• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4853 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۱ بهمن

معرفي فيلم‌هاي بين‌المللي امسال اسكار

گروه هنر و ادبيات

 

آكادمي اسكار اسامي فيلم‌هاي پذيرفته‌شده در بخش بين‌المللي، انيميشن و مستند ۲۰۲۱ را منتشر كرد.
فهرست رسمي فيلم‌هايي كه از سوي اسكار براي شركت در بخش‌هاي مستند بلند، انيميشن بلند و فيلم بلند بين‌المللي اسكار ۲۰۲۱ پذيرفته شده‌اند، اعلام شد. اين در حالي است كه برخي از اين فيلم‌ها هنوز اكران نشده‌اند و بايد همه طبق شرايط اسكار پيش برودند تا بتوانند وارد مرحله راي‌گيري شوند.
با پذيرش ۲۳۸ فيلم براي رقابت در بخش مستند بلند امسال ركوردي در اين زمينه گذاشته شد كه ركورد ۱۷۰ فيلم سال ۲۰۱۷ را پشت سر گذاشت. سال پيش ۱۵۹ مستند بلند براي دريافت جايزه اسكار در اين بخش شركت كرده بودند. در اين ميان از فيلم‌هاي مدعي امسال مي‌توان از مستند «زمان» نام برد كه از شركت آمازون استوديو است و برنده جايزه انجمن منتقدان فيلم لس‌آنجلس، هيات ملي نقد و حلقه منتقدان فيلم نيويورك شده است. اين فيلم اولين فيلم پس از فيلم «داستان‌هايي كه مي‌گوييم» ساخته سارا پولي است كه سال ۲۰۱۲ هر سه اين جوايز را با هم برده بود. اما فيلم پولي آن سال نتوانست نامزدي اسكار را كسب كند. اعضاي بخش مستند از يكم فوريه شروع به راي‌گيري مي‌كنند تا از اين ميان ۱۵ فيلم فهرست نهايي را انتحاب كنند. از ميان اين فهرست ۵ نامزد اصلي انتخاب مي‌شوند.  آكادمي امسال شرايط رقابت را راحت‌تر كرد و فيلم‌هايي كه قرار بود روي پرده بروند ولي به دليل كرونا اكران نشدند را پذيرفته است.
در همين زمينه مهر به نقل از ورايتي نوشت: در بخش فيلم بلند انيميشن نيز ۲۷ فيلم واجد شرايط شناخته شدند. سال پيش در اين بخش ۳۲ فيلم حضور داشتند و ركورد اين بخش هنوز متعلق به سال پيش است. در ميان اين رقبا، «روح» كمپاني پيكسار تاكنون بيش از ۱۸ جايزه از جوايز منتقدان را دريافت كرده است. از ديگر فيلم‌هاي مطرح انيميشن مي‌توان از «بالاي ماه»، «ترول‌ها: تور جهاني»، «گرگ گردان‌ها» و «به پيش» نام برد. تا ۵ مارس ۵ نامزد نهايي اين بخش به راي اعضاي اسكار انتخاب مي‌شوند كه شامل اعضاي شاخه انيميشن و هر يك از اعضاي ديگر بخش‌ها كه تمايل به راي دادن در اين بخش دارند، مي‌شود. سال پيش افرادي مي‌توانستند راي بدهند كه حداقل نيمي از فيلم‌هاي حاضر را تماشا كرده باشند. به اين ترتيب امسال نيز بايد حداقل ۱۴ فيلم را تماشا كرده باشند تا بتوانند در اين بخش راي بدهند.
در بخش فيلم بلند بين‌المللي نيز ۹۳ فيلم از كشورهاي مختلف پذيرفته شده كه به معني ثبت يك ركورد است. سال پيش نيز ۹۳ كشور فيلم به آكادمي معرفي كردند و ركورد ۹۲ فيلم سال ۲۰۱۷ شكسته شد، اما فيلم نيجريه تاييد نشد و درنهايت ۹۲ فيلم در بخش فيلم بلند بين‌المللي رقابت كردند. امسال نيز در اصل ۹۷ فيلم به اسكار معرفي شد اما ۴ فيلم واجد شرايط تشخيص داده نشدند.
تا اينجا «دور ديگر» از دانمارك بيشترين جوايز را از منتقدان دريافت كرده است. اين فيلم در عين حال به نظر مي‌رسد در ديگر جوايز اسكار نيز بتواند حضوري پررنگ داشته باشد. به ويژه حضور مدس ميكلسن در بخش بهترين بازيگر مرد مي‌تواند از همين حالا پيش‌بيني شود. لسوتو، سودان و سورينام براي اولين‌بار در بخش فيلم بلند بين‌المللي شركت كرده‌اند. اين در حالي است كه آكادمي امسال شمار منتخبان در فهرست اوليه اين بخش را از ۱۰ فيلم به ۱۵ فيلم افزايش داده است. براي اولين‌بار در تاريخ آكادمي همه شاخه‌ها مي‌توانند در دور اوليه به فيلم منتخب خود راي بدهند و سقفي براي تماشاي فيلم‌ها نيز وجود ندارد. راي‌گيري در اين بخش از يكم تا پنجم فوريه ادامه خواهد داشت و اسامي ۱۵ فيلمي كه بيشتري راي را آورده‌اند ۹ فوريه اعلام مي‌شود. سال پيش «انگل» از كره‌جنوبي اولين فيلم خارجي زباني شد كه هم به عنوان بهترين فيلم بخش بين‌المللي و هم بهترين فيلم سال اسكار برنده شد و جايزه بهترين كارگرداني و بهترين فيلمنامه اوريجينال را هم برد.
۱5 مارس اسامي نامزدهاي منتخب براي شركت در رقابت اسكار نود و سوم اعلام مي‌شود. مراسم ۲۵ آوريل برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون