• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4840 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ دي

لغو ناگهاني محدوديت‌هاي كرونايي تصميم درستي نبود

حميد سوري، رييس كميته كشوري اپيدميولوژي كرونا با اشاره به كاهش چشمگير بار ناشي از اپيدمي كرونا در سطح جامعه به دنبال اجراي طرح محله محور مقابله با كرونا گفت: لغو ناگهاني محدوديت‌هاي كرونايي و ترددهاي بين شهري تصميم درستي نبود و بايد با دقت و هوشياري بيشتري اعمال مي‌شد؛ ضمن اينكه بسياري از سفرها غيرضروري است لذا سهل‌انگاري شرايط و عدم كنترل و نظارت هوشمند بر آنها مي‌تواند به آغاز پيك چهارم اپيدمي منتهي شود. البته طي يك ماه و نيم گذشته شاهد كاهش 83درصدي مرگ و ميرها و كاهش ۷۹درصدي موارد بستري ناشي از كرونا در سطح كشور بوده‌ايم و به دنبال اجراي طرح شهيد سليماني فوتي‌هاي كرونا از حدود 500 مورد در روز، الان به زير 100 نفر رسيده، به گونه‌اي كه طي اين مدت توانستيم از مرگ بيش از 8 هزار نفر پيشگيري كنيم، اين در حالي است كه اگر اين طرح اجرا نمي‌شد چه بسا مجبور به تداوم تعطيلي‌هاي چندهفته‌اي و تحمل تبعات اقتصادي ناشي از آن در سطح كشور نيز بوديم. سوري همچنين با اشاره به وضعيت اپيدمي در كشور در مقايسه با منطقه، اظهار كرد: قبل از آغاز طرح شهيد سليماني يعني در اوايل آذر، حدود ۴۶درصد كل مرگ‌هاي منطقه مديترانه شرقي تنها مربوط به ايران بود، در حالي كه اين نسبت امروز به زير ۲۰درصد رسيده كه دستاورد بسيار خوبي است. اين استاد اپيدميولوژي در توضيح ديدگاه‌هايش گفت: در سطح جهاني نيز طي 1.5 ماه گذشته بيشتر كشورهاي اروپايي از جمله ايتاليا، فرانسه، انگلستان، آلمان و اسپانيا، با افزايش شديد مرگ‌هاي ناشي از كرونا مواجه بودند، ولي در مقابل كشور ما با كاهش قابل ملاحظه آمارهاي ابتلا و مرگ روبه‌رو بوده است. لذا اجراي طرح شهيد سليماني و كاهش مرگ و ميرها عملا اتهامات مربوط به ناكارآمدي و عدم توانمندي كشور جهت كنترل اپيدمي را رد كرده است. رييس كميته كشوري اپيدميولوژي كرونا با بيان اينكه شناسايي كانون‌هاي آلودگي يكي از مهم‌ترين اهداف اجراي طرح محله محور مقابله با كروناست، عنوان كرد: براساس اين طرح تا امروز بيش از ۷۰درصد كانون‌هاي آلودگي در سطح كشور شناسايي و تحت مراقبت و كنترل قرار گرفته‌اند، به عبارت ديگر حدود ۳۰ ميليون خانوار در كل كشور و حدود 2 ميليون خانوار در تهران تحت پوشش اين طرح قرار گرفته‌اند.

تغيير رويكرد از درمان به پيشگيري

سوري تغيير رويكرد از درمان به پيشگيري را مهم‌ترين عامل موثر در كاهش قابل توجه مرگ و ميرهاي ناشي از كرونا دانست و گفت: پيش از اين كل بار كنترل و مديريت اپيدمي بر دوش بيمارستان‌ها بود؛ به گونه‌اي كه منتظر بوديم بيمار به بيمارستان مراجعه كرده و نسبت به درمان و معالجه آنان اقدام كنيم، در اين ميان بخش عمده‌اي از بيماران نيز بسيار دير و با حال وخيم مراجعه مي‌كردند كه عملا نمي‌توانستيم كار زيادي براي آنها انجام دهيم، در حالي كه در طرح شهيد سليماني ما به سراغ مردم رفته و با رديابي خانه به خانه بيماران را شناسايي و تحت مراقبت فعال قرار مي‌دهيم.

اين اپيدميولوژيست عدم دريافت بودجه و هزينه دولتي براي اجراي طرح را يكي از ويژگي‌هاي برجسته آن عنوان كرد و افزود: البته اين يك اشكال است و دولت بايد فعالانه‌تر در اين طرح مشاركت داشته باشند، حداقل بايد سود حاصل از كاهش مرگ‌ها و بستري‌هاي كرونا در همين طرح هزينه شود.

دچار خوش خيالي كاذب نشويم

اين متخصص اپيدميولوژي در بخش ديگر گفت‌وگو با اشاره به ماهيت شكننده و ناپايدار اپيدمي كرونا، اظهار كرد: قطعا هرقدر به سمت كاهش موارد مرگ حركت كنيم كار سخت‌تر شده و گذر از اين شرايط نيازمند توجه به چند نكته مهم است؛ اول اينكه نبايد دچار خوش خيالي كاذب شويم، چراكه اپيدمي به راحتي قابل بازگشت است و بنابراين احتياط و هوشياري كامل ضرورتي اجتناب‌ناپذير است.

او ادامه داد: اپيدمي كرونا يك اپيدمي دايناميك و تغييرپذير است، لذا بايد مرتبا راهكارها و راهبردهاي خود را با توجه به شرايط اصلاح كنيم، به عبارت ديگر نسخه دو ماه پيش در شرايط كنوني اثربخش نبوده و بايد مرتبا توسط سياستگذاران و برنامه‌ريزان اصلاح و به‌روز شود. اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه هم‌اكنون در مسير كنترل اپيدمي قرار داريم، گفت: در مرحله كنترل اپيدمي مهم‌ترين مساله توجه به طغيان‌هاي اپيدمي در مناطق مختلف كشور است، به عبارت ديگر هر تغييري در اپيدمي بايد به سرعت و در همان مراحل اوليه شناسايي و با اقدامات موثر كنترل شود؛ در غير اين صورت ممكن است كانون آلودگي گسترش يافته و منجر به بروز شرايطي غيرقابل كنترل شود. سوري همچنين مساله جهش‌هاي ويروس را نكته‌اي مهم و قابل توجه دانست و گفت: اگرچه موارد مرتبط با جهش جديد و افراد در تماس با آنها تحت مراقبت قرار دارند، ولي نمي‌توان خطر بالقوه آن را انكار كرد و بايد مراقبت‌ها را جدي‌تر از گذشته دنبال كنيم. سوري، مساله مهم بعدي را رديابي و شناسايي كانون‌هاي آلودگي و طغيان اپيدمي در كشور دانست و گفت: ممكن است طغيان‌هاي ناگهاني ناشي از همين ويروس جهش يافته باشد، مگر اينكه خلاف آن ثابت شود، بنابراين لازم است محدوديت‌ها و راهبردهاي مراقبتي جدي‌تر از گذشته اعمال شود.

لغو ناگهاني محدوديت‌هاي كرونايي امري نادرست است

رييس كميته كشوري اپيدميولوژي كرونا لغو ناگهاني محدوديت‌هاي كرونايي در شرايط موجود را امري نادرست خواند و ادامه داد: در شرايط موجود لغو محدوديت‌ها بايد هوشمندانه و با رصد شديد موارد ابتلا اعمال شود، چراكه به عنوان نمونه لغو محدوديت ترددهاي بين شهري اگر به صورت هوشمند نباشد مي‌تواند منجر به تردد افراد آلوده در ساير شهرها و شعله ور شدن مجدد اپيدمي شود. اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: به عنوان يك محقق اپيدميولوژي معتقدم كه لغو محدوديت‌ها و ترددهاي بين شهري تصميم درستي نبود و بايد با دقت و هوشياري بيشتري اعمال مي‌شد؛ ضمن اينكه بسياري از سفرها غيرضروري است و لذا سهل‌انگاري شرايط و عدم كنترل و نظارت هوشمند بر آنها مي‌تواند به آغاز پيك چهارم اپيدمي منتهي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون