران كرونايي و افراد در تماس با آنها و همچنين عدم رعايت قرنطينه واقعي از سوي برخي بيماران از مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار در افزايش آمار ابتلا و به تبع آن آمار فوتي‌ها در كشور است.
سيد محمدرضا هاشميان - استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي- در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: متاسفانه اكثر مبتلايان سرپايي و آنهايي كه به مطب‌ها مراجعه مي‌كنند، در جامعه تردد كرده و قرنطينه واقعي را رعايت نمي‌كنند كه همين مساله در انتشار و انتقال سريع و بيشتر بيماري تاثيرگذار است، در اين ميان عدم وجود سيستم رديابي موثر مبتلايان نيز مشكل را حادتر و دوچندان كرده، در حالي كه اجراي آن مي‌تواند تا حد زيادي از توزيع و گسترش بيشتر بيماري پيشگيري كند.
اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه متاسفانه برخي راهكارها كه تاثير بالايي در كاهش آمار ابتلا و مرگ و ميرها دارد هنوز در كشور ما اجرايي نشده، اظهار كرد: افزايش ميزان تست‌هاي تشخيصي، رديابي و قرنطينه مبتلايان از موثرترين راهكارها جهت كاهش و قطع زنجيره انتقال بيماري و عامل موفقيت بسياري از كشورها در كنترل اپيدمي بوده است. او با بيان اينكه متاسفانه اصول صحيح قرنطينه خانگي به درستي براي مردم تشريح نشده و به صورت واقعي اجرا نمي‌شود، گفت: در حال حاضر بسياري از بيماران بستري در آي‌سي‌يو اعضاي خانواده‌هايي هستند كه نسبت به اصول قرنطينه خانگي به دنبال ابتلاي يكي از اعضا آگاهي نداشته و به همين دليل همگي مبتلا شده‌اند. هاشميان ارايه توضيحات عملي و توجيه اصولي مردم در رابطه با مساله قرنطينه را از ضرورت‌ها دانست و گفت: اين موضوع بايد به صورت جدي و علمي‌تر براي مردم تشريح شده و به دنبال آن وضعيت بيماران و خانواده‌ها به صورت تلفني و مستمر پيگيري و دنبال شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون