• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4840 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ دي

بين‌الملل

بازدهي سهام شركت‌هاي امريكايي در سال ۲۰۲۰ چقدر بود؟

اپل، آمازون و تسلا بيشترين بازدهي سال گذشته را بين سهام شركت‌هاي امريكايي داشته‌اند. با وجود تاثيرات غيرقابل انكار كرونا بر عملكرد شركت‌هاي امريكايي در سال ۲۰۲۰ بازدهي شاخص اس‌اندپي كه در بر دارنده نماد ۵۰۰ شركت بزرگ بورسي امريكاست ۱۶.۳ درصد اندازه‌گيري شد. در بين نمادهاي مختلف گروه نرم‌افزاري پيشتاز بازدهي بوده و پس از آن نيز شركت‌هاي اينترنتي، شركت‌هاي فعال در حوزه كالاهاي اساسي، شركت‌هاي حمل و نقل و سازندگان تجهيزات نيمه‌رسانا در رده‌هاي بعدي قرار دارند. از طرف ديگر بيشترين كاهش قيمت سهام مربوط به شركت‌هاي حوزه نفت و گاز بوده و پس از آن نيز گروه‌هاي بانكي، املاك و مستغلات، هواپيمايي و هوافضا قرار دارند. نت فيليكس، فيس بوك و گوگل نيز در رده‌هاي چهارم تا پنجم قرار دارند.

گام سعودي‌ها براي فرار از اقتصاد نفتي

عربستان سعودي، بزرگ‌ترين صادركننده نفت خام جهان روز يكشنبه از راه‌اندازي يك شهر بوم‌گردي «بدون خودرو، بدون خيابان و بدون آلايندگي» به عنوان بخشي از توسعه شهر بزرگ نئوم در آينده خبر داد. به گزارش اينديپندنت، پروژه ۵۰۰ ميليارد دلاري «نئوم» كه قرار است در امتداد ساحل درياي سرخ عربستان ساخته شود به‌گونه‌اي ساخته مي‌شود كه داستان‌هاي علمي- تخيلي را به واقعيت برساند. محمد بن سلمان، وليعهد سعودي در برنامه‌اي كه از تلويزيون دولتي سعودي پخش شد از برنامه‌هاي خود براي شهري رونمايي كرد كه دلاين(THE LINE) نام گرفته است. او گفت:«اين شهر، يك شهر يك ميليون نفري به طول ۱۷۰كيلومتر(۱۰۵مايل) است كه ۹۵ درصد از طبيعت شهر نئوم را با سياست بدون خودرو، بدون خيابان و بدون آلايندگي حفظ مي‌كند.»

توافق اپل و هيونداي براي ساخت خودرو

روزنامه ‌اي تي كره گزارش داد كه شركت خودروسازي هيونداي اين كشور و شركت اپل امريكا قصد دارند تا ماه مارس قرارداد همكاري براي ساخت يك خودرو برقي خودران را امضا كنند. قرار است خط توليد اين خودرو از سال 2024 و در امريكا آغاز به كار كند. شركت هيونداي البته هنوز نسبت به اين خبر واكنش نشان نداده اما گفته از چند شركت تقاضاي همكاري براي ساخت خودروهاي خودران برقي داشته است. البته روزنامه كره‌اي در به روزرساني بعدي خبر خود جزييات اين همكاري را حذف كرد اما پيش‌تر گفته بود كه قرار است اين خودرو در كارخانه كياموتورز در ايالت جورجيا توليد شود و يا اينكه ممكن است دو طرف به صورت مشترك سرمايه‌گذاري كرده و يك خط توليد با ظرفيت توليد 100 هزار خودرو تا سال 2024 راه‌اندازي كنند. قرار است خط توليد خودروي هيونداي و اپل پس از تكميل به ظرفيت حداكثر توليد 400 هزار خودرو برسد.

برنامه چين براي سركوب شركت‌هاي انحصاري

در حالي كه غول‌هاي فناوري ديجيتال چين به سرعت در حال گسترش فعاليت خود هستند، مقامات اين كشور در يك نشست حقوقي سالانه اعلام كردند كه دولت در سال جاري ميلادي تلاش خود را روي نظارت و كنترل شركت‌هاي انحصاري متمركز خواهد كرد. در حالي كه يكي از برنامه‌هاي دولت چين در سال 2021 ترويج توسعه بسترهاي اينترنتي مطابق با قوانين ملي اين كشور است اما تاكيد شد كه اصلاح مقررات مربوطه در اين زمينه ضروري است. اين اصلاحات شامل اقداماتي با هدف از بين بردن انحصار و رقابت ناعادلانه است.  

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون