• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4822 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲ دي

اجراي مصوبه نامگذاري معبري به نام استاد شجريان اجرايي شد

سرانجام يك نامگذاري

نورا حسيني

مي‌گويم زماني كه تذكر داديد شهر پر از تصاوير استاد شجريان شود كه خواست شهروندان تهراني در آن زمان بود، تنها چند بيلبورد آن هم انگار در مسير روزانه شورا و در چند بزرگراه تصاويري از استاد شجريان نصب شد. اما در موارد ديگر هر مناسبتي شود همه شهر را با شعار و تصاوير مرتبط پر مي‌كنند. عضو شوراي شهر تهران پاسخ گلايه‌ام را اين‌گونه مي‌دهد هرگاه موضوعات اينچنيني در صحن مطرح و مصوب مي‌شود، تلفن‌هاي ما به صدا درمي‌آيد و پيام‌هايي مي‌رسانند به واسطه كه واقعا مشخص نيست اين واسطه‌ها چقدر درست مي‌گويند و بعد هم همان مي‌شود كه مي‌بينيد. اين پيام‌ها و تلفن‌ها و هشدارها كه نمي‌دانيم چقدر واقعي دليل آنچه مي‌گوييد است. 

اين دشواري‌ها و دلايل نگفته باعث شد كه مصوبه شوراي شهر تهران در خصوص نامگذاري خيابان فلامك به نام استاد شجريان كه مربوط به ارديبهشت سال گذشته مي‌شود، اجرايي نشود تا روز يكشنبه 30 آذرماه. نامگذاري كه پيش از مرگ استاد آواز ايران انجام شد، اما بعد از فوت او، با نامه‌نگاري‌ها، تذكر اعضاي شوراي شهر در صحن و پيگيري‌هاي پي در پي انجام شد. 
در آخرين روز پاييز سال 99 محمدجواد حق‌شناس، رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در صفحه اينستاگرامش نوشت: «كميسيون نامگذاري و تغيير نام معابر و اماكن عمومي شهر تهران در دوره پنجم توامان با پاسداشت ياد و نام شهداي گرانقدر همواره بر نامگذاري مشاهير و نام‌آوران عرصه فرهنگ و هنر اين سرزمين اهتمام داشته و در اين راستا از حمايت و همراهي اكثريت قاطع اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران برخوردار بوده است، در فروردين ماه سال ۱۳۹۸ شوراي اسلامي شهر تهران در اقدامي ماندگار در كنار شاعران و هنرمنداني ديگر از اين مرز و بوم معبري را به نام خسرو آواز ايران استاد محمدرضا شجريان كه آواي ربناي او بيش از ۴ دهه در هنگام افطار معنوي‌ترين خاطرات مشترك ايرانيان آزاده و حق‌جو را رقم زده است، در منطقه ۲ شهرداري نامگذاري كرد. الزام اجراي اين مصوبه در 19 مهرماه 1399 از سوي شوراي شهر به شهرداري تهران ابلاغ شد. از آن تاريخ تا امروز بيش از ۲ ماه و اندي مي‌گذرد و از تذكر اينجانب به شهرداري براي اجراي اين مصوبه نيز ۱۵ روز گذشته است. با توجه به پيگيري‌هاي مكرر رييس و اعضاي شورا و كميسيون اين مصوبه در آستانه شب يلدا به مرحله اجرا رسيد.» حق‌شناس تصاويري از تابلوي نصب شده را هم منتشر كرده بود. 
در اصفهان هم در همين روز يك پرديس هنري به نام استاد شجريان نامگذاري مي‌شود. به ثمر رسيدن اين نامگذاري، همانند نامگذاري معبري به نام مصدق دشوار بود. نامگذاري كه در هر شهري مطرح شد، حاشيه‌هاي به دنبال داشت. 
در تهران پس از مصوبه شورا تجمع‌هايي در اعتراض به اين مصوبه شورا برگزار شد. پس از آن اعتراض يكي از روزنامه‌هاي صبح و مخالفت فرمانداري، سبب توقف اجراي اين نامگذاري در سكوت شد تا زماني كه نامه‌اي از محسن هاشمي همزمان با تولد ۸۰ سالگي استاد شجريان توسط برخي كانال‌هاي تلگرامي منتشر شد كه در آن از حناچي شهردار تهران خواسته شده بود از نامگذاري خياباني به نام استاد شجريان خودداري شود. اما محسن‌هاشمي، خيلي زود در مورد اين حواشي واكنش نشان داد و گفت: اين موضوع بسيار قديمي است و براي يك‌ونيم سال قبل است و از آنجايي كه هدف اين كار روشنگري نبود و افراد سعي در تخريب داشتند، تصميم گرفته شد كه سخنگوي شوراي شهر در اين خصوص توضيحاتي ارايه كنند؛ اما من نمي‌گويم موضوع منتفي است، بلكه از شهردار مي‌خواهيم در راستاي اجراي هر چه بهتر اين مصوبه مدتي صبر كند و جاي نگراني هم نيست.
پس از اظهار‌نظرهاي ‌هاشمي، علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران درباره نامه منتشر شده پيرامون عدم‌ نامگذاري خياباني به نام استاد شجريان از سوي رييس شوراي شهر تهران گفت: برداشت رايج چنين شكل گرفته است كه چون آقاي‌ هاشمي براي شهردار نوشته‌اند نامگذاري به نام استاد شجريان تا اطلاع ثانوي انجام نشود، پس نصب تابلو و نامگذاري معلق و متوقف مانده، در صورتي كه ماجرا برعكس است.
حقيقت ماجرا اين است كه با توجه به اينكه بنا به ملاحظات و مصالحي، اين نامگذاري نمي‌توانست انجام شود، آقاي‌ هاشمي با شهردار مكاتبه كردند تا بار حقوقي مسووليت عدم‌ اجراي اين مصوبه به گردن شهرداري نيفتد. در حقيقت اين نامه در شرايطي نوشته شد كه اولا همه اعضاي شورا و ثانيا شهردار دريافته بودند بنا به مصالح و ملاحظاتي اين نامگذاري نمي‌تواند انجام شود. اعطا تاكيد كرد: حتي ممكن است اين نامه به درخواست شهرداري نوشته شده باشد تا وقتي مصوبه‌اي به دلايلي قابل اجرا نيست، خود شورا به آنها بگويد تا اطلاع ثانوي اين مصوبه را اجرا نكنيد.
پس از فوت استاد شجريان رييس شوراي شهر تهران اعلام كرد موانع گذشته برطرف شده و شهرداري بايد اين مصوبه را اجرايي كند هر چند كه اين مصوبه با پيگيري‌هاي فشرده رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي، رييس شوراي شهر و برخي اعضاي شوراي شهر اجرايي شد. 
 در مشهد هم طرح نامگذاري خياباني به ‌نام استاد شجريان در پايان سال ۹۷ توسط تعدادي از اعضاي شورا پيشنهاد شد، پيشنهادي كه مطالبه و درخواست تعداد زيادي از شهروندان اين شهر بود. 
در شيراز اما پس از مصوبه شوراي اين شهر در خصوص نامگذاري يكي از خيابان‌هاي مجاور آرامگاه حافظ به نام استاد شجريان، عليرضا پاك‌فطرت نماينده شيراز در مجلس نامه‌اي به فرمانداري اين شهر نوشت و با اين مصوبه شوراي شهر مخالفت كرد. در اراك هم مصوبه شوراي شهردر خصوص نامگذاري خيابان ۱۲ متري ملك واقع در منطقه ۲ شهرداري اراك به نام استاد شجريان، با مخالفت‌هايي متوقف شد. 
در اين شهر، قربانعلي دري‌نجف‌آبادي نماينده ولي‌فقيه در استان و امام جمعه اراك با اين نامگذاري مخالفت كرد. هر چند مخالفت او و گروه‌هاي جهادي در اين شهر بيشتر به تغيير نام معبر سيدجمال‌الدين اسدآبادي به استاد شجريان بود و فرمانداري هم با اين مصوبه مخالفت كرد و از شورا درخواست كرد معبر ديگري را به نام استاد آواز ايران نامگذاري كنند. 
اما در همدان 350 نفر از هنرمندان و اهالي فرهنگ كه متولد همدان بودند از پرويز پرستويي تا امير شهاب رضويان و احمدرضا درويش تا عبدالله باكيده از شوراي شهر اين شهر درخواست كردند نامگذاري خياباني به نام استاد شجريان را در دستور كار خود قرار دهد كه هنوز سرنوشت اين پيشنهاد مشخص نيست. 
مقاومت‌ها در تهران به پايان رسيد و به نظر مي‌رسد در شهرهاي ديگر نيز همين گونه باشد. شايد بسياري از نامگذاري‌ها حذف خاطرات شهر باشد اما نامگذاري كه روز يكشنبه اتفاق افتاد زنده كردن خاطرات زيادي براي شهروندان تهراني است؛ شهرونداني كه به تازگي با صدايي كه از آسمان‌ها مي‌آمد، وداع كرده‌اند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون