• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4786 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۰ آبان

ذوعلم به تغيير در كتاب فارسي پايه هفتم واكنش نشان داد

متاسفم!

گروه اجتماعي| از آنجا كه هر از چندي، يكي از تغييرات، دستكاري‌ها يا حذف و اضافه‌هاي كتاب‌هاي درسي سر از اخبار درمي‌آورد اين ‌بار هم نوبت به كتاب فارسي پايه هفتم رسيد كه در آن بخشي از متني مربوط به نادر ابراهيمي، نويسنده تغيير داده شده بود. روز گذشته هم وزير آموزش و پرورش و هم رييس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي درسي به اين خبرها واكنش نشان دادند. 
حجت‌الاسلام علي ذوعلم حالا ديگر سمت رياست سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي را بر عهده ندارد اما با نشر خبر تغيير در متن كتاب فارسي سال هفتم يادداشتي به سازمان پژوهش نوشت و در آن از اين تغيير كه در زمان رياست او ايجاد شده بود ابراز تاسف كرد. در متن اين يادداشت آمده است: «لازم است درباره اضافه شدن يك كلمه در فارسي پايه هفتم به عبارتي از زنده‌ياد نادر ابراهيمي توضيح دهم: اين دخل و تصرف كار درستي نبوده و بنده به عنوان رييس وقت آن سازمان در صورتي كه اطلاع پيدا مي‌كردم قطعا با آن مخالف مي‌نمودم. اينگونه تغييرات غالبا با نظر كارشناس يا مسوول گروه مربوطه اعمال مي‌شود و لزوما رييس سازمان مگر در«تغييرات جزيي خاص و مهم» دخالت مستقيم ندارد. به نظر بنده رزمندگان دفاع مقدس نيازي به اين ندارند كه با اين شيوه نادرست، نيت و مقصد متعالي آنان بخواهد به دانش‌آموزان القا شود و قطعا اين كار از سر غفلت يا جهالت صورت پذيرفته و متصدي مستقيم آن مستوجب توبيخ هستند.» پيش از اين و در زمان مسووليت ذوعلم چنين واكنش مستقيمي به هيچ يك از تغييرات ايجاد شده در كتاب‌هاي درسي نشان نداده بود. 
از سوي ديگر محسن حاجي‌ميرزايي، وزير آموزش و پرورش هم روز گذشته در جلسه‌اي كه با رييس و مديران سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي داشت بدون نام بردن مستقيم از خبري كه در فضاي مجازي دست به دست شد، اشاره كرد كه هر اقدام بدون فكري مي‌تواند سبب ايجاد حساسيت در جامعه شود:«هرگونه تغيير بدون فكر و انديشه قبلي در كتاب‌هاي درسي مي‌تواند موجب حساسيت شود و جامعه را نسبت به سازمان پژوهش و نظام تعليم و تربيت بي‌اعتماد كند؛ بنابراين لازمه هرگونه تغيير در طرح يا موضوعات كتاب‌هاي درسي، تطابق آن با فرمايشات مقام معظم رهبري، سند تحول بنيادين، انديشه و تدبير در زمينه تغيير است.» به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش‌وپرورش، حاجي‌ميرزايي با اشاره به اينكه عميق‌ترين يادگيري‌ها مربوط به دوران مدرسه است، تصريح كرد: تمام محتواي آموزش داده ‌شده در مدارس در سازمان برنامه‌ريزي و پژوهش توليد مي‌شود. مدرسه و نسل آينده كشور از طريق محتواي توليد شده در اين سازمان تغذيه مي‌شود و سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي به عنوان نقطه عزيمت تحول بنيادي در نظام تعليم و تربيت است كه چرخش به سوي تحول از آن شروع مي‌شود و اساس يادگيري معلم و دانش‌آموز در آن اتفاق مي‌افتد.وزير آموزش‌وپرورش سند تحول بنيادين را پايه فعاليت‌هاي برنامه‌ريزي‌شده در نظام تعليم و تربيت دانست و گفت: بايد با اجراي سند تحول شاهد تحول اساسي در مدرسه، معلم و دانش‌آموز باشيم. بنابراين يكي از سوالات مطرح‌ شده در اين سازمان بايد اين باشد كه چطور برنامه‌ريزي كنيم تا به اين هدف برسيم و نتايج روشن و قابل‌لمس از اجراي سند تحول داشته باشيم؟ او به سوال خودش اين ‌طور جواب داد:«مهم‌ترين مساله‌اي كه بايد مورد توجه مديران قرار گيرد اين است كه بتوانند در برخورد با چالش‌ها، پاسخ‌هاي مناسب و منطقي بدهند كه از لحاظ زمان و كيفيت حل مساله بتواند آن چالش را در كوتاه‌ترين زمان با بهترين شرايط حل كند سپس به دنبال راه‌حلي براي حل آن براي هميشه باشيم.» اين گفته او در حالي است كه در سال‌هاي گذشته بخشي از خبرهاي جنجالي آموزش و پرورش از قضا به دليل تغييرات عجيب در كتاب‌هاي درسي به وجود آمده‌اند و سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي درسي هر بار به طريقي خودش منشايي براي ايجاد چالش در حوزه آموزش كشور بوده است. 
حاجي‌ميرزايي همچنين در اين نشست با اشاره به اينكه با مساله جدي تربيت يك نسل روبه‌رو هستيم و بايد به آن دقت كنيم،گفت: مهم‌ترين اهداف جمهوري اسلامي از نظر ريشه‌اي و پايه‌اي در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي تدبير مي‌شود بنابراين اين سازمان جايگاهي براي حضور برجسته‌ترين اشخاص علمي و ديني اين سرزمين است.
حاجي‌ميرزايي در خصوص آموزش مهارت‌هاي عملي در دوران تحصيل بيان كرد: هر دانش‌آموز بايد بتواند در دوره متوسطه همراه با آموزش‌هاي تئوري يك مهارت عملي متناسب با بوم خود را به طورجدي آموزش ببيند و سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي بايد در اين مورد برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام دهد. دوران 12ساله تحصيل دانش‌آموزان در مدارس نبايد به عنوان مرحله مقدماتي براي ورود دانشگاه در نظر گرفته شود و آموزش‌هاي ارايه‌شده در كتاب‌هاي درسي بايد به‌گونه‌اي باشد كه هر دانش‌آموز بعد پايان 12 سال بتواند نقش اصلي خود در جامعه را بشناسد و با اقتصاد، سياست و... پيوند برقرار كند.
وزير آموزش‌ وپرورش گفت: به دليل شيوع ويروس كرونا وارد زيست بومي جديدي شده‌ايم كه بايد خود را با شرايط آن مطابق و هماهنگ و نقش خود را در آن پيدا كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون