• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4840 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ دي

وزير نفت:

در نيروگاه‌هاي تهران، البرز و قم هيچ مازوتي مصرف نمي‌شود

بيژن زنگنه، وزير نفت كه كمتر كسي آخرين مصاحبه مطبوعاتي او و پاسخ به رسانه‌ها را به ياد مي‌آورد، روز گذشته در حاشيه امضاي قرارداد مرحله سوم طرح نگهداشت و افزايش توليد نفت به ارزش ۱.۲ ميليارد دلار به برخي ابهامات موجود در حوزه مصرف گاز و مازوت در بخش‌هاي خانگي و صنعتي پاسخ داد. صحبت‌هاي او از آن جهت اهميت دارد كه مصرف سوخت «مازوت» در نيروگاه‌هاي تهران و شهرهاي صنعتي، متهم اصلي آلودگي هوا در اين شهرهاست. نهادهاي حامي محيط‌زيست معتقدند كه مازوت توليدي ايران به دليل كيفيت پايين قدرت صادراتي خود را از دست داده و به همين دليل چاره‌اي براي استفاده از مازوت توليدي پالايشگاه‌ها در داخل كشور وجود ندارد. اما زنگنه اين موضوع را رد كرده و مي‌گويد:«برخي افراد مي‌گويند به اين دليل مازوت مصرف مي‌كنند كه توان صادرات وجود ندارد. اين در شرايطي است كه اگر ۳۰ ميليون ليتر مازوت هم بدهند،توان صادرات داريم و حتي مدير بين‌الملل نفت تقاضاي مازوت براي صادرات دارد.» او اضافه كرد:«البته در نيروگاه‌ استان‌هاي تهران، البرز و قم هيچ مازوتي مصرف نمي‌شود.» وزير نفت با بيان اينكه مي‌گويند شركتي معرفي مي‌كنيم كه مازوت ببرند و اتوبوس بدهند آن كشور اگر قصد كمك دارد، پول‌هاي بلوكه شده نفت ايران را آزاد كند. چرا در كار هم دخالت مي‌كنيم؟
وزير نفت يك هفته پيش هم در اين باره صحبت كرده و گفته بود:«ما به هيچ‌وجه مايل نيستيم كه مازوت مصرف شود اما چاره‌اي نداريم و گازوييل در حداكثر ممكن تحويل مي‌شود و بيش از اين امكان ندارد. بحث صادرات گازوييل هم مطرح نيست و مازاد اين فرآورده را تحويل مي‌دهيم، نيروگاه‌ها بايد بخشي از اين فرآورده را از مخازن دريافت كنند. نمي‌توانيم همه استان‌ها را در بحث مصرف مازوت مستثنا كنيم و در بحث سيمان قرار ما اين بود كه از زمستان مصرف مازوت داشته باشند و در هيات دولت مصوب مي‌كنيم قيمت نفت‌كوره معادل گاز مصرفي‌ آنها باشد. اگر مصرف برق كم شود، مصرف مازوت هم كاهش مي‌يابد.»
زنگنه همچنين تلاش كرد تا به موضوع توليد و مصرف گاز در كشور بپردازد. ميانگين مصرف گاز كشور حدود 4 ميليون و 700 هزار بشكه معادل نفت خام است و اين رقم بزرگ  چالش بزرگي براي وزارت نفت ايجاد كرده است. وزير نفت در اين باره مي‌گويد:«اگرچه امسال نسبت به پارسال توليد گاز كشور معادل ۲.۵ فاز پارس جنوبي اضافه شده اما باز هم براي تامين گاز مشكل داريم زيرا ۱۲درصد مصرف گاز خانگي اضافه شده است.» وزير نفت با بيان اينكه مصرف گاز بخش خانگي و تجاري در تهران ١٥درصد طي مدت ٤٢ روز افزايش داشته است، گفت:«تاكيد اصلي بايد بر بهينه‌سازي مصرف انرژي باشد اما مردم فكر مي‌كنند اگر پنجره‌ها باز باشد كرونا مي‌رود، درحالي كه مصرف را افزايش مي‌دهد و براي خانه لازم نيست كه پنجره باز شود و نقشي در كنترل كرونا ندارد.» به گفته او در همين راستا و به منظور مديريت مصرف با ادارات دولتي پرمصرف برخورد كرديم و گاز تعدادي از آنها نيز قطع شد. وزير نفت گفت:« ما يكي از كشورهاي هستيم كه انرژي در آن زياد هدر مي‌رود بنابراين پيشنهاد مي‌شود انرژي صرفه‌جويي شده از سوي دولت خريداري شود كه كار مهمي است و از همه مي‌خواهم همفكري كنند.» زنگنه افزود:«خواهشم اين است يك تا دو درجه در مصرف گاز صرفه‌جويي شود. با ادارات دولتي كه مصرف بالايي دارند، برخورد شده است و استانداران خيلي در اين زمينه كمك كردند. ما بحث‌مان مصرف نيست؛ اين است كه اسراف نشود. زنگنه با بيان اينكه گاز خانگي را نمي‌توانيم قطع كنيم به همين دليل فشار به صنايع مي‌آيد.»
او در بخش ديگري از سخنان خود ضمن اشاره به اين موضوع كه ظرفيت توليد و ارزآوري نفت ايران بسيار بالاست،گفت:«در دوران تحريم بسيار سختي كشيديم اما درس‌هاي بزرگي آموختيم و ظرفيت‌هاي بزرگي ايجاد شد كه نمي‌توانيم درباره جزييات آن بگوييم. ما از اين ظرفيت‌ها دست نمي‌كشيم. ظرفيت ما براي فروش نفت و دريافت پول نفت اصلا با سال ۱۳۹۷ قابل مقايسه نيست. بايد از ظرفيت‌هايي كه در دوره تحريم ايجاد شده، استفاده كنيم.» به باور او بايد براي بازيافت سرمايه‌گذاري بيشتري انجام پذيرد. او در اين راستا خاطرنشان كرد:«در اين مرحله يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار سرمايه‌گذاري انجام مي‌شود كه ۱۰۰ هزار بشكه در روز به توليد نفت اضافه كرده و درآمدي معادل يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار در سال ايجاد خواهد كرد بنابراين سرمايه‌گذاري در كمتر از يك سال بازمي‌گردد.»
زنگنه با بيان اينكه ما با تكيه بر منابع صندوق توسعه، پروژه‌ها را اجرا نمي‌كنيم، افزود:«صندوق توسعه ملي در حال حاضر پولي ندارد و البته هر پيمانكاري نيز كه طرحي را اجرا مي‌كند، هدفي دارد كه بايد به آن برسد و نمي‌توان به آن گفت در آينده شرايط خوب مي‌شود به همين دليل به سمت بازار سرمايه رفته‌ايم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون