• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4817 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۶ آذر

انتقادها و نظرات در مورد بهترين تيم تاريخ

تيم منتخب فرانس‌ فوتبال رويايي است؟

سامان سعادت

نشريه فرانس فوتبال ليست بهترين تيم تاريخ از ديدگاه خودش را منتشر كرد. اين نشريه فرانسوي كه هر ساله جايزه توپ طلا را به بهترين بازيكن سال اهدا مي‌كرد، امسال به دليل شيوع كرونا از انتخاب بهترين بازيكن منصرف شد و به جاي آن در طول سال انواع و اقسام ليست‌هاي بهترين بازيكنان تاريخ در پست‌هاي مختلف را به مخاطبانش ارايه داد. فرانس فوتبال در نهايت روز دوشنبه ليست 11 نفره بهترين تيم تاريخ يا به عبارتي تيم رويايي فوتبال را منتشر كرد. لسيتي كه بلافاصله نظرات و انتقادات زيادي را برانگيخت. انتخاب اينكه چه كسي بهترين است هميشه چالش‌برانگيز بوده. بنابراين جاي تعجب نيست كه ليست فرانس فوتبال هم موافقان و مخالفان بسيار زيادي داشته باشد. ليستي كه بر اساس نظر ۱۴۰ روزنامه‌نگار معروف فوتبالي انتخاب شده است. خيلي از هواداران فوتبال به نحوه چينش بازيكنان، پست آنها و غيبت برخي از چهره‌ها معترض شدند. 

فرانس فوتبال براي اينكه بتواند بهترين‌هاي تاريخ را در تيم 11 نفره جا بدهد، مجبور شده از سيستم ۳-۴-۳ استفاده كند. اين سيستم هم به تنهايي نتوانسته مشكل كارشناسان اين نشريه را برطرف كند، چراكه هميشه بهترين‌ بازيكنان عناصر هجومي بوده‌اند و كمتر پيش آمده بازيكنان ساير خطوط بتوانند عناوين بهترين بازيكن را كسب كنند. بنابراين تيم رويايي فرانس فوتبال با حضور لو ياشين درون دروازه، فرانس بكن بائر به عنوان دفاع مياني، كافو به عنوان دفاع راست و مادليني در دفاع چپ، ژاوي و لوتار ماتئوس در مركز ميدان، پله و مارادونا در سمت چپ و راست در حضور مسي به عنوان وينگر راست و كريس رونالدو به عنوان وينگر چپ در حالي كه رونالدو نازاريو در نوك خط حمله ايستاده تيم يكدستي به نظر نمي‌رسد. 
در واقع به ‌طور مشخص اگر قرار بود فرانس فوتبال بر اساس علم روز دنيا يك تيم كامل و موزون بسازد مجبور مي‌شد بين پله و مارادونا و مسي و رونالدو دو تا را حذف كند و در عوض دو وينگر اضافه كند كه هم خصوصيات تدافعي دارند و هم خاصيت تهاجمي. مشكل بعدي تيم رويايي فرانس فوتبال مركز زمين اين تيم است كه با حضور ماتئوس و ژاوي بسته شده. شايد بتوان گفت ماتئوس از جمله بازيكناني است كه يك هافبك كامل به حساب مي‌آيد اما ژاوي هيچ‌وقت چنين قابليتي نداشته. از اين منظر تيم فرانس فوتبال اگر وجود خارجي مي‌داشت احتمالا در فاز دفاعي با مشكلات زيادي مواجه مي‌شد. 
مي‌توان گفت هيچ مربي حتي متوسطي اگر قرار بود تيمي براي حضور در يك تورنمنت آماده كند چنين بازيكناني را همزمان با هم به داخل زمين نمي‌فرستاد. شايد ادعاي بزرگي به نظر برسد اما مي‌توان گفت يك تيم خوب فعلي در ليگ‌هاي معتبر اروپايي احتمالا خيلي راحت مي‌توانست از سد تيمي كه پله، مارادونا، مسي و رونالدوها را همزمان در اختيار دارد، بگذرد. 
نكته بعدي كه باعث شده خيلي از اهالي فوتبال به ليست فرانس فوتبال نقد وارد كنند، نبود زين‌الدين زيدان است. بازيكني كه احتمالا ‌بايد به جاي ژاوي در تركيب اصلي قرار مي‌گرفت. زيدان از لحاظ افتخارات فردي نه تنها چيزي از ژاوي كم ندارد، بلكه با داشتن يك توپ طلا از هافبك اسپانيايي‌ها برتر هم هست. ضمن اينكه اگر او در تركيب تيم رويايي قرار بگيرد، مي‌تواند بسياري از مشكلات خط مياني تيم در فاز دفاع را هم برطرف كند. در ابعاد كوچك‌تر از زيدان بحث‌هايي در مورد حضور رونالدينهو يا يوهان كرايوف يا فابيو كاناوارو نيز در ليست تيم رويايي فرانس فوتبال وجود دارد. نشريه فرانسوي بعد از انتشار ليست تيم رويايي اقدام به انتشار تيم‌هاي دوم و سوم نيز كرد. خيلي از بازيكناني كه سر نبودشان در تيم اصلي دعوا شد در اين دو تيم ديده شدند. البته كاناوارو در هيچ كدام از 3 تيم رويايي فرانس فوتبالي جايي ندارد. 
به هر حال همان طور كه ذكر شد، انتخاب بهترين‌ها هميشه درصدي از سليقه را نيز با خود به همراه دارد همان طور كه انتخاب بهترين بازيكن براي دريافت توپ طلا با چنين چالش‌هايي مواجه است. جدا از انتقادات نكته جالب توجه ليست تيم رويايي اين است كه ۶ كشور در آن نماينده دارند. برزيل سه بازيكن، آرژانتين دو بازيكن، آلمان دو بازيكن و كشورهاي ايتاليا، پرتغال، اسپانيا و شوروي يك بازيكن در اين تيم دارند. نكته ديگر اينكه از اين ليست دو بازيكن يعني ياشين و مارادونا ديگر در قيد حيات نيستند و از ۹ بازيكني كه هنوز عمرشان به دنياست دو بازيكن يعني مسي و كريس رونالدو مشغول بازي هستند. از بين دو ليست ديگر نيز تنها دو بازيكن هنوز بازنشسته نشده‌اند؛ راموس و نوير از تيم سوم. 
ليونل مسي، ستاره آرژانتيني بارسلونا يكي از بازيكناني بود كه بعد از حضور نامش در ليست رويايي فرانس فوتبال با انتشار عكسي در كنار 6 توپ طلايش از اين نشريه قدرداني كرد. مسي نوشت افتخار مي‌كنم كه در ليست 11 ‌نفره تيم رويايي قرار دارم. مي‌خواهم بابت انتخاب كردنم تشكر كنم و به همه آنهايي كه در ليست حضور دارند تبريك بگويم. ژاوي نيز با انتشار تصوير تيم رويايي نوشت از اينكه بخشي از 11 بازيكن برتر تاريخ فوتبال هستم بسيار هيجان‌زده‌ام و به خودم مي‌بالم. لوتار ماتئوس هم در صفحه شخصي‌اش نوشت ممنون براي چنين افتخاري. كريس رونالدو نيز عكسي از خود به همراه يكي از 5 توپ طلايش با بك‌گراندي از برج ايفل به اشتراك گذاشت و نوشت بسيار مفتخرم از اينكه بخشي از بهترين 11 تاي تاريخ فوتبال از نگاه فرانس فوتبال هستم. چه تيم شگفت‌انگيزي! ساير انتخاب‌شدگان ليست تيم اصلي رويايي نيز واكنشي به انتخاب شدن‌شان نشان ندادند و در اين بين تنها كافو به بازنشر پست فرانس فوتبال در مورد انتخاب بهترين دفاع كنار در توييتر بسنده كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون