• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4840 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ دي

رييس كميسيون اقتصادي مجلس بدون اشاره به نقش سران قوا نسبت به ارز ۴۲۰۰ توماني انتقاد كرد

دفاع جهانگيري از «دلار جهانگيري»

مراسم بيست و چهارمين سالروز ملي صادرات كه با حضور اعضايي از مجلس و دولت و اتاق بازرگاني برگزار شد به عرصه نبرد بر سر موضوعي تبديل شد كه اين روزها به «دلار جهانگيري» معروف است. رويارويي تريبوني كه پيش از آن در رده‌هايي كلان‌تر نيز ميان دو قوه مقننه و مجريه به‌خصوص در اين يكي، دو ماه گذشته پيرو تدوين و تصويب طرح موسوم به «اقدام راهبردي براي رفع تحريم‌ها» و در ادامه بررسي لايحه بودجه 1400 شكل گرفته‌ بود. رييس كميسيون اقتصادي مجلس از اين تصميم انتقاد كرد و در مقابل معاون اول رييس‌جمهوري از تصميم دولت با اين تاكيد كه با نظر روساي قواي سه‌گانه محقق شده، دفاع كرد؛ همان‌طور كه پيش از آن رييس كل بانك مركزي از درِ حمايت و پشتيباني از اين تصميم وارد بحث شده بود.
رييس كميسيون اقتصادي مجلس ديروز در مراسم روز ملي صادرات اذعان كرد كه اگر مبناي تسويه ارز را بر اساس يك نرخ مشخص نكنيم، امكان تحقق اهداف صادراتي كشور وجود نخواهد داشت. محمدرضا پورابراهيمي در ادامه با بياني كنايي در مراسمي كه اسحاق جهانگيري نيز حضور داشت، گفت: «چه گلي با ارز 4200 توماني به سرمان زديم كه حال با ارز نيمايي بزنيم؟! چرا اجازه نمي‌دهيم عرضه و تقاضا نرخ ارز را مشخص كند؟! به نظر مي‌رسد تعيين نرخ تعادلي ارز در كاهش نرخ ارز هم موثر خواهد بود.» 
اين اظهارنظر پورابراهيمي كه از قضا به‌ تعبيري هم‌ولايتي معاون اول رييس‌جمهوري نيز هست و از جمله سياستمداران كرماني، از سوي اسحاق جهانگيري بي‌پاسخ نماند. 
اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري كه پس از رييس كميسيون اقتصادي مجلس سخنراني مي‌كرد، به اين‌گونه انتقادها اشاره كرد و با رويكردي تاريخي توضيح داد: «برخي افراد به گونه‌اي صحبت مي‌كنند كه گويي اولين بار است در كشور چند نرخ براي ارز تعيين مي‌شود. در دوره مهندس موسوي و دوره آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني قيمت‌هاي متفاوتي براي نرخ ارز در كشور وجود داشت و در دوره آقاي احمدي‌نژاد نيز همين روال حاكم بود و دولت تدبير و اميد وقتي در شهريورماه 92 كار خود را آغاز كرد، يكي از اولين اقداماتش اين بود كه قيمت سه نرخي ارز را از بين برد و آن را به دو نرخ تقريبا نزديك به هم تبديل كرد.» او همچنين شرح داد كه مهم‌ترين كاري كه بانك مركزي مي‌توانست براي مهار نرخ ارز انجام دهد، اين بود كه اسكناس ارز را در بازار تزريق كند و در سال‌هاي قبل بانك مركزي حداكثر روزي ۱۵۰ ميليون دلار در بازار تزريق مي‌كرد، اما در فروردين‌ماه 97 كشور در شرايطي قرار گرفت كه جهانگيري از بيان ميزان تزريق اسكناس ارز به بازار امتناع كرد. او البته توضيح داد كه «در جلسه مرداد سران سه قوه با تصميم آنها قرار شد نرخ ارز كه قيمت آن ۴۴۰۰ تومان شده بود به همان قيمت ۴۲۰۰ تومان برگردد و محمدرضا پورابراهيمي نيز در همين جلسه حضور داشت اما حالا يك‌باره همه مي‌گويند فلاني اين كارها را انجام داده است. ما كه همواره موضع روشني در اين خصوص داشته‌ايم.»
پيش از اين عبدالناصر همتي، رييس‌كل بانك مركزي نسبت به تصميم كميسيون تلفيق بودجه سال ۱۴۰۰ در مورد تغيير نرخ تسعير ارز واكنش نشان داده و از آن انتقاد كرده ‌بود. همچنين ولي‌الله سيف تيرماه امسال روايتي از تولد ارز ۴۲۰۰ توماني و نقش جهانگيري، صرفا در اعلام اين تصميم به دست داد كه برخي آن را سياسي و انتخاباتي تفسير كردند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون