• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4817 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۶ آذر

صدرالدين كاظمي از رقابت‌هاي كشتي جام جهاني صربستان مي‌گويد

ساروي خيلي خوب بود، نوري چند اشتباه تاكتيكي داشت

كاش با همه نفرات به مسابقات مي‌رفتيم

علي ولي‌اللهي

 

رقابت‌هاي كشتي فرنگي جام جهاني انفرادي روزهاي 22 تا 24 آذرماه در شهر بلگراد صربستان برگزار شد كه تيم ايران با 2 نماينده در اين رقابت‌ها شركت كرده بود. حسين نوري در 87 و محمدهادي ساروي در 97.

در وزن 97 كيلوگرم محمدهادي ساروي پس از استراحت در دور اول در دور دوم مقابل هاردييپ از هند با نتيجه ۹ بر يك پيروز شد. وي در كشتي بعد نيز با نتيجه 2 بر يك از سد نيكولاز كاخلاشويلي از ايتاليا گذشت و راهي مرحله نيمه‌نهايي شد. وي در اين مرحله مقابل موسي اولويف قهرمان جهان از روسيه با نتيجه 5 بر 3 مغلوب شد و به ديدار رده‌بندي رفت. وي در اين ديدار با نتيجه 3 بر صفر مقابل كيريل ميلوف از بلغارستان دارنده مدال نقره جهان به پيروزي دست يافت و صاحب مدال برنز شد. همچنين در وزن 87 كيلوگرم حسين نوري در دور نخست با نتيجه 10 بر 5 دوغان گوكتاس از تركيه را شكست داد. وي در دور بعد مقابل بشير سيد آزارا از الجزاير با نتيجه ۵ بر ۲ پيروز شد و به مرحله نيمه‌نهايي راه يافت. وي در اين مرحله مقابل داويد چاكوتادزه قهرمان المپيك از روسيه با نتيجه 7 بر صفر مغلوب شد و به ديدار رده‌بندي رفت. نوري براي كسب مدال برنز به مصاف سمن نوويكوف از اوكراين رفت و با نتيجه 12 بر 4 مقابل اين كشتي‌گير شكست خورد و پنجم شد.
صدرالدين كاظمي كارشناس كشتي در رابطه با انتخاب اين دو نفر به روزنامه اعتماد گفت: «با توجه به محدوديت‌هاي مالي كه فدراسيون كشتي دارد يا بهتر بگويم ادعا مي‌كند كه دارد شايد اين دو نفر بهترين گزينه‌هايي بود كه انتخاب كرد. به خصوص اينكه ما در وزن 87 كيلوگرم هنوز سهميه المپيك را كسب نكرده‌ايم. به همين دليل لازم بود كه اين كار انجام شود. با اين حال ‌اي كاش ما با يك تيم كامل در اين مسابقات شركت مي‌كرديم تا بعد از يك سال دوري از صحنه مسابقات مهم، كشتي‌گيران‌مان را با فضاي مسابقات آشنا مي‌كرديم. گرچه مسابقات خيلي اهميتي ندارد در رنكينگ جهاني كشتي. اگر دقت كنيد در همين مسابقات ما چوب ميدان نديده بودن كشتي‌گيران‌مان را طي 10 ماه گذشته خورديم؛ وگرنه بچه‌هاي ما چيزي از كشتي‌گيران درجه يك دنيا كم نداشتند. به نظرم اگر با يك تيم كامل مي‌رفتيم در اين مسابقات شركت مي‌كرديم با اين هدف كه كشتي‌گيران‌مان را با فضاي رقابت‌هاي بين‌آلمللي آشنا كنيم يا همان‌طوركه شعار اتحاديه جهاني كشتي مي‌گويد «كشتي باز مي‌گردد» را اجرا مي‌كرديم بيشتر به نفع‌مان مي‌شد.»
اين مفسر كشتي با مثبت ارزيابي كردن عملكرد دو كشتي‌گير اعزامي كشورمان به اين رقابت‌ها افزود: «در درجه اول حضور كشتي‌گيران ما مهم بود كه بعد از مدت‌ها غيبت آن هم در اين شرايط پر فشار و پر استرس روي تشك رفتند. همچنين اينكه در هر شرايط اعلام آمادگي كنند براي مسابقه خيلي مهم است. در درجه دوم عملكردشان نيز به نظرم راضي‌كننده بود. يعني اينكه حداقل آشنا شديم با اين موضوع كه كشتي‌گيران درجه اول‌مان و كساني كه اميد داريم همراه با آنها در المپيك به موفقيتي برسيم در چه شرايطي هستند و چه ضعف‌هايي دارند و روي چه نقاطي بايد كار كنند.» 
در ادامه كاظمي چند نقطه‌ضعف عمده ساروي و نوري را برشمرد و گفت: «ما همچنان در خاك ضعيف هستيم. يعني اينكه نه قدرت ليفت كشتي‌گيران به اندازه كافي است و نه نحوه مقابل ليفت كردن حريفان را به خوبي كار كرديم. اگر دقت كنيد حسين نوري هم مقابل حريف ترك در خاك امتياز از دست داد هم مقابل كشتي‌گير روس دچار اشكال شد. در واقع تعليق بدنش درست نبود و نمي‌توانست روي نقطه اتكاي بدنش عمل كند. ما اين مشكل را در 97 كيلوگرم مقابل موسي اوليف روس هم به شكل ديگري داشتيم. اگرچه به نظرم ساروي كارنامه بسيار بسيار خوبي در اين رقابت‌ها از خودش به نمايش گذاشت و با وجود دوري درازمدت از صحنه رقابت‌هاي مهم بين‌المللي نشان داد چه ظرفيتي دارد و چه روحيه و اعتماد به نفس بالايي دارد در مبارزه با حريفان درجه اول. من خيلي خيلي راضي‌ام از مبارزاتش. البته اگر مبارزه‌هاي نوري را هم از ديد كارشناسي بررسي كنيم سواي چند اشتباه تاكتيكي كه حسين نوري داشت در كل مسابقه كمبودي نسبت به حريفان نداشت. او چند اشتباه تاكتيكي داشت كه هم كشتي‌گير اوكرايني و هم كشتي‌گير روس موفق شدند او را شكست دهند. ولي در شرايطي كه او با آگاهي بيشتر و بينايي بيشتر و از همه‌ مهم‌تر با يك برنامه مشخص‌تر، برنامه‌اي كه يك مربي براساس آناليز حريف دست كشتي‌گيرش مي‌دهد و مي‌گويد تو بايد اين شكلي كشتي بگيري، وارد رقابت‌ها شود موفق‌تر خواهد بود. اين برنامه را حسين نوري نداشت در عين حالي كه اعتماد به نفسش هم هنوز كامل نبود و فكر مي‌كرد به دليل اينكه قبلا به كرونا مبتلا شده بود نتواند به خوبي مبارزه كند. ولي به اعتقاد من اگر اين يكي، دو اشتباه تاكتيكي را از كشتي حسين نوري ‌برداريم او مبارزه پاياپايي را حتي با قهرمان المپيك انجام داد.»
كارشناس كشتي كشورمان همچنين به غيبت بنا در كنار تيم اشاره كرد و گفت: «به اعتقاد من حضور بنا ضروري بود. اگرچه امروزه شرايط به شكلي است كه با پخش رقابت‌ها از سوي اتحاديه جهاني كشتي شايد اصلا نيازي نباشد همه كنار تيم باشند ولي حضور بنا با آن چهره كاريزمايي كه دارد و نفوذي كه در كشتي‌گيران دارد شايد مي‌توانست شرايط را بهتر كند.» محمد بنا سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي به دليل طي كردن دوران نقاهت ناشي از ابتلا به بيماري كرونا نتوانست تيم را در رقابت‌ها همراهي كند. البته او بعد از مسابقات با انتشار پستي احساسي در فضاي اينستاگرام از عملكرد شاگردانش دفاع كرد و از آنها خواست سرشان را بالا بگيرند. 
با اتمام رقابت‌هاي كشتي فرنگي از امروز رقابت‌هاي كشتي آزاد آغاز مي‌شود. از كشورمان تنها رحمان عموزادخليلي به همراه مربي‌اش عباس حاج‌كناري در صربستان حضور خواهند داشت. البته قرار بود اميرمحمد يزداني در وزن 65 كيلوگرم نيز به اين مسابقات اعزام شود با توجه به مثبت شدن تست كرونايش، نتوانست ساير اعضاي تيم را همراهي كند.
صدرالدين كاظمي در مورد انتخاب عموزاد و شانس او در رقابت‌هاي جام جهاني صربستان گفت: «آقاي عموزاد در عرصه كشتي‌گيري ما هنوز نوجوان به حساب مي‌آيد. انتخابش در اين وزن انتخاب بجايي است به نظرم. گرچه كه ما در اين وزن سهميه گرفتيم و شايد بهتر بود اولويت را به كشتي‌گيراني مي‌داديم كه هنوز سهميه نگرفتند در مسابقات. با تمام اين تفاسير انتخاب عموزاد انتخاب هوشمندانه‌اي است. ولي باز هم تاكيد مي‌كنم‌ اي كاش كه در كشتي آزاد هم مي‌توانستيم در هر ده وزن كشتي‌گير شركت بدهيم. ما مدت‌هاست از صحنه مسابقات مهم دوريم و اگر در آينده لطمه‌اي بخوريم از همين بابت است. يعني نه مي‌توانيم بگوييم بودجه نداشتيم، نه مي‌توانيم بگوييم مسابقه‌اي نبود. ما در مسابقات المپيك به كشتي‌گيران آماده، بينا و آگاه به شرايط مسابقات نيازمنديم. همين فرصت‌هاي اندكي كه اتحاديه جهاني كشتي در اختيارمان مي‌گذارد، مي‌تواند ما را كمك كند.»
 كاظمي با بيان اين نكته كه عموزاد كشتي‌گير خوبي است، افزود: «عموزاد خوب كشتي‌ مي‌گيرد اما اينكه چقدر بتواند در مسابقاتي با حضور قهرمان جهان و كشتي‌گيران برجسته ديگري از ساير نقاط دنيا به موفقيتي برسد خيلي خيلي خوش‌بينانه است. همين كه او بتواند خوب كشتي‌ بگيرد ما را اميدوار خواهد كرد.»
رحمان عموزاد كه در وزن 56 كيلوگرم براي كشورمان روي تشك مي‌رود نخستين تجربه بين‌المللي‌اش را در رده سني بزرگسالان تجربه مي‌كند. او در سال 2019 عنوان برترين كشتي‌گير نوجوان جهان در رشته آزاد را به دست آورده بود. رحمان عموزاد به خاطر عملكردش در مسابقات جهاني نوجوانان و مخصوصا نمايشش مقابل حريف امريكايي سر زبان‌ها افتاد. در آن مسابقات عموزاد بعد از اينكه حريف امريكايي از دست دادن با او امتناع ورزيد حريف را ضربه فني كرد تا به نوعي او را ادب كرده باشد. 

 


 به نظرم ساروي كارنامه بسيار بسيار خوبي در اين رقابت‌ها از خودش به نمايش گذاشت و با وجود دوري درازمدت از صحنه رقابت‌هاي مهم بين‌المللي نشان داد چه ظرفيتي دارد و چه روحيه و اعتماد به نفس بالايي دارد در مبارزه با حريفان درجه اول. من خيلي خيلي راضي‌ام از مبارزاتش. البته اگر مبارزه‌هاي نوري را هم از ديد كارشناسي بررسي كنيم سواي چند اشتباه تاكتيكي كه حسين نوري داشت در كل مسابقه كمبودي نسبت به حريفان نداشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون