• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4853 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۱ بهمن

رييس كميته اقتصادي شورا:

۱۸۰ پروژه‌ مشاركتي شهرداري از سال ۹۰ قفل شده است

رييس كميته اقتصادي شوراي شهر تهران گفت: ۱۸۰ پروژه مشاركتي شهرداري در بخش‌هاي مختلف از سال ۹۰ قفل شده‌اند. «سيدمحمود  ميرلوحي» رييس كميته اقتصادي شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با ايلنا در پاسخ به سوالي درباره فسخ چندين قرارداد تجاري شهرداري پس از گذشت چندين سال از انعقاد قرارداد آنها و چگونگي جلوگيري از ضرر پروژه‌هاي مشاركتي به شهرداري تهران گفت: هنوز مراحل بلوغ سرمايه‌گذاري و ارزش افزوده در تهران محقق نشده  چراكه همواره فراز و فرودهاي سينوسي در فعاليت‌هاي اقتصادي در شهر تهران رخ داده است. او ادامه داد: قيمت املاك طي دو دهه اخير رشد بسيار قابل تاملي داشته و املاك مسكوني، تجاري و اداري در برخي مناطق وضعيت متفاوتي به خود گرفتند و اين مساله باعث شد طي سال‌هاي گذشته بانك‌ها و بيمه‌ها نيز به سمت بنگاهداري و خريد و فروش مسكن بروند و از اتفاقاتي كه در زمينه مسكن و قيمت املاك رخ داد، بي‌نصيب نمانند. البته مصوبات بالادستي بانك‌ها را موظف به واگذاري و فروش املاك و خارج شدن از وضعيت بنگاهداري كرده است و پس از 3 سال همچنان در حال اجراي آن هستند.  رييس كميته اقتصادي شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه تهران به عنوان كانون اين دست مسائل و رفتارهاي عجيب و غريب در دوره‌هاي مختلف است، ادامه داد: در تهران به‌ طور متوسط شاهد 10 دوره جهش و ركود در حوزه مسكن بوده‌ايم كه به موازات آن در شهرداري نيز دچار فراز و فرودهاي متعددي شده‌ايم چراكه شهرداري نيز يك طرف اين اتفاقات بوده و از ابتداي دهه ۹۰پروژهاي مشاركتي متعددي را شروع كرده است. 
ميرلوحي در ادامه به نامشخص بودن مدل مشاركت شهرداري اشاره كرد و گفت: شهرداري هرجا ملكي داشته وارد تعامل شده اما چگونگي انعقاد قراردادها، مدل مشاركت شهرداري، ساختار مشاركتي و مواردي از اين دست مشخص نبوده است. او با اشاره به سند جامع سرمايه‌گذاري در شهرداري گفت: در پي اين مساله تمام تلاش خود را به كار گرفتيم و سال گذشته براي اولين ‌بار سند جامع سرمايه‌گذاري شهر تهران  را به تصويب رسانديم كه براساس آن معلوم شد، سازمان سرمايه‌گذاري بايد فعاليت‌هاي مشاركتي شهرداري را برعهده بگيرد وگام موثري در ساماندهي پروژه‌هاي شهرداري تهران رخ  داد. 
رييس كميته اقتصادي شوراي شهر تهران با بيان اينكه يك درهم ريختگي در پروژه‌هاي مشاركتي شهرداري وجود دارد، ادامه داد: براي مثال يك پروژه در منطقه ۱۷ چهار بار توسط بخش‌هاي مختلف شهرداري دست به دست شده در حالي كه شريك پروژه يك نفر بوده است. او با اشاره به قفل شدن پروژه‌هاي مشاركتي از سال ۹۰ افزود: پروژه‌هاي مشاركتي شهرداري از سال ۹۰ قفل شده است و امروز با ۱۸۰پروژه مشاركتي مواجه هستيم كه در بخش‌هاي مختلفي قفل شده‌اند و به هركدام از پرونده‌ها كه ورود مي‌كنيم، مي‌بينيم در بين سازمان املاك، سازمان توسعه سرمايه‌گذاري و مناطق در وضعيت عجيبي قرار دارند و از آنجايي كه قانون مشخصي نداشته‌اند، در نتيجه مراتب اداري  و اجرايي در بخش‌هاي مختلف وهمچنين اختيارات و واگذاري‌ها در اين پروژه‌ها روشن نبوده است. 
اعلام  پروژه‌هاي  شاخص مشاركتي  بلاتكليف
ميرلوحي با اشاره به برخي پروژه‌هاي شاخص مشاركتي كه همچنان بلاتكليف هستند،گفت: پروژه  صبا در خيابان مطهري، الماس كريمخان، ميدان صادقيه، پروژه آتيه و مژده از جمله پروژه‌هاي بلاتكليف هستند. او ادامه داد: بناست تا اين ۱۸۰پرونده را از وضعيت موجود درآوريم و گره‌ها را باز كنيم. البته كه بايد اين اقدامات زودتر انجام مي‌شد و شايد اكنون مقداري دير شده باشد اما بايد قراردادها اصلاح و به‌روز شوند و از اين وضعيت درآيند و تكليف پروژه‌ها هر چه زودتر مشخص شود.  رييس كميته اقتصادي شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه شهرداري بي‌نصيب‌ترين بخش در تحولات اقتصادي تهران بود، افزود: شهرداري مالك ۷۰ درصد املاكي است كه در شهر توسعه پيدا كرده و امروز كم‌نصيب‌ترين در املاك شهر است و دارايي‌هايش خيلي كم است. او با بيان اينكه شهرداري در 10 سال گذشته از اين حجم از پروژه‌ها عايدي نداشته است، اضافه كرد: در برخي سال‌ها  حتي ۱۰۰ ميليارد تومان هم دست شهرداري را نگرفته است و سازمان سرمايه‌گذاري تازه در سال جاري توانست،گره‌هايي را باز كند كه براساس آن توانستيم ۴هزار ميليارد تومان از منابع را در اختيار مترو قرار دهيم درحالي كه در 10 سال گذشته ۱۰۰ ميليارد تومان هم از اين ۱۸۰پروژه عايد شهرداري نشده بود. ميرلوحي با اشاره به پروژه‌ بام‌لند گفت: پروژه‌هايي مانند بام‌لند بايد از نو كارشناسي و ارزيابي شوند و اگر حقي از شهرداري ضايع شده  به آن برگردانده شود. ۷ سال پيش كه اين پروژه كليد خورد شرايط مانند امروز نبود اما وضعيت قابل پيش‌بيني بود. صندوق احياي سازمان ميراث دركوير هم قراردادهاي ۱۵ ساله مي‌بندد اما در اينجا براي يك پروژه در دل تهران يك قرارداد  ۲۵ ساله با اين ارقام بسته مي‌شود.  او ادامه داد: متاسفانه ساختار حقوقي و اقتصادي شهرداري آنگونه كه بايد عمل نكرده و با شناخت از تهران اين اتفاق رخ داده است و چطور مي‌توانند بگويند در جريان حوادث نبودند؟ 

 بي‌توجهي به  حقوق  شهرداري  در  ۱۵ پروژه بزرگ  واگذار  شده
ميرلوحي با اشاره به واگذاري املاك شهرداري تهران گفت: ۱۵پروژه بزرگ واگذار شده داريم كه در آن سهم و حقوق شهرداري مورد بي‌توجهي قرار گرفته است. از املاك شهرداري يك ملك تجاري داريم كه در سال ۹۲ با پروانه تجاري به قيمت متري ۳۵۰ هزار تومان واگذار شده يا ملكي را به يك  خيريه در سال ۹۲ يا ۹۳ واگذار كرده‌اند كه به ‌طور متوسط متري ۱۳۰ هزار تومان واگذار شده است.  حتي ملكي با قيمت ۶۵ هزار تومان هم واگذار شده است. اينها چطور با اين قيمت‌هاي نازل واگذار شده‌اند؟ 
رييس كميته اقتصادي شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه شهرداري حق دارد مالك زمين‌هاي بزرگ باشد،گفت: تهران بايد تكان بخورد و سرمايه‌ها به شهر بازگردد. بايد در پروژه‌هايي كه شهرداري بخشي از آن است، سرمايه شهرداري تبديل به پول شود و به شهرداري بازگردد و براي توسعه و نگهداشت شهر مصرف شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون